اصفهان چگونه از ابرترافیک مهرماه سربلند بیرون آمد؟
تحلیل داده های سامانه های نظارت هوشمند و بولتن های تخصصی آماری روزانه نشان می دهد با وجود افزایش قابل توجه ترافیک، اجرای طرح «ستاد مهر» و هماهنگی میان دستگاه های اجرایی، استقرار برنامه ریزی شده پلیس راهور و حضور و همراهی همیاران پلیس و واحد کنترل و نظارت شهرداری در ۶۰ نقطه گلوگاهی شهر اصفهان، توانست از بروز تنش های حاد ترافیکی جلوگیری کند.

با وجود رکوردشکنی تردد خودروها و موتورسیکلت ها در مهرماه، اجرای منسجم طرح «ستاد مهر» و مدیریت ۶۰ گلوگاه ترافیکی در شهر اصفهان توانست ترافیک صبحگاهی شهر را کنترل و از ایجاد بحران و انسداد معابر جلوگیری کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، بر اساس گزارش تفصیلی کمیته پایش ستاد مهر ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان، حجم تردد در آغاز سال تحصیلی نسبت به شهریور با افزایش قابل توجه همراه ولی با مدیریت ترددها همراه بوده است.
تحلیل داده های سامانه های نظارت هوشمند و بولتن های تخصصی آماری روزانه نشان می دهد با وجود افزایش قابل توجه ترافیک، اجرای طرح «ستاد مهر» و هماهنگی میان دستگاه های اجرایی، استقرار برنامه ریزی شده پلیس راهور و حضور و همراهی همیاران پلیس و واحد کنترل و نظارت شهرداری در ۶۰ نقطه گلوگاهی شهر اصفهان، توانست از بروز تنش های حاد ترافیکی جلوگیری کند.
سعید ساکت، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اعلام نتایج فعالیت ستاد مهر و روند کنترل ترافیک در قرارگاه عملیاتی گفت: در ۱۵ روز نخست مهر، الگوی ترافیک شهر به طور کامل تغییر کرد و ساعات اوج تردد که با آغاز فعالیت مدارس هم زمان است، رشد قابل توجهی داشت.
رکورد شکنی تردد خودروهای سواری
وی اظهار کرد: در ساعت هفت صبح، میانگین حجم تردد خودروهای سواری در محدوده مرکزی شهر از حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه در شهریورماه به ۲۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه در مهرماه رسید که بیانگر رشدی بین ۵۸ تا ۶۶ درصد در این محدوده و حدود ۴۴ درصد افزایش در کل شبکه معابر شهر است به گونه ای که شاهد شکل گیری بیش از ۵۸۶ هزار سفر در ساعت ۷ تا ۸ صبح و ۵۰۰ هزار سفر در ساعت ۸ تا ۹ صبح تنها در پیک صبحگاهی دو ساعته بودیم.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: تمرکز اصلی تحلیل ها بر محدوده مرکزی شهر به دلیل پوشش کامل و دقت بالای دوربین های ترددشمار بوده و این منطقه به عنوان نمونه آماری این پایش در نظر گرفته شد.
مهر ماه و حضور پررنگ موتورسیکلت ها
ساکت افزود: تعداد موتورسیکلت های ترددکننده نیز در ساعت اوج صبحگاهی در محدوده زوج و فرد از حدود ۳۲۰۰ دستگاه در شهریور به بیش از ۵۰۰۰ دستگاه در مهرماه افزایش یافت که رشد بیش از ۶۰ درصدی را نشان می دهد. این آمار مربوط به محدوده مرکزی و ساعت اوج تردد است، و میانگین تعداد موتورسیکلت در کل روز در همان محدوده به حدود ۸۰ هزار دستگاه می رسد.
وی تأکید کرد: روند افزایشی موتورسیکلت ها در مهرماه، اثر مستقیم بر حجم ترافیک و آلودگی هوای صبحگاه دارد.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: داده های پایش روزانه نشان می دهد کمترین حجم تردد موتورسیکلت و خودروها در پایان هفته ثبت شده است که روندی طبیعی در الگوی ترافیک شهری اصفهان به شمار می رود.
تاکسی ها با انگیزه تر برای مهر
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: در مهرماه، میزان تردد تاکسی ها در ساعت اوج صبحگاهی ۱۶ درصد افزایش یافت و تعداد ناوگان فعال تاکسی های زرد رنگ به حدود ۶۸۰۰ دستگاه رسید، همچنین مستقل از این آمار، بیش از ۷۰۰۰ سرویس مدرسه وظیفه جابه جایی روزانه ۶۳ هزار دانش آموز را بر عهده داشتند که همین نسبت خدمت از سوی سرویس مدرسه حداقل از بیش از ۱۰۰ هزار سفر خودروی شخصی در شهر جلوگیری کرد.
رشد ۲۵ درصدی مسافران حمل ونقل عمومی
ساکت با اشاره به افزایش استقبال شهروندان از حمل ونقل عمومی اظهار کرد: میانگین مسافران روزانه اتوبوس ها از ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار نفر در شهریورماه به حدود ۳۵۰ تا نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در مهرماه رسید و رشد بیش از ۲۵ درصدی را نشان داد. علاوه بر این، ناوگان اتوبوسرانی نسبت به پیش از مهرماه ۳۰ درصد افزایش اعزام داشته است.
وی گفت: آمار مترو در همین مدت از ۷۸ تا ۸۰ هزار نفر در شهریورماه به ۹۹ تا ۱۱۰ هزار نفر در مهرماه رسیده و رشد حدود ۲۵ تا ۳۵ درصدی را رقم زده است.
تخلفات ثبت شده بیش از یک میلیون مورد در نیمه نخست مهر
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با ارائه جزئیات دقیق از آمار تخلفات ترافیکی گفت: طی پانزده روز نخست مهر، سامانه های نظارت هوشمند در شهر مجموعاً یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۸۹۰ فقره تخلف را ثبت کرده اند.
ساکت ادامه داد: سرعت غیرمجاز با سهم ۷۵ درصدی (حدود ۹۵۴ هزار و ۶۶۷ فقره) بیشترین تخلف را شامل می شود. پس از آن، معاینه فنی با سهم ۹ درصد (حدود ۱۱۴ هزار و ۵۶۰ فقره)، عبور از چراغ قرمز با سهم ۵ درصد (حدود ۶۳ هزار و ۶۴۴ فقره)، ورود به مسیر ویژه بی آرتی با سهم ۴ درصد (حدود ۵۰ هزار و ۹۱۵ فقره) و تخلف ورود به محدوده طرح ترافیک با سهم ۲ درصدی (حدود ۲۵ هزار و ۴۵۷ فقره) قرار دارند.
رفت وآمد در تقاطع های پرتردد و شاخص تکرار بحرانی
وی با اشاره به پایش نقاط پرترافیک شهر گفت: در بررسی وضعیت شبکه معابر در نیمه نخست مهر، از میان تقاطع های اصلی شهر با بیشترین طول صف، برخی از این تقاطع ها تا ۱۰ روز در فهرست نقاط بحرانی ترافیک حضور داشتند. این میزان تکرار نشان می دهد آن تقاطع ها در بیش از ۷۰ درصد روزهای کاری مهرماه جزو پرچالش ترین نقاط بوده اند.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: اما برآورد میانگین تکرار هر تقاطع در فهرست روزانه حدود ۴ بار در بازه ۱۵ روزه بوده است، و این شاخص به عنوان ابزار ارزیابی حساسیت و تمرکز مدیریتی بر آن نقاط به کار می رود. این در حالی است که در سال های گذشته این شاخص عدد ۷ را ثبت کرده است.
ساکت خاطرنشان کرد تمرکز روزانه بر این نقاط باعث شد از تبدیل آنها به کانون های بحرانی با تأخیر طولانی جلوگیری شود و عملکرد شبکه ترافیکی شهر متعادل بماند که این موضوع نقش مؤثری در روان سازی ترافیک پاییزی اصفهان داشت.
کیفیت هوا زیر نظر ستاد مهر
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان درباره پایش هوای مهرماه گفت: داده های ایستگاه های سنجش آلاینده نشان می دهد در ساعات ۶ تا ۱۲ صبح، غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در هوای اصفهان به طور محسوسی بالاتر از حد مجاز (۳۵ میکروگرم بر مترمکعب) قرار داشته است.
ساکت ادامه داد: این وضعیت هم زمان با ساعات اوج تردد دانش آموزان ثبت شد و کیفیت هوای صبحگاهی را در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داد.
در مجموع ۱۵ روز نخست مهر، تنها سه روز شاخص روزانه AQI در محدوده «قابل قبول» (رنگ زرد) ثبت شد و در بیش از ۷۰ درصد روزها شاخص در محدوده ناسالم قرار داشت؛ بررسی تفصیلی ۳۶۰ ساعت ثبت شده از این بازه نشان داد که ۲۵۰ ساعت در نیمه اول مهر در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس یا ناسالم برای عموم بوده که مستقیماً با افزایش ترددها و سردتر شدن هوا مرتبط است.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: ستاد مهر از مرداد با همکاری نهادهایی مانند آموزش و پرورش، پلیس راهور و سایر نهادهای شهری، آماده سازی خود را آغاز کرد. مأموریت اصلی ما ارائه خدمات کامل به دانش آموزان و خانواده ها بود.
ساکت افزود: برای دستیابی به این هدف، از یک «اتاق تخصصی» با تمرکز بر حوزه های ترافیکی، عمرانی، ایمنی، فرهنگی و خدمات شهری بهره بردیم. وظیفه روزانه کمیته پایش، استخراج گزارش از سامانه های مختلف داده های ترافیکی، تحلیل این داده ها و تهیه بولتن روزانه بود که به ما امکان می داد بر اساس آمار دقیق و به روز، عملیات میدانی را هدایت کنیم.
وی تاکید کرد: با وجود رشد ۵۸ درصدی ترددها در ساعت اوج صبح، با اجرای این تدابیر منسجم و تقویت حمل و نقل عمومی، از بروز تنش شدید ترافیکی جلوگیری شد و مهرماه روان تری را در معابر شهری تجربه کردیم.