| کد خبر: 171909 |

◄ تایید صیادی چینی‌ها در آب‌های خلیج‌فارس

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از رسیدن سهم حمل‌ونقل ریلی از حمل کالا در بنادر به 12 درصد خبر داد.

تین نیوز

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از رسیدن سهم حمل‌ونقل ریلی از حمل کالا در بنادر به 12 درصد خبر داد.

به گزارش تین‌ینوز به نقل از مهر، محمدعلی حسن‌زاده در نشست خبری گفت: طی ماه‌های اخیر سهم حمل‌ونقل ریلی از مجموع عملکرد حمل کالا از بنادر افزایش به ۱۲ درصد رسیده است و درصدد افزایش آن به 30 درصد طی برنامه‌ ۵ ساله هستیم.

او درباره راهکارهای این سازمان در مواجه با تحریم آمریکا گفت: در بسته‌های مختلف شامل حمایت از خطوط کشتی‌رانی، لاینرها و دارندگان کشتی‌های فیدری و همچنین در بسته دیگری شامل فعالان ترانزیت کالا از بنادر حمایت خواهیم کرد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: فعالان اقتصادی بنادر ویژه می‌توانند از معافیت مالیاتی مشمول مناطق ویژه عملیاتی برخوردار شوند.

حسن‌زاده گفت: برای مواجه با افزایش کرایه حمل کالا از بنادر مترصد این هستیم تا کارگروهی برای کنترل هزینه حمل کالا از بنادر به‌عنوان سازمان حاکمیتی هستیم.

او  افزود: کاهش واردات از بنادر نیز بیش از آنکه به دلیل تحریم‌ها باشد، به دو دلیل اعمال سیاست ممنوعیت واردات ۳۳۰ قلم کالا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین افزایش نرخ برابری دلار نسبت به ریال بوده است.

این مقام مسئول در خصوص افزایش قیمت سوخت برای ارائه به شناورها در بنادر جنوبی کشور، گفت: افزایش قیمت سوخت به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی به خدمات دریایی و تامین آن از سامانه نیما (بازار ثانویه) است که باقیمت فوب خلیج‌فارس برابری می‌کند.

حسن‌زاده ادامه داد: ایران سوخت را گران‌تر از کشورهای جنوب خلیج‌فارس به شناورها نمی‌فروشد ضمن اینکه اگر قیمت سوخت در ایران نسبت به همسایگان ارزان‌تر باشد همواره دغدغه قاچاق سوخت وجود خواهد داشت.

او در خصوص بندر چابهار اظهار داشت: اولین جلسه وزرای راه  ایران، افغانستان و هند آبان ماه در بندر چابهار و هم‌زمان با آن روز بازاریابی بندر چابهار از میان فعالان اقتصادی این سه کشور و نیز کشورهای حوزه CIS و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان برگزار خواهد شد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی به پهلوگیری کشتی۵۰ هزار تنی در بندر چابهار بدون حضور اپراتور هندی  اشاره کرد و گفت:  قبلا شناورهای کمتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار تن را می‌توانستیم پذیرش کنیم.

حسن‌زاده همچنین گفت: چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات دارند و از فناوری صید ماهی در عمق ۲۰۰ متری برخوردارند که این فناوری در میان شناورهای صیادی ایران وجود ندارد.

او اذعان داشت: ازنظر سازمان بنادر، فرآیند واردات ۵ هزار دستگاه  خودرو ظاهراً قانونی بوده است و وقتی درخواست به گمرک می‌رسد همه‌چیز طبیعی است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی  تاکید کرد: هیچ فردی از سازمان بنادر و دریانوردی با واردکنندگان خودرو همکاری نداشته است.

حسن‌زاده گفت: تغییر نرخ برابری ریال و دلار سبب شده تا صادرات از بنادر و ازجمله بنادر حاکمیتی و مالکیتی سازمان بنادر نیز افزایش یابد.

او در ادامه تشریح کرد: بندر عسلویه جز بنادر مالکیتی این سازمان محسوب نمی‌شود بلکه ما از جنبه حاکمیتی در آنجا حضور داریم. در چهارماهه نخست سال ۹۶ از بندر عسلویه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن صادرات داشتیم این در حالی است که در چهارماهه نخست سال ۹۷، ۴ میلیون تن از این بندر صادرات شد و درمجموع از کل بنادر کشور در بازه زمانی ۴ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش صادرات داشتیم.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان بنادر برای آنکه بنادر کشور محل دپوی کالا نشود به صاحبان کالایی که کمتر از ۴۵ روز کالا را از بنادر خارج و در بازار به فروش برسانند، تخفیف خواهد داد.

او همچنین گفت: براساس مصوبه گمرک توقف کالاها در بنادر بیش از دو ماه و قابل تمدید تا سه ماه نمی‌توانند رسوب کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.