| کد خبر: 185697 |

رودخانه‌هایی که راه ارتباطی ۱۸ روستاست!

از تاریخ ۲۷ اسفند سال ۹۷ بارش باران‌های سیل آسا در خراسان شمالی، آغاز و موجب جاری شدن سیل در نقاط مختلف این استان شد.

تین نیوز

از تاریخ ۲۷ اسفند سال ۹۷ بارش باران‌های سیل آسا در خراسان شمالی، آغاز و موجب جاری شدن سیل در نقاط مختلف این استان شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، از تاریخ مذکور تاکنون طی چندین مرتبه بارش‌های شدید باران موجب وارد شدن خسارت به قسمت‌های مختلف شهرستان راز و جرگلان شده و تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت فقط در راز و جرگلان برآورد شده است.

سیلاب جاری شده از آن تاریخ تاکنون مشکلات فراوانی را برای روستاییان این منطقه به وجود آورده است و حال اینکه یک ماه از زمان بروز این سیلاب مخرب می‌گذرد و باید اقدامات زیربنایی اساسی برای حل مشکل مردم برای همیشه انجام شود.

خبری از مسئولان بهزیستی برای رسیدگی به حال مشکلات سیل زدگان نیست

درخشان دهیار روستای یکه سعود بالا از بخش جرگلان با تاکید بر اینکه بر اثر جاری شدن سیل در تاریخ ۲۷ اسفند سال گذشته ۱۴۷ منزل مسکونی در این روستا از ۳۰ درصد به بالا دچار خسارت شد و ۵۰ منزل نیز به صورت کامل تخریب شدند، ادامه داد: در همان روز ابتدایی، افراد خسارت دیده در منازل همسایه و اقوام سکونت کردند.

وی افزود: اما چند روزی بعد از گذشت حادثه دوباره به همان منازل خود بازگشتند و در انتظار هر چه سریع‌تر تسهیلات بلاعوض برای شروع ساخت و ساز هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خانوارهایی که منزل مسکونی آنها دچار خسارت شده بود در چادرهای هلال احمر مستقر نشدند؟ اظهار کرد: واقعیت آن است که این افراد خود خواهان دریافت چادر نبودند چراکه محل منزل مسکونی آنها در قسمت کوهپایه‌ای بوده و امکان برپا کردن چادر برای آنها وجود نداشته است.

درخشان تصریح کرد: طی چند روز گذشته کلنگ زنی ساخت منازل مسکونی افراد آسیب دیده تحت پوشش کمیته امداد بر زمین خورد که خود امیدی برای مددجویان آسیب دیده ناشی از سیل در این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: اما از زمان جاری شدن سیلاب در این منطقه تاکنون خبری از مسئولان بهزیستی نبوده تا بررسی‌های لازم را به عمل آوردند و ببینند که درد مددجویان آسیب دیده تحت پوشش آنها چه چیزی بوده و به چه چیزهایی نیاز دارند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که تعدادی از آسیب دیدگان ناشی از سیل هم اکنون در همان منازل آسیب دیده خود در حال زندگی هستند، پلاستیک یکی از نیازهای مهم این افراد است.

دهیار روستای یکه سعود بالا از بخش جرگلان در ادامه گفت: از آنجایی که تقریباً بارش باران از ابتدای سال جاری هر چند روز به وقوع پیوسته و بارندگی‌ها تا اردیبهشت ادامه دارد، پلاستیک برای استفاده در نقاطی از ساختمان که دچار نشتی آب می‌شود، مورد نیاز است.

وی تاکید کرد: مقداری پلاستیک به روستاییان اختصاص یافته و البته بیشتر از آن نیاز است.

وی همچنین به راه ارتباطی اشاره کرد و گفت: ساماندهی راه ارتباطی روستای یکه سعود یکی از نیازهای جدی و اساسی مردم این منطقه است.

وی با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیلاب راه ارتباطی این روستا با حدود ۱۶ روستای دیگر دچار مشکل شده است، افزود: هم اکنون پل موقتی برای تردد روستاهای حسن آباد، یکه سعود بالا، کلاته کاریز، برات آباد، دویدوخ، گرکز، شاه دردی، کرپشتلی سفلی، بخشی از حصارچه، … راه اندازی شده است اما با شروع یک بارندگی کوچک این پل مسدود و تردد متوقف می‌شود.

درخشان با اشاره به ساخت پل اصلی در این روستا برای برقراری ارتباط میان روستاها، ادامه داد: در سال ۹۶ سازمان برنامه و بودجه استان مصوب کرد تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۷ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان را برای ساخت این پل اختصاص دهد اما سال‌های ۹۶ و ۹۷ گذشت ولی یک ریال از آن اعتبارها اختصاص نیافت.

وی تصریح کرد: اگر پل اصلی مذکور ساخته شود دیگر راه ارتباطی میان روستاها قطع نمی‌شود اما هم اکنون با کوچک‌ترین بارندگی این راه ارتباطی قطع و مجبور به جابجایی مردم با تراکتور می شویم.

ساخت پل از نیازهای اساسی مردم روستا

یزدانی دهیار روستای آیرقایه از بخش جرگلان نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از میان این روستا، یک رودخانه عبور می‌کند که با جاری شدن سیلاب و همچنین رهاسازی آب سد چندیر و عبور آن از این رودخانه، راه ارتباطی میان این دو قسمت متوقف شده است.

وی افزود: در حال حاضر وقتی‌که آب سد رهاسازی نمی‌شود مردم قسمتی از روستا با تراکتور به قسمت دیگری رفت و آمد می‌کنند و زمانیکه آب سد رهاسازی می‌شود دیگر با تراکتور نیز نمی‌توان رفت و آمد کرد.

وی با بیان اینکه در قسمتی از روستا ۲۰ خانوار و در آن سوی رودخانه ۲۰ خانوار دیگر زندگی می‌کردند، ادامه داد: راه ارتباطی این خانوارها با یکدیگر در گذشته از بستر رودخانه بود.

یزدانی در ادامه تصریح کرد: بر اثر بارندگی‌های شدید در این روستا حدود ۱۳ روستا دچار آسیب شد و از سوی دیگر تعدادی از واحدهای دامی نیز آسیب دیدند که رسیدگی به آنها از درخواست‌های مردم این منطقه است.

بستر رودخانه، راه دسترسی مردم روستا

فرزین، دهیار روستای کرپشتلی سفلی همچنین در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظها ر کرد: یکی از نیازهای اساسی مردم این روستا، ساخت پل بر روی رودخانه است چراکه مسیر ارتباطی مردم این روستا، بستر رودخانه است.

وی افزود: با بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب، راه ارتباطی قطع می‌شود و رفت و آمد با تراکتور امکان پذیر صورت می‌گیرد.

فرزین اظهار کرد: از آنجایی که در گذشته گفته می‌شود عرض رودخانه زیاد است اهتمام جدی برای ایجاد راه دسترسی میان دو قسمت روستا به وجود نیامده است.

وی توضیح داد: معلم‌های این منطقه بیشتر در حال رفت و آمد در این برهه از سال هستند در نتیجه با بارش باران دچار مشکل می‌شوند و مجبور هستیم آنها را به هنگام بالا آمدن آب با تراکتور جابجا کنیم.

راه ارتباطی ۱۸ روستا در راز و جرگلان از بستر رودخانه انجام می‌شود

زارعی فرماندار راز و جرگلان نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ۱۳۰ کیلومتر از راه‌های این شهرستان مرزی به طور کامل خاکی است.

وی با اشاره به وقوع سیل در این منطقه افزود: وقوع سیل موجب شد تا همین راه‌های خاکی نیز با مشکلات زیادی مواجه شوند و تردد در آنجا به سختی انجام شود. علاوه بر آن راه ارتباطی ۱۸ روستا در این شهرستان از بستر رودخانه‌ها صورت می‌گیرد و برای رفع این مشکل باید پل ساخته شود.

به گفته زارعی، باید در این روستاها حدود هفت پل احداث شود و یکی از زیرساخت‌های مهم این شهرستان راه و ابنیه راه است که باید توجه جدی به ساخت آنها انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.