| کد خبر: 206766 |

اهمیت مضاعف پسماند پزشکی

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ناقل بودن پسماندهای پزشکی و بیمارستانی مدیریت این بخش در زمان حاضر از اهمیت مضاعف برخوردار است که بیش از پیش باید مورد توجه مردم و متولیان قرار گیرد.

تین نیوز

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ناقل بودن پسماندهای پزشکی و بیمارستانی مدیریت این بخش در زمان حاضر از اهمیت مضاعف برخوردار است که بیش از پیش باید مورد توجه مردم و متولیان قرار گیرد.

برای تحقق اصل پنجاهم (۵۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آنها، همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و موسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی که‌ شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و همه شرکت‌ها و موسسات و اشخاص حقیقی‌ و حقوقی موظفند مقررات و سیاست‌های مقرر در قانون مدیریت پسماند را رعایت کنند.

با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور ضرورت دارد برای مدیریت اجرایی پسماندهای عادی و پزشکی تدابیر و ملاحظات ویژه‌ای در همه مراحل و چرخه تولید تا دفع نهایی پسماندها با جدیت و دقت اعمال شود.

مطابق ضوابط و مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی، پسماندهای تولیدی در مراکز درمانی را به چهار دسته پسماندهای عادی، عفونی، تیز و برنده و شیمیایی و دارویی تقسیم کرده است که پسماندهای آلوده به ویروس کرونا، جزو پسماندهای عفونی طبقه‌بندی می‌شود.

اکنون که تلاشگران حوزه بهداشت و درمان کشور و استان در حال پیشگیری و کنترل این ویروس هستند، می‌طلبد که مدیریت پسماند هم در اولویت اقدامات قرار گیرد تا ناقل بیماری به جامعه نشود.

برخورد قاطع با متخلفان حوزه پسماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: مطابق با  اصل پنجاهم قانون اساسی کشور و با در نظر گرفتن تهدیدات جدی و خطرات زیست محیطی پسماندهای پزشکی، بیمارستانی و مخلوط کردن پسماندهای مذکور با سایر پسماندها و نبود مدیریت صحیح و  هرگونه تخطی از قوانین برابر ماده ١٣ قانون مدیریت پسماندها مصوب ٨٣/٠٢/٢٠ و ماده ١٨ همان قانون و ماده ۶٨٨ قانون مجازات اسلامی جرم بوده و بدون هیچ ملاحظه‌کاری با توجه به شیوع ویروس کرونا با متخلفان امر برخورد قاطع خواهد شد.

حسن اکبری افزود: در مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که بیماران مشکوک به کرونا ویروس را پذیرش می‌کنند، مدیریت پسماندهای پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مطابق با ماده ۳ ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و وابسته مصوب هیئت محترم وزیران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مسئول نظارت بر اجرای ضوابط مذکور است.

وی گفت: با توجه به شرایط خاص توصیه می‌شود همه مراکز تولید کننده پسماند پزشکی اعم از بیمارستان‌ها ، مطب‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشت با دقت و تدابیر بیشتر از گذشته مطابق با ضوابط نسبت به جداسازی و تفکیک پسماندهای پزشکی، بی‌خطر سازی  مطابق با شرایط مندرج در ضوابط و تحویل آن به شرکت‌های ذیصلاح مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اقدام و از هر گونه مخلوط کردن پسماندهای پزشکی و عادی و تخلیه آن در ظروف نگهداری موقت پسماندهای شهری به‌دلیل دسترسی افراد سود جو (زباله گردها ) و انتشار آلودگی در سطح  جامعه جدا خودداری کنند.

اکبری تصریح کرد: مسوولان حمل و نقل پسماندها اعم از پسماندهای عادی در حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و یا پیمانکاران مجاز پسماندهای پزشکی بی خطر شده مکلف به رعایت کلیه شرایط و ضوابط بهداشتی مربوطه در خصوص  انتقال پسماند به محل های دفن زباله خواهند بود.

وی گفت: زباله‌های پزشکی بی خطرشده پس از انتقال در مکان‌های مخصوص در مراکز دفن زباله شهری نیز باید با شرایط خاص و با رعایت همه ضوابط بهداشتی و ایمنی به‌ صورت روزانه دفن شوند که در این رابطه رعایت معیارها و ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط تمامی پرسنل، پیمانکاران و کارگران تحت نظارت مدیریت‌های اجرایی پسماندهای پزشکی و عادی برای تامین سلامت، بهداشت و ایمنی آن‌ها نیز الزامی است.

وی افزود: با توجه به قدرت بالای انتشار و زنده ماندن این ویروس، علاوه بر اعمال دقیق ضوابط موجود، تمهیدات کنترلی دیگر نیز باید اندیشیده شود، تدوین معیار جدید و موقت متناسب با شرایط زمان اپیدمی و خاص به استناد بند "ر" ذیل ماده ۶۹ ضوابط وروش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی، جزو تکالیف وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

اکبری اظهار داشت: نحوه مدیریت اجرایی و دفع پسماندهای شهری برای کاهش سطح آلودگی به ویروس کرونا نیز با اهمیت است و با توجه به دوره کمون این بیماری و مشخص نبودن ناقلین و غیرناقلین از یک طرف و امکان پرستاری و قرنطینه تعدادی از مبتلایان در خانه، برای پسماندهای تولیدی از جمله ماسک و دستکش نیز توصیه می‌شود این پسماندها داخل نایلون در بسته و جدا از پسماندهای خانگی نگهداری شوند.

وی بیان کرد: همچنین اقدامات لازم برای جلوگیری از هر گونه زباله‌گردی ضروری بوده و شهرداری‌ها ضمن تشدید نظارت موضوع تفکیک از مخازن موقت نگهداری پسماندهای شهری را متوقف و با متخلفین برخورد شود که البته این مهم نیازمند همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است.

وی گفت: در شرایط خاص کنونی پیشنهاد این است که تمام پسماندهای جمع‌آوری شده از مخازن شهری، به صورت مستقیم به محل دفن منتقل و از ورود به خط پردازش برای کاهش سطح خطرات جلوگیری شود.

مردم نگران پسماندهای پزشکی بیمارستان‌ها نباشند

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: تمام پسماندهای پزشکی بیمارستان‌ها بی‌خطرسازی می‌شود مردم نگران انتقال ویروس کرونا از این پسماندها نباشند.

مهدی پاک نیت افزود: با توجه به نگرانی‌هایی که مردم در خصوص شیوع بیماری کرونا در خصوص پسماندهای عفونی و تیز و برنده دارند تمامی مراحل تولید و دفع و انتقال پسماندهای عفونی تحت نظارت و مدیریت و دستورالعمل‌های کشوری صورت می‌گیرد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی گفت: همه بیمارستان‌های موجود استان دارای دستگاه امحا و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و تیز و برنده هستند همچنین همه پرسنل شاغل آموزش لازم را در خصوص تفکیک پسماندها دیده‌اند و موازین مورد نیاز را رعایت می‌کنند.

پاک نیت تصریح کرد:  همچنین پسماندهایی که در بخش‌های مختلف بیمارستان تولید می‌شود توسط نیروهای آموزش‌دیده جمع‌آوری و به سایت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان‌های ناظری مثل محیط زیست نظارت کامل بر این موضوع دارند گفت: آنچه ماحصل تولید و خروج دستگاه‌های بی‌خطر سازی پسماند است کاملا بی‌خطر و هیچ خطری برای شهروندان ندارد و مثل پسماندهای عادی به سایت‌های دفع پسماند منتقل می‌شود.

اولین مورد مثبت ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی  (شنبه) دهم اسفند اعلام شد.

تاکنون سه مورد مثبت کرونا در این استان اعلام شده است که ۲ بیمار بهبود یافتند و از بیمارستان مرخص شدند.

ویروس کرونا که از چین شیوع یافت و به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده، تاکنون اغلب استان‌های کشور را نیز درگیر کرده است.

این بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و خودداری از تردد و سفرهای غیرضروری می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند مرکز اصلی پذیرش و بستری بیماران مشکوک به کرونا انتخاب شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.