| کد خبر: 39434 |

افزایش ۱۸ درصدی واردات در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۳

تین نیوز | با واردات بیش از 32 میلیون و 986 هزار تن کالا به مرزهای کشور در 9 ماهه ابتدایی امسال آمار واردات رسما 18 درصد افزایش یافت.
 
همچنین در 9 ماهه ابتدایی امسال 45 میلیون و 21 هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی سه درصدی را نشان می‌دهد.
 
فرامرز مداح – مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری – با بیان این خبر تصریح کرد: با بهبود حمل‌ونقل و تسهیل در امر صادرات و ترانزیت کالا آمارهای فعلی به دست آمده است.
 
به گفته وی از مجموع کالاهای صادر‌شده میزان چهار میلیون و 913 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای کشور خارج و همچنین میزان یک میلیون و 73 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای به کشور وارد شده‌اند.
 
همچنین طبق اعلام سازمان راهداری سهم جاده‌ها از مجموع واردات و صادرات 9 ماهه ابتدایی سال هشت درصد، سهم راه‌آهن دو درصد و سهم دریا 90 درصد بوده است.
 
براساس این آمار در مرزهای جاده‌ای کشور مرز بازرگان با سهم 60 درصدی فعالیت‌ترین مرز در زمینه‌ی واردات کالا بوده و پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه به ترتیب با 16 و 12 درصد در رده‌های بعدی قرار دارد.
 
در حوزه صادرات نیز در 9 ماهه سال جاری مرز بازرگان با 20 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوقارون با 15 درصد و آستارا با 12 درصد قرار دارد.
 
طبق اعلام سازمان راهداری در میان کالاهای صادر‌شده سهم کامیون‌های ایرانی 62 درصد و در جابه‌جایی کالاهای وارداتی 41 درصد بوده است.
 
ترکیه همچنان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران
با وجود این‌که در سه ماه گذشته برخی اختلاف‌نظرها بین ایران و ترکیه فضای ترانزیتی را برهم زده بود، اما طبق آمارهای سازمان راهداری این کشور همچنان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران به حساب می‌آید. از مجموع کالاهای صادر‌شده بیشترین میزان صادرات به کشور‌های افغانستان و ترکیه اختصاص یافته و در کالاهای وارداتی ایران نیز کشور‌های ترکیه و آذربایجان بیشترین نقش را داشتند.
 
همچنین در حوزه حمل‌ونقل مسافر نیز به طور رسمی 165 هزار مسافر توسط 17 هزار وسائل نقلیه، مسافری وارد کشور شده‌اند که در این بین سهم اتوبوس 47 درصد، مینی‌بوس شش درصد و سواری 47 درصد بوده است.
 
همچنین 296 هزار نفر نیز به وسیله 29 هزار وسیله نقلیه از کشور خارج شده‌اند که در این میان سهم اتوبوس 56 درصد، مینی‌بوس دو درصد و سواری 42 درصد بوده است. در بین مرزهایی که بیشترین مسافر را داشته‌اند مرز دوقارون با 29 درصد و بیله‌سوار با 19 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
 
همچنین طبق اعلام سازمان راهداری از مجموع مسافران وارد‌شده به کشور 92 هزار نفر مسافر خارجی و 73 هزار نفر ایرانی بودند. دربین مسافران خارج شده نیز 129 هزار نفر خارجی و 167 هزار نفر ایرانیانی بودند که از طریق مرزهای جاده‌ای کشور را ترک کرده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.