| کد خبر: 253213 |

بحرانی شدن تصادفات در شهر بیرجند

افزایش چشمگیر تصادفات درون شهری بیرجند که سبب قرار گرفتن مرکز استان خراسان جنوبی در ردیف شهرهای بحرانی کشور شد، دلایل مختلفی دارد و بخشی از آن به بهسازی معابر بر می‌گردد.

تین نیوز

بیرجند_امسال تصادفات در بیرجند افزایش نگران کننده داشته و برابر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، بیرجند در شمار شهرهای بحرانی کشور در حوزه تصادفات درون شهری قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، آمار فوت ۲۱ نفر در تصادفات درون شهری امسال از چندی قبل نقل محافل عمومی شده و دغدغه مندان این حوزه معتقدند که چنین وضعیتی دلایل مختلف دارد.

در ابن باره یکی از شهروندان گفت: طرح تفصیلی شهر بیرجند از چند سال قبل در حال تصویب است در صورتی که بسیاری از بخش هایی که اخیرا الحاق شده، در این طرح دیده نشده است.

علوی افزود: انتظار می رود براساس شرایط جدید شهر طرح تفصیلی بازنگری شود و در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد لذا زیرساخت در کنار امور عمرانی باید تبدیل به دغدغه همگانی شود.

وی گفت: در حوزه نصب دوربین های ترافیکی، تجهیزات و حتی رنگ آمیزی خیابان ها نواقص و کمبودها در شهر مشهود است که باید با تخصیص اعتبارات کافی به آن پرداخته شود.

این شهروند با تاکید بر توجه به روشنایی معابر ادامه داد: گاهی مشاهده می شود به بهانه صرفه جویی، روشنایی معابر را کم می کنند اما این موضوع در بروز تصادفات نتیجه عکس دارد.

وی در عین حال گفت: البته فرهنگ ترافیکی شهروندان هم باید تغییر کند چرا که می بینیم کاسبان سد معبر دارند و رانندگان در خیابان دوبل پارک می کنند لذا شاهد گره های ترافیکی و تصادفات هستیم.

دیگر شهروند مطالبه گر در حوزه تصادفات شهری گفت: امتداد خیابان عدل از موضوعاتی است که در کاهش ترافیک شهر بیرجند اثرگذار بوده ولی هنوز تعیین تکلیف نشده است.

باقری نژاد افزود: به نظر می رسد ایجاد موج رسانه ای در حوزه تصادفات می تواند منجر به اقدامات اساسی از سوی دستگاه های اجرایی شود.

وی گفت: نگاه مسوولان به موضوع ترافیک شهر بیرجند خیلی مهم است چون اگر تبدیل به دغدغه شود، می توانیم گره های موجود را رفع کنیم.

۹ خیابان بحرانی بیرجند

آن طور که رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور خراسان جنوبی آمار می دهد از ابتدای امسال ۲۱ نفر در تصادفات درون شهری مرکز استان جان خود را از دست داده اند در حالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته هفت نفر بوده است.

سرهنگ محمدرضا خسروی اظهار داشت: به علت افزایش چشمگیر تصادفات، بیرجند جزو شهرهای بحرانی کشور معرفی شده است.

وی با اشاره به نقش سرعت در بروز تصادفات درون شهری گفت: بیشترین تصادفات سال جاری در ۹ خیابان بیرجند از جمله پاسداران، طالقانی، بلوار شهدای عبادی، مدرس، پیامبر اعظم (ص)، مدرس، شعبانیه و کارگران رخ داده است.

رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور خراسان جنوبی افزود: شهرداری بیرجند باید برنامه های خود را در اصلاح این معابر ارایه دهد وگرنه سال آینده هم ممکن است شاهد تکرار این حوادث باشیم.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد تصادفات با اصلاح معابر قابل کاهش خواهد بود که فهرست اصلاحات مورد نظر به استانداری و شهرداری ارسال شده است.

سرهنگ خسروی بیشترین علت تامه تصادفات درون شهری را بی توجهی به جلو و رعایت نکردن حق تقدم عنوان کرد و گفت: اگرچه باید اقدامات پلیس بازدارنده تر باشد اما فرهنگ سازی رسانه ها به صورت جهادی در استفاده نکردن تلفن همراه هنگام رانندگی یا فرهنگ استفاده از کمربندی ایمنی هم در کاهش تصادفات اثرگذار است.

رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: بخش عمده مجروحان و متوفیان تصادفات افراد زیر ۱۸ سال هستند لذا آموزش و پرورش هم باید در زمینه آموزش و فرهنگ سازی ورود بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روز به روز به تعداد رانندگان در استان اضافه می شود افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۱ هزار نفر به تعداد رانندگان استان اضافه شده لذا یکی از دلایل افزایش تصادفات همین موضوع است و همه آنان مهارت کافی برای رانندگی ندارند.

سرهنگ خسروی عنوان کرد: آمار تصادفات درون شهری استان از ابتدای امسال ۶۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که سهم بیرجند ۵۲ درصد است.

شهر فاقد سامانه هوشمند کنترل تخلفات

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: شهر بیرجند جزو معدود مراکز استان در کشور است که سامانه های هوشمند کنترل تخلفات ندارد.

سرهنگ علیرضا عباسی با تاکید بر اینکه مصوبات شورای ترافیک شهر بیرجند هرچه سریعتر باید اجرایی شود افزود: سال گذشته اعلام کردیم چنانچه مصوبات شورای ترافیک اجرایی نشود و هوشمندسازی کنترل تخلفات در مرکز استان انجام نشود، شاهد افزایش تصادفات خواهیم بود که امسال این اتفاق به وقوع پیوسته است.

وی تصریح کرد: بارها عنوان کرده ایم پلیس با ابزار جریمه به تنهایی نمی تواند جلوی تصادفات را بگیرد و ۳۳ دستگاه مسوول در حوزه ترافیک باید به وظایف قانونی خود در این خصوص عمل کنند.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: نبود پل های هوایی عابر پیاده مکانیزه، نبود پیاده رو سازی در برخی معابر، روشنایی کم و ناایمن بودن برخی گذرگاه های عابر پیاده از علل اصلی تصادفات عابران پیاده در شهر بیرجند است که رانندگان حتی در گذرگاه ها حق تقدم عابران پیاده را رعایت نمی کنند.

او از وقوع هفت هزار و ۴۰۰ تصادف در شهر بیرجند از ابتدای امسال خبر داد و گفت: اگر این آمار بر جمعیت شهر تقسیم شود واقعا نتایج تاسف برانگیزی به دست می آید.

سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه در برخی نقاط شمال شهر بیرجند پیاده رو وجود ندارد افزود: اقدامات بهینه سازی پیاده رو گرچه اقدام خوبی از سوی شهرداری است ولی اینکه در خیابان الهیه، مهرشهر و دیگر نقاط شمال شهر پیاده رو نیست که به خصوص دانش آموزان بخواهند از آنجا عبور کنند یک معضل ترافیکی و خطر افزایش تصادفات است.

 موضوعی است که حتی موجب ورود دستگاه قضایی نیز شده و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بر این باور است که به عنوان حقوق شهروندی بحث تصادفات جدی است و باید به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار آن باشیم.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا گفت: حقوق شهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است و باید همه به آن احترام بگذارند، شنیدن اخبار تلخ تصادف هر روز موجب آزار روحی و روانی شهروندان می شود و فوت افراد پیاده قابل تامل بوده لذا فرهنگ رانندگی بیش از پیش نیازمند توجه است.

از نظر این مقام قضایی زیرساخت های شهری باید مناسب سازی شود چرا که در حال حاضر به خاطر برخی بی تدبیری ها شاهد دپوی مصالح وسط معابر هستیم که حوادث ناگواری هم از این علت رقم خورده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به در پیش بودن نوروز و شروع مسافرت ها باید دقت بیشتری برای ایمن سازی معابر انجام شود گفت: اصلاح ورودی های شهر مورد انتظار است و خط کشی خیابان ها هم موجب بروز گلایه هایی از سوی دغدغه مندان شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بر لزوم توجه به هوشمندسازی کنترل ترافیک تاکید کرد و گفت: هر جایی که دوربین نصب شده قوانین رانندگی بیشتر رعایت می شود.

لزوم بازنگری برنامه های پیشگیری از تصادفات

معاون دادستان مرکز خراسان جنوبی هم گفت: یکی از دغدغه های دادستانی مرکز استان تصادفات است و متاسفانه آمار ارائه شده رشد تصادفات را نشان می دهد که در حوزه پیشگیری موفق عمل نشده و بازنگری برنامه ها مورد انتظار است.

علیرضا حیرانی به سبقه فرهنگی شهر بیرجند اشاره کرد و افزود: وضعیت موجود شایسته مردم بیرجند و استان که همواره به نظم و انضباط شناخته شده اند، نیست، تصادفات دلایل مختلفی دارد که به حوزه های مختلف مرتبط می شود لذا مجموعه مختلفی از عملکرد مدیران در این زمینه دخیل است.

وی اظهار داشت: اگر سهم دستگاهی در تصادفات مشخص شد و نشان داد که مجموعه ای کم کاری کرده دادستانی به عنوان مدعی العموم ورود پیدا و با ترک فعل ها برخورد خواهد کرد.

اگرچه پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است که برخی مصوبات شورای ترافیک بلاتکلیف مانده اما رئیس گروه حمل و نقل و ترافیک دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی در این خصوص اطمینان داد تمامی مصوبات در دست پیگیری است.

محسن شجاعی افزود: اصلاح ورودی مهرشهر سال گذشته تصویب و شهرداری بیرجند هم برای این موضوع اقدام کرده اما به دلیل مشکلات مالکیتی نتوانسته اند طرح را ادامه دهند، چندین مرتبه ورودی غیراستاندارد مهرشهر مسدود شده اما باز هم شاهد هستیم که خاکریزها خراب و تردد مجدد برقرار شده است.

وی مشکلات مالی شهرداری ها را یکی از مهمترین عوامل به تاخیر افتادن اجرای مصوبات ترافیک شهری دانست و افزود: خزانه کشور از محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی باید جرایم وصولی هر شهر و استان را پرداخت کند اما امسال این بند قانونی تحقق پیدا نکرده و سال های گذشته هم این مشکل وجود داشته است.

این مسوول با اشاره به وضعیت ترافیک شهرهای استان اظهار داشت: ترافیک موجود در شهر بیرجند ارثی از شهرسازی است لذا توسعه شهر با الحاقات متعدد انجام شده بدون اینکه پیوست ترافیکی برای آن در نظر گرفته شود.

وی گفت: شهرداری هم با بودجه اندک و اعتبارات قطره چکانی نمی تواند این ارث شهرسازی را مدیریت کند تا وظایف راه و شهرسازی انجام شود.

شجاعی افزود: نصب دوربین و هوشمندسازی ترافیک هم نیازمند اعتباراتی است که باید از محل بازگشت بودجه از محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تامین شود تا بتوان سرمایه گذاری بخش خصوصی را جذب کرد.

وی گفت: با این وجود طرح نصب دوربین سیار روی خودرو برای اعمال قانون خودروهای پارک دوبل دنبال می شود اما چون اعتبارات در حوزه درون شهری کم و درآمد شهرداری ها محدود است شاهد کند بودن روند اجرای طرح های ترافیکی هستیم.

شهرداری چه کرده است؟

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند به هزینه کرد پنج میلیارد تومانی شهرداری برای خرید تجهیزات و نگهداری در سال جاری اشاره کرد و گفت: اصلاح هندسی خیابان شعبانیه، اجرای میدان در شهید فایده، اصلاح بلوار صیاد شیرازی، اجرای جدول پل عباس آباد، ترمیم و روکش ۳۰۰ هزار متربع مربع آسفالت معابر از جمله اقداماتی است که امسال شهرداری در راستای ایمن سازی خیابان ها انجام داده است.

مهدی حدیدی نژاد ساخت سرعتکاه را از دیگر اقدامات شهرداری برای آرام سازی ترافیک و مدیریت سرعت برشمرد و افزود: عمده این سرعتکاه ها در خیابان های پاسداران، بلوار پیامبر اعظم، خیابان مدرس، الهیه، میلاد و چند نقطه دیگر احداث شده است.

وی با اشاره به نصب علایم ترافیکی و چراغ راهنمایی اظهار داشت: متاسفانه علیرغم هزینه های هنگفت اما شاهد هستیم که این علایم حتی بعضا چراغ های راهنمایی توسط عده ای تخریب می شود.

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند گفت: اصلاح روشنایی معابر هم از برنامه های شهرداری است که برای نقاط مختلف در حال اجراست، خط کشی خیابان ها، ایجاد پارکینگ، ایمن سازی آیلندها و ساخت جزیره هایی در برخی بلوارها از دیگر برنامه های حوزه ترافیک شهرداری است.

وی افزود: شهرداری بیرجند ماهانه ۴۰ میلیون تومان برای نگهداری و تعمیر چراغ های راهنمایی و رانندگی هزینه پرداخت می کند، ۳۳ تقاطع فرماندهی و ۳۳ تقاطع چشمک زن نیز در حال تعمیر است.

حدیدی نژاد با اشاره به طرح ترافیک حمل و نقل شهر بیرجند تصریح کرد: بازنگری این طرح در حال انجام است و در صورت تصویب وزارت کشور می توان شاهد اقدامات خوبی در حوزه ترافیک شهر بیرجند باشیم.

وی از به کارگیری مشاور برای اجرای پارک ترافیک در بیرجند خبر داد و گفت: در سه نقطه شهر قرار است این پارک اجرا شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.