| کد خبر: 1808 |

بهره‌برداری از توسعه خط قطار شهری مشهد در مهر ماه ۹۴

تین نیوز | مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: توسعه خط قطار شهری مشهد در یکم مهر ماه ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوالفضل میرزائی ظهر امروز در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد با بیان اینکه قرار داد خط دو قطار شهری با پیمانکار در سال 87 منعقد شده است و این قرار داد پنج ساله است, اظهار کرد: تاخیرات قابل توجهی در پروژه اتفاق افتاده است و با توجه به اینکه پروژه باید پنج ساله به اتمام برسد ما تنها باید ظرف 38 ماه به بهره‌برداری برسیم.
 
وی افزود: هدفمندی یارانه‌ها و اجرای فاز نخست جهش و شوک بزرگی به بازار وارد کرد و از طرفی تحریم‌ها سبب شد تا نتوانیم با مبانی اولیه قرار داد کار را به اتمام برسانی شورای عالی فنی معاونت برنامه‌ریزی راهبردی رئیس جمهور که رسیدگی به خط دو قطار شهری مشهد را مورد بررسی قرار داده است با تغییر مبانی قرار داد خط دو موافقت کرده است و به زودی جزئیات ان ابلاغ می‌شود.
 
خریداری 5 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد اظهار کرد: 5 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در ارتباط با قطار شهری مشهد خریداری می‌شود که بانک مربوطه مشخص شده است و تا پایان سال 92 این اوراق را دریافت می‌کنیم که به منظور پیشبرد خط دو قطار شهری است.
 
وی با بیان اینکه در خط دو شاهد تاخیر در بهره‌برداری همانند خط یک نیستیم, گفت: در بخش عمرانی تونل‌های مکانیزه دو دستگاه حفار از شمال و جنوبی شروع به کار کرده‌اند که 5 هزار و 200 متر حفاری در قسمت شمالی پروژه و در عمق 18 متری قسمت جنوبی پروژه با وجود برخورد با سنگ‌های سخت منطقه کوهسنگی حفاری آغاز شده است و دستگاه مکانیزه در حال حاضر ما بین ایستگاه کوهسنگی و الندشت قرار دارد.
 
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد تصریح کرد: به طور متوسط روزی بیش از 30 متر حفاری انجام می‌شود که تا اواسط سال 94 کار حفاری به پایان می‌رسد علاوه بر این هفت ایستگاه فعال هستند در خط دو که با توجه به درخواست و نیاز مردم 2 ایستگاه در میدان سعدی و شهید کاوه فضل ابن شاذان ایجاد می‌شود, همچنین طبرسی شمالی، میدان شهدا نیز چندین ایستگاه فعال است و به نوعی در جبهه ایستگاهی فعالیت خوبی انجام شده است.
 
میرزائی در ارتباط با اعتبارات سال 92 خاطرنشان کرد: اعتبارات شهرداری برای پیشبرد خط دو 204 میلیارد تومان بوده است که 124 میلیارد تومان آن اختصاص یافته و 61 درصد اعتبارات انجام شده است و 42.5 میلیارد اعتبارات دولتی بوده است که 33 درصد از این مبلغ اختصاص یافته است.
 
وی با بیان اینکه در سال 93 چشم انداز بهتری برای پروژه قطار شهری دیده‌ایم, افزود: 141 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تسهیلات برخوردار شده‌ایم که در آن قرارداد ناوگان منعقد شده است و در حال حاضر به دنبال مذاکره برای رفع ضمانت‌نامه قرارداد هستیم.
 
وی با اشاره به ساخت تونل انرژی در مشهد گفت: با افزایش جمعیت شهرنشینی نیاز است که تاسیسات زیربنایی را شهرها داشته باشند تا در اثر عوارض طبیعی کمتر دچار خسارت شوند به همین منظور تونل انرژی در نقاط استراتژیک شهر مشهد در دست اجرا است که بخشی از آن را شرکت بهره برداری احداث کرده است که محدوده میدان سعدی و میدان شهدا را شامل می‌شود, احداث این تونل در روزهای پایانی مهر ماه آغاز و اسفند ماه به پایان رسیده است و 15 میلیارد ریال برای احداث ان هزینه شده و در حال حاضر عبور و مرور روال عادی  پیدا کرده است.
 
بهره برداری توسعه خط یک, مهر ماه 94
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد اظهار کرد: سال 90 بهره‌برداری از خط یک آغاز شد و اتمام آن در مهرماه 1394 است توسعه خط یک از غدیر تا فرودگاه و ایستگاه پرواز است, هدف از توسعه این خط فراهم کردن دسترسی فرودگاه به مرکز اصلی شهر است که در توسعه آن چهار پیمانکار فعالیت دارند.
 
میرزائی افزود: افتتاح و بهره‌برداری از توسعه خط یک قطار شهری سال 94 است اما اگر شرایط تامین شود امکان تعجیل در بهره‌برداری را داریم اگر در راه تامین تجهیزات به مشکل برخورد نکنیم قبل از موعد به بهره‌برداری می‌رسد.
 
اتصال قطار شهری مشهد با گلبهار
وی پیرامون اتصال قطار شهری مشهد اظهار کرد: پروژه قطار شهری گلبهار برعهده شهرک‌های اقماری وزارت مسکن و شهرسازی است و تنها ارتباط قطار شهری مشهد با آن اتصال به خط یک و شاید خط 3 باشد که هنوز این موضوع در دست بررسی است اما با انتهای خط 3 ایستگاه مشترک دارند.
 
افزایش نرخ قطار شهری مشهد
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد تصریح کرد: تصمیم‌گیری در ارتباط با افزایش نرخ قطار شهری بر عهده شورای شهر است و ما تابع شورای شهر هستیم در حال حاضر این موضوع در شورای شهر در حال پیگیری است اما هنوز ابلاغی به ما نشده است.
 
وی با بیان اینکه در ابتدای سال 92 با 30 درصد کاهش مسافر روبه‌رو بودیم, گفت: به دلیل افزایش نرخ قطار شهری از 300 تومان به 500 تومان در ابتدای سال با کاهش 30 درصدی مسافر روبه‌رو بودیم اما در سال 25 درصد از این میزان برگشت پیدا کرد علاوه بر اینکه اسفند 89 جابه‌جایی مسافر از نخریسی به وکیل آباد 120 هزار نفر در روز بود و هم‌اکنون 110 هزار نفر است.
 
میرزائی با اعلام افزایش تعداد واگن‌های قطار شهری عنوان کرد: 120 واگن 30 متری برای خط یک نیاز است که در حال حاضر 60 واگن خریداری شده است و 60 دستگاه واگن نیز در مرحله خریداری قرار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.