محور بجنورد- فاروج رکورددار واژگونی در خراسانشمالی؛ راه نجات چیست؟
محور بجنورد-فاروج با ثبت بیشترین آمار واژگونی خودرو در ۶ ماهه نخست سال جاری به یکی از پرتلفات ترین مسیرهای جاده ای خراسان شمالی تبدیل شده است و مسئولان استان خواستار بازنگری فوری و اجرای تدابیر ایمنی برای کاهش حوادث این محور شدند.

در دل چشم اندازهای کوهستانی و جاده های پیچ در پیچ خراسان شمالی، مسیری وجود دارد که طی سال های اخیر همواره در صدر آمار سوانح جاده ای قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محور بجنورد – فاروج، مسیری که حالا با ثبت بیشترین واژگونی خودرو در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۴ به کانون هشدارهای ایمنی راه های استان تبدیل شده است.
بر اساس گزارش های رسمی، این محور به دلیل دوربرگردان ها و دسترسی های غیرمجاز، نبود استانداردهای کافی ایمنی و مشکلات زیرساختی به مسیری پرخطر بدل شده که روزانه جان مسافران زیادی را تهدید می کند.
آمارها نگران کننده اند، هشدارها جدی و آینده مبهم، اگر تدابیر لازم به سرعت اتخاذ نشود.
آمارهایی که زنگ خطر را به صدا درآورده اند
رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی در گفت وگویی هشدارآمیز اعلام کرد که میانگین واژگونی در خراسان شمالی ۲۴ درصد است؛ عددی که بالاتر از میانگین کشوری است و نشان دهنده وضعیت نگران کننده ای در برخی از محورهای استان به ویژه بجنورد – فاروج است.
۷۴ درصد تصادفات نیمه نخست سال مربوط به خودروهای سواری بوده است
رحمان اسپیدکار با اشاره به نقش پررنگ خودروهای سواری در بروز این سوانح افزود: ۷۴ درصد تصادفات نیمه نخست سال مربوط به خودروهای سواری بوده است. همچنین عدم توجه به جلو با ۳۶ درصد، پرتکرارترین عامل در میان تخلفات رانندگی استان گزارش شده است.
در کنار این عوامل انسانی، کمبود زیرساخت های نظارتی نیز مزید بر علت شده است.
به گفته اسپیدکار، از میان ۵۰ دوربین جاده ای موجود در استان، تنها ۱۴ دوربین فعال اند. این آمار نه تنها ناکافی، بلکه به نوعی سقوط نظارت بر رفتارهای پرخطر رانندگان در جاده ها را نشان می دهد.
شهریور مرگبار در محور جوزک
اگرچه محور بجنورد – فاروج از نظر تعداد واژگونی در رتبه نخست قرار دارد، اما در زمینه تلفات فوتی، محور جوزک رکورددار است.
خراسان شمالی در شهریورماه با رشد ۱۱ درصدی تصادفات فوتی روبه رو شد
خراسان شمالی در شهریورماه با رشد ۱۱ درصدی تصادفات فوتی روبه رو شد و محور جوزک با ثبت ۱۶ فوتی از مجموع ۳۴ مورد در ۶ ماهه نخست سال، سهمی ۳۸ درصدی در مرگ های جاده ای استان داشت.
به طور کلی، ۲۷ درصد تصادفات جاده ای در ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ داده اند؛ زمانی که هم پوشانی نور روز و شب، خستگی رانندگان، و افزایش تردد، جاده ها را بیش از هر زمان دیگری تهدید می کند.
مسئولان چه می گویند؟
سرپرست اداره کل حمل و نقل و راهداری خراسان شمالی در واکنش به این آمار نگران کننده از برنامه هایی برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده ها خبر داده است.
۱۵ دستگاه خودروی گشت نامحسوس برای محورهای خراسان شمالی پیش بینی شده است
مهدی میقانی گفت: پنج میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی ایستگاه های توقف مسافران در ایام پر تردد تابستانی اختصاص یافته است. همچنین پویش فرهنگی چشم به راهیم با کمک دهیاران مناطق روستایی حاشیه جاده ها در حال اجراست تا از جنبه فرهنگ سازی هم ورود کنیم.
میقانی اما تاکید کرد که راهکارها باید فراتر از اقدامات مقطعی باشد؛ شهریورماه خوبی را پشت سر نگذاشتیم. باید به دنبال مصوبه های مؤثر، عملیاتی و کاربردی برای کاهش سوانح جاده ای باشیم و اثرگذاری کمیسیون حمل ونقل استان را نیز تقویت کنیم.
به گفته وی، برای حمایت از نظارت میدانی پلیس راه، ۱۵ دستگاه خودروی گشت نامحسوس برای محورها و شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، سملقان، گرمه و راز پیش بینی شده است. همکاری میان دستگاه های اجرایی و دفتر فنی استانداری برای تامین این خودروها در جریان است.
راه نجات کجاست؟
مشخص است که مساله، تنها به جاده بجنورد- فاروج محدود نمی شود. مجموعه ای از ضعف ها در زیرساخت، نظارت، فرهنگ رانندگی و مدیریت بحران در کنار هم تصویری نگران کننده از وضعیت جاده های استان ترسیم می کند.
برای نجات جان هایی که هر روز در پیچ وخم جاده ها قربانی می شوند باید:
- بازنگری فوری در طراحی محورهای پرخطر از جمله بجنورد – فاروج و جوزک انجام شود.
- دوربین های غیر فعال اصلاح یا جایگزین شوند تا نظارت واقعی و بازدارنده باشد.
- فرهنگ رانندگی با برنامه های آموزشی هدفمند ارتقا یابد.
- محدوده های حادثه خیز ایمن سازی و آشکارسازی شوند.
- و در نهایت، تصمیم گیری ها از سطح گزارش و هشدار فراتر رفته و به اقدام های ملموس تبدیل شود.
جاده های خراسان شمالی به خصوص در نیمه دوم سال با بارش های فصلی، مه، کاهش دید و لغزندگی مسیر با خطرات بیشتری مواجه اند. اگر امروز اقدامی صورت نگیرد، آمارهای ۶ ماهه دوم سال می تواند از آنچه اکنون می شنویم، تلخ تر و فاجعه بارتر باشد.
طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است
طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱.۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است و اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.
طول راه های روستایی استان نیز چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳.۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.
خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.