| کد خبر: 197263 |

صدای اعتراضات کارگران را بشنویم

رئیسی با انتقاد از عملکرد دولت و مجلس در شکل‌گیری اعتراضات کارگری؛ گفت: صدای اعتراضات کارگران را بشنویم.

تین نیوز

نگاه امنیتی و قضائی به اعتراضات کارگری که از زمستان 96 آغاز شده است، یکی از مهم‌ترین انتقادها به نحوه برخورد با این اعتراضات است که آیت‌اله رئیسی نیز بر این نوع نگاه انتقاد وارد کرده و خواستار شنیده‌شدن صدای کارگران ازسوی دولت و مجلس قبل از برخورد قضائی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، بعد از واگذاری‌های غیر‌اصولی و بعضا رعایت‌نکردن موازین قانونی در واگذاری بسیاری از کارخانه‌ها به بخش خصوصی، نه تنها شاهد رشد تولید نبودیم که در بی‌خردی یا سو‌ءاستفاده مالکان جدید از دارایی‌ها و نبود نظارت بر روند انتقال و ادامه فعالیت کارخانه‌ها، چرخه تولید از فعالیت باز ایستاد و کارگران ماندند و بی‌کاری و بی‌پولی و فقری که چنگ به جانشان می‌زد.

کارگران ناامید از تحقق حقوق خود دست به اعتراض زدند که نتیجه اعتراض، اخراج و تعدیل نیروها در کارخانه‌ها بود و بازداشت و اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دستگاه قضا؛ امری که خوشایند رئیس جدید دستگاه قضا نیست خواستار حذف نگاه قضائی به مسئله کارگران شده است.

آیت‌اله رئیسی که در جمع اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به برخی انتقادها از برخورد با اعتراضات کارگری گفته است: «من معتقدم اعتراضات کارگری به دلیل مشکلاتی است که کارگران دارند و این مشکلات و اعتراضات باید پیش از آنکه جنبه قضائی یابد، ازسوی دولت و مجلس شنیده و حل و فصل شود».

  اعتراض‌ها باید در وقت خود شنیده شود

رئیس قوه قضائیه که روند غیر‌اصولی و غیر‌قانونی واگذاری‌ها را یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری اعتراضات کارگری می‌داند، با علم به نقایص قانونی با انتقاد از قانون‌گذاران فعلی‌، تأکید کرده است: «شما به عنوان قانون‌گذار و ناظر، دستتان باز است و می‌توانید این مشکلات را به راحتی پیگیری کنید. قطعا باید اعتراض کارگر شنیده شود. وقتی کارخانه‌ای به یک فرد واگذار شده که اهلیت لازم را ندارد و بعد تولید این کارخانه رو به افول می‌رود و نهایتا تعطیل می‌شود، طبعا کارگران بی‌کار می‌شوند و وقتی حقوقی نگرفتند، اعتراض می‌کنند. این اعتراض‌ها باید در وقت خود شنیده شود و اساسا نباید اجازه داد کار به اینجا بکشد. باید در هنگام واگذاری، اهلیت فرد بررسی شود و بعد از واگذاری نیز دولت با پرداخت تسهیلات و سایر مشوق‌ها اقدام به توانمندسازی کند. مجلس نیز به عنوان نهاد ناظر باید بر این روند نظارت داشته باشد و اصلا اجازه ندهیم که این موضوعات جنبه قضائی پیدا کند».

 چرا نمایندگان یک امر غیر‌واقعی را تکرار می‌کنند؟

صدور احکام سنگین در پرونده کارگران نیشکر هفت‌تپه یکی از موارد‌ی بود که نه فقط فعالان مدنی و افکار عمومی که شخص رئیس دستگاه قضا نیز لب به انتقاد گشود و خواستار برگزاری سریع و منصفانه به پرونده متهمان در مرحله تجدید‌‌نظرخواهی شد که هنوز این مهم محقق نشده است.

از‌این‌رو، رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به انتقاد از برخی احکام صادره، گفته است: «قاضی تابع قانونی است که شما عزیزان وضع کرده‌اید. قانون می‌گوید در تعدد جرائم، مجموع محکومیت‌ها در حکم باید قید شود، اما اشد آن به مرحله اجرا در‌می‌آید. شاید بسیاری از افراد، این موضوع را ندانند و بر اساس آنچه در حکم قید شده، مجموع محکومیت‌ها را به عنوان آنچه اجرا می‌شود بیان کنند، اما نماینده‌ای که می‌داند بر‌اساس قانونی که خودش وضع کرده است صرفا حکم اشد اجرا می‌شود، چرا یک امر غیر‌واقعی را تکرار می‌کند؟»

 موافقت رئیسی برای بازدید از زندان زنان

رئیس قوه قضائیه همچنین در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای بازدید از زندان زنان، از این امر استقبال کرد و گفت: هر چه این بازدیدها بیشتر باشد، برای ما هم بهتر است، زیرا مشکلات موجود را به ما منعکس می‌کنید و ما در صدد رفع آنها برمی‌آییم. در این زمینه نیز می‌توان با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی لازم این کار را انجام داد.

بر اساس این، با توجه به نگاه موشکافانه و نقد درست رئیسی بر روند واگذاری‌ها و عدم برخورد به موقع دولت و مجلس با مطالبات بحق کارگری، انتظار می‌رود سایه نگاه امنیتی از پرونده متهمان کارگری هم برداشته شود و در فضایی آرام پرونده‌ها مختومه شود و از کارگران معترض حمایت‌های لازم صورت گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.