| کد خبر: 179556 |

بی‌تدبیری در سانحه نارگل

کشتی تجاری نارگل متعلق به کشتی‌رانی دریای خزر که ساعت 12:30 ظهر روز پنجشنبه گذشته در دهانه بندر آستارا به گل نشست و در آستانه بر‌هم‌خوردن تعادل و غرق‌شدن بود، پس از 16 ساعت بیم و اضطراب، با تلاش تیم امداد و نجات در اسکله شماره دو بندر آستارا پهلو گرفت.

تین نیوز

کشتی تجاری نارگل متعلق به کشتی‌رانی دریای خزر که ساعت 12:30 ظهر روز پنجشنبه گذشته در دهانه بندر آستارا به گل نشست و در آستانه بر‌هم‌خوردن تعادل و غرق‌شدن بود، پس از 16 ساعت بیم و اضطراب، با تلاش تیم امداد و نجات در اسکله شماره دو بندر آستارا پهلو گرفت.

کشتی نارگل که با دو هزار تُن بار سرامیک از بندر تجاری آستارا به سمت هوسان باکو در جمهوری آذربایجان حرکت کرده بود، دقایقی پس از حرکت دچار این سانحه شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، ساعت 12:30روز پنجشنبه، این کشتی یک ساعت پس از جداشدن از اسکله تجاری آستارا، در دهانه بندر به گل نشست و در ساعت 14 با مشاهده ورود آب به شناور و پیام اضطراری و درخواست کمک از سوی فرمانده کشتی به برج کنترل، ابعاد و عمق سانحه به اطلاع مدیران و دست‌اندرکاران بنادر آستارا و انزلی و نیروی دریایی ارتش رسید.

تا زمان رسیدن نیروهای کمکی و یدک‌کش‌های اعزام‌شده از بندرانزلی (ماسوله و آستارا ۱)، یدک‌کش درفش کاوه که از ابتدای زمان وقوع سانحه با وجود شرایط بد جوی در کنار کشتی نارگل حضور داشت، اقدام به انتقال پمپ‌های کمکی به شناور حادثه‌دیده کرد تا با تخلیه حجم بیش‌تری از آب ورودی، به حفظ تعادل کشتی کمک شود.

حوالی ساعت ۲۰ با ورود اکیپ امدادی آتش‌نشانی، رساندن ابزارهای کمکی به خدمه برای کنترل آسیب‌دیدگی بدنه کشتی، عملیات امداد و نجات نقش پررنگ‌تری به خود گرفت و هم‌زمان با آن، تیم تکاوران نیروی دریایی اقدامات خود را برای شناسایی محل پارگی بدنه و تشخیص بهترین نحوه مهار نفوذ آب به شناور، با ورود به طبقات زیرین کشتی و غواصی در دریای متلاطم آغاز کردند.

ساعت 22:50 و با رسیدن یدک‌کش‌های ماسوله و آستارا 1 از بندر انزلی و ملحق‌شدن آنها به یدک‌کش   درفش کاوه، عملیات امداد و نجات کشتی و سرنشینان آن از سوی همه نیروهای امدادی سرعت و شدت بیشتری به خود گرفت و در نهایت حدود 16 ساعت پس از وقوع حادثه و تلاش نیروهای امدادی سازمان بنادر و دریانوردی، آتش‌نشانی، تکاوران ارتش و نیز پرسنل بندر تجاری آستارا، در ساعت 4:23 صبح روز جمعه عملیات امداد و نجات با موفقیت و بدون تلفات یا جراحاتی به پایان رسید و کشتی سانحه‌دیده در اسکله شماره دو بندر آستارا پهلو داده شد تا اقدامات لازم برای تعمیر و آماده‌سازی آن برای دریانوردی انجام شود.

اطلاعات رسیده از دلیل بروز این حادثه، توجه ما را به سوی یک بی‌تدبیری رقت‌بار جلب کرد؛ جایی‌که نشان می‌داد سازمان بنادر و دریانوردی کانال دسترسی بندر آستارا را نزدیک به یک سال است که لایروبی نکرده و با وجود به‌گل‌نشستن تعدادی از کشتی‌های ورودی به بندر آستارا در چند هفته گذشته و رسیدن عمق کانال دسترسی به حدود سه‌و‌نیم متر، بازهم اراده‌ای برای انجام لایروبی مورد نیاز برای تضمین تردد ایمن ناوگان تجاری شرکت‌های کشتی‌رانی به بندر آستارا وجود نداشته است.

بندر آستارا از معدود بنادر خصوصی فعال شمال کشور در حاشیه دریای خزر است که با وجود تمام محدودیت‌ها، توانسته بود نقش درخور توجهی را در تجارت بین‌المللی ایران با همسایگانش رقم بزند؛ اما عدم ایفای تعهدات سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با مسائل زیرساختی این بندر، به‌ویژه لایروبی آن تا عمق امن برای تردد کشتی‌ها، تأمین برق، اخذ مجوز برای فعالیت به‌عنوان یک گمرک و منطقه ویژه اقتصادی مستقل، سرمایه‌گذار‌ی‌های بخش خصوصی در این حوزه را با چالش و بحران مواجه کرده است.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.