◄ عملیات اجرایی تعریض کمربندی ایذه آغاز شد ؛ محور ایذه به اهواز راه اتصال اصفهان و خوزستان
آئین آغاز عملیات اجرایی تعریض کمربندی شهرستان ایذه امروز 14 اردیبهشت 1404 برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در آئین آغاز عملیات اجرایی تعریض کمربندی شهرستان ایذه، با بیان اینکه این پروژه تنها مطالبه ای شهرستانی نیست، بلکه یک مطالبه ملی است، گفت: با هم افزایی وزارت راه، قرارگاه خاتم و پیگیری نمایندگان، تکمیل این طرح تا پایان سال مالی ۱۴۰۵ در دستور کار قرار دارد.
به گزارش تین نیوز، هوشنگ بازوند امروز _ جمعه چهاردهم شهریور_ در آئین آغاز عملیات اجرایی تعریض کمربندی ایذه با تقدیر از پیگیری های مستمر نماینده مردم ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس، اظهار کرد: دکتر ابراهیم پور همواره با جدیت مسائل عمرانی منطقه را دنبال کرده و امروز نیز با حضور میدانی شاهد عمق مطالبات مردم هستیم. این پیگیری ها نقش مهمی در سرعت بخشی به پروژه ها داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت محور اهواز اصفهان، گفت: این مسیر بخشی از کریدور بزرگراهی دریا به دریا است و قطعه سخت گذر ۱۸.۵ کیلومتری آن به همراه تونل دو کیلومتری از مهم ترین بخش های این پروژه محسوب می شود، امروز از روند کار بازدید داشتیم و لازم می دانم از تلاش های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که در این شرایط دشوار بار سنگین توسعه زیرساخت ها را بر دوش دارد، صمیمانه تشکر کنم.
وی ادامه داد: قطعه تحویلی به قرارگاه خاتم با مدیریت مهندس کریم زاده از اهمیت بالایی برخوردار است. انتظار داریم با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم، این پروژه تا پایان سال مالی ۱۴۰۵ به بهره برداری برسد، این طرح تنها مطالبه ای شهرستانی نیست، بلکه یک مطالبه ملی است و تکمیل آن نقشی کلیدی در توسعه کشور خواهد داشت.
بازوند با اشاره به طرح تعریض کمربندی ایذه، خاطرنشان کرد: پیش از این تصور می کردم این پروژه اثرگذاری محدودی دارد، اما امروز با مشاهده وضعیت ترافیک و حوادث جاده ای، مطمئن شدم که تعریض این مسیر ضرورتی جدی و مطالبه ای به حق است که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز شد.
تکمیل محور اهواز ـ ایذه توسعه اقتصادی خوزستان و اتصال به اصفهان را شتاب می بخشد
نماینده مردم ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه نبود راه های دسترسی علت اصلی توسعه نیافتگی منطقه منگشت است، گفت: با اجرای پروژه های عمرانی وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم، مسیر اهواز ـ دزپارت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کوتاه تر خواهد شد.
فرشاد ابراهیم پور اظهار کرد: این منطقه با داشتن ۱۲ درصد مساحت و هشت درصد جمعیت استان خوزستان، یکی از مناطق ارزشمند است، منگشت علاوه بر بهترین آب وهوا و خاک خوزستان، دارای پیشینه تمدنی چند هزار ساله است و آثاری همچون معبد شمی با قدمت ۳۵۰۰ سال در آن قرار دارد.
وی افزود: با وجود این ظرفیت ها، مهم ترین علت توسعه نیافتگی منطقه، نبود جاده های دسترسی مناسب بوده چرا که راه، محور توسعه است و تا زمانی که مشکل زیرساختی حل نشود، امکان سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت.
نماینده مردم ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده اهواز ایذه به دلیل آمار بالای حوادث رانندگی به جاده مرگ معروف است، تنها در هشت ماه نخست سال گذشته بیش از پنج هزار تصادف در این محور رخ داد که ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد آن منجر به فوت یا جرح شد، از زمان روی کار آمدن مدیران جدید شرکت ساخت و توسعه، اقدامات جدی برای رفع این معضل آغاز شده است.
به گفته وی در حال حاضر شرکت جهش راه از غیزانیه تا قبر سید در حال کار است و قرارداد جدیدی برای ادامه مسیر تا ورودی ایذه منعقد شده که شامل سه دوربرگردان و زیرگذر نیز خواهد بود، همچنین پروژه تعریض کمربندی ایذه و احداث زیرگذرهای حد فاصل باغملک تا ایذه به شرکت پایدارسازان واگذار شده است.
نماینده ایذه خاطرنشان کرد: با تکمیل این طرح ها، مسیر اهواز تا دزپارت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کوتاه تر می شود، این محور به عنوان مسیر اصلی اتصال استان معدنی خوزستان به استان صنعتی اصفهان، نقشی اساسی در رونق اقتصادی و کاهش هزینه های حمل ونقل خواهد داشت.
ابراهیم پور در ادامه از دستور معاون وزیر راه و شهرسازی برای آغاز مطالعات مسیر پاشنه زاگرس به طول ۲۰ کیلومتر خبر داد و افزود: این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم است و پس از پایان مراحل مطالعاتی وارد فاز اجرایی خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به دیگر طرح های در دست اجرا گفت: روکش بخش اعظم مسیر ایذه به مسجدسلیمان انجام شده و بخش پایانی آن نیز توسط اداره راهداری در دست اقدام است، جاده های رم چرب، الحک، پرچستان و پدافندی نیز یا به مناقصه رفته یا در آستانه واگذاری قرار دارد.
نماینده مردم ایذه در مجلس در پایان ضمن قدردانی از مسئولان استانی، فرمانداران، دستگاه قضائی و مدیران محلی برای پیگیری پروژه ها، اظهار امیدواری کرد: با ادامه این روند و تأمین منابع مالی لازم، شاهد تحول اساسی در حوزه راه و شهرسازی منطقه باشیم.