| کد خبر: 249204 |

حاشیه های جام جهانی؛ روز چهارم| از تشویق‌ ایرانیان تا مجادله خبرنگار رژیم صهیونیستی با یک فلسطینی

تماشاچیان ایران مثل تماشاگران تونس و مکزیک تشویقشان با طبل و بوق و سر و صدا همراه است که انصافا روحیه بخش است. هواداران پر سر و صدای تیم ملی ایران را می توان از چند صد متری با صدای تشویق کردنشان تشخیص داد.

تین نیوز

تماشاچیان ایران مثل تماشاگران تونس و مکزیک تشویقشان با طبل و بوق و سر و صدا همراه است که انصافا روحیه بخش است. هواداران پر سر و صدای تیم ملی ایران را می توان از چند صد متری با صدای تشویق کردنشان تشخیص داد.

به قول یکی از سیاست مداران، بعد از باخت سنگین کاستاریکا با هفت گل در مقابل اسپانیا، حالا از غربت در مسابقات جام جهانی بیرون آمدیم و می توانیم دوباره با برگشت روحیه ها بازی بعدی را ببریم.

یکی از ویژگی های مهم ایرانیان که باعث شده در طول تاریخ با غلبه بر مشکلات و رخدادهای سخت و دردناک از حرکت و تلاش برای ادامه مسیر باز نمانند، «ویژگی بازسازی روحیه» است. این ویژگی را در شرایطی که دو روز به شروع بازی ایران و ولز باقی مانده می توانیم در میان ایرانیان حاضر در قطر به وضوح ببینیم.

در گفتگو با چند نفر از دوستان در تهران و گشت و گذار در چند سوپر گروه در فضای مجازی که سلیقه های مختلفی در آنجا اعلام نظر می کنند متوجه شدم که در ایران هم اکثریت مردم باخت تلخ مقابل انگلیس را پشت سر گذاشتند و به بازی روز جمعه با ولز چشم دوخته اند.

شب گذشته جمعی از ایرانیان ساکن قطر در یکی از خیابان های اصلی شهر و همچنین روبروی هتل تیم ملی با شور و حرارت مشغول تشویق و روحیه دادن به تیم ملی ایران ایران بودند که هر بیننده ای را به وجد می آورد.

تماشاچیان ایران مثل تماشاگران تونس و مکزیک تشویقشان با طبل و بوق و سر و صدا همراه است که انصافا روحیه بخش است. هواداران پر سر و صدای تیم ملی ایران را می توان از چند صد متری با صدای تشویق کردنشان تشخیص داد.

بیشتر بخوانید؛ 

حاشیه های جام جهانی ؛ روز اول | قطری ها سر اصول خود ماندند

حاشیه های جام جهانی؛ روز دوم | ماجرای شعار های استادیوم خلیفه

حاشیه های جام جهانی؛ روز سوم | جوان عربستانی گفت: «ایرانی گو تو هوم»!

کی روش و اعلام حضور یک نفوذی

صحبت های روز گذشته کارلوس کی روش در جمع خبرنگاران ایرانی خبرساز شد. کی روش بعد از تشکر از تماشاگران گفت که تیم ملی برای آنها بازی می کند. همچنین در توضیحی برای باخت ایران گفت به بازی انگلیس به عنوان یکی از کاندیداهای قهرمانی مثل یک بازی پلی استیشن نگاه نکنیم.

اما نکته مهم صحبت های کی روش انتقاد از این بود که یک نفر از داخل تیم ملی لیست قطعی بازیکنان را قبل از بازی با انگلیس به سایت ورزش سه داده و باعث ضربه به تیم ملی شده است چون کسی از جزییات آن خبر نداشت.

از حاشیه های دیگر دیروز، مصاحبه طارمی و واکنشش به اتفاقات اخیر ایران این بود که گفته بود: «من نه سیاسی هستم و نه می خواهم به سوالات شما پاسخ بدهم. من در جام جهانی هستم تا فوتبال بازی کنم من فقط بازیکن فوتبالم و سیاست به من ربطی ندارد.»

متاسفانه یک روزنامه داخلی مشابه شبکه بی بی سی فارسی و اینترنشنال حرف هایش را طور دیگری منتشر کرد که حتی واکنش منفی و ناراحتی خبرنگاران ایرانی حاضر در قطر را هم برانگیخت. تیتر روزنامه داخلی این بود: واکنش طارمی به سوال درباره وضعیت ایران: به من ربطی ندارد!

جام اقتصادی برای قطر

این روزها انتقاد و حتی تعریف از قطر برای برگزاری جام بالا گرفته است. اما جدای از این حرف ها قطر با برگزاری جام جهانی به چندین هدف بزرگ اقتصادی دست یافته است. دوحه حدود ۲۲۰ میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت ها و تجهیز امکانات خود هزینه کرد تا جایگاه خود را به عنوان یک مقصد گردشگری، سرمایه گذاری و تجاری در مرحله بعد از جام جهانی افزایش دهد. این مسابقات اولین جام جهانی بود که به میزبانی کشوری در خاورمیانه که از نظر وسعت نیز در ردیف کوچکترین کشورهای منطقه است برگزار شد.

بارزترین تاثیر جام جهانی مربوط به افزایش قابل توجه تعداد بازدیدکنندگان خارجی از قطر است. در فاصله برگزاری مسابقات تعداد بازدیدکنندگان بین ۱.۲ تا ۱.۷ میلیون نفر تخمین زده می شود که از جمعیت کشور قطر بیشتر است.

نشریه اقتصادی فوربس افزایش تخمینی در آمد قطر از میزبانی جام جهانی را ۱۷ میلیارد دلار برآورد کرده است.

تعداد بلیت های فروخته شده برای جام جهانی بالغ به ۳ میلیون قطعه بوده است. ده خریدار برتر بر اساس کشور عبارتند از: قطر، آمریکا، عربستان سعودی، انگلیس، مکزیک، امارات متحده عربی، آرژانتین، فرانسه، برزیل و آلمان.

جام جهانی باعث شده دوحه پایتخت قطر هم دست خوش دگرگونی شود. امروز پایتخت این کشور بسیار کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس مملو از استادیوم ها و هتل های جدیدی است که در این شش سال برای پذیرایی از بیش از یک میلیون هوادار که طی یک ماه از این کشور دیدن می کنند ساخته شده است.

امروز یکی از طرفداران مکزیک می گفت: قطر را خیلی دوست دارد برای اینکه همه جایش نو و تازه است. بسیاری از تماشاگران هم از متروی قطر تعریف می کنند و فیلم های سلفی از آن می گیرند.

برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ را باید دومین رخداد بزرگ برای معرفی قطر به حساب آورد. اولین اقدامی که این کشور را به جهان معرفی کرد ایجاد شبکه تلویزیونی الجزیره بود. معروف است که؛ شبکه الجزیره یک رسانه بسیار بزرگ در یک کشور بسیار کوچک است.

ماجرای فلسطین

در روزهای اخیر چندین اتفاق نمادین برای فلسطین در مسابقات جام جهانی رخ داد. دولت قطر یکی از حامیان جنبش حماس است. بنابراین هیچ گونه سخت گیری برای فعالیت آنها در قطر وجود ندارد.

همین امر باعث حضور رییس دولت خودگردان فلسطین و همچنین تماشاگرانی از داخل فلسطین و حتی منطقه محاصره شده ی غزه در این رخداد بزرگ ورزشی شده است.

در بازی های فوتبال جام جهانی تا امروز، عکس پرچم و بازوبندهایی از فلسطین در بین تماشاگران پخش شده است. عکس و فیلم هایی که فقط مربوط به بازی تیم های عربی نیست.

از اتفاقات مورد توجه دیگر فیلمی از اوهد خامو خبرنگار رژیم صهیونیستی بعد از بازی عربستان و آرژانتین بود که جوانی فلسطینی در مقابل حرف او که می گوید: «من از اسراییل آمدم» می گوید: «چیزی به این اسم وجود ندارد و آنجا فلسطین است». خبرنگار در جواب گفته تا قیامت اسراییل است و اسراییل یک واقعیت است.

در جایی دیگر مردم پشت سر یک خبرنگار اسراییلی شعار free palestine سر دادند. کاپیتان تیم ملی قطر هم با بازوبند فلسطین جام جهانی را آغاز کرد. قبل از شروع جام جهانی هم ساکنین فلسطینی قطر با پرچم های فلسطین در خیابان های قطر راهپیمایی ماشینی کردند.

تمیز کردن استادیوم توسط ژاپنی ها و حالا مغربی ها

یکی از سلبریتی های فضای مجازی عربستان چند روز پیش ویدئویی را منتشر کرد که طرفداران تیم ملی ژاپن بعد از پایان یک بازی، زباله های تماشاگران را در استادیوم جمع کردند. این اتفاق امروز هم توسط تماشاگران مغربی بعد از بازی تکرار شد و به نظر می رسد به رفتاری مثبت و تکرار شونده برای بقیه تماشاگران تبدیل می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.