| کد خبر: 93039 |

پرده ابهام بر چهره طرح گردشگری جاده کرج - چالوس

تین نیوز | طرح گردشگری جاده کرج - چالوس که به عنوان یکی از جاده های زیبای ایران و جهان مطرح است، قرار بود از ابتدای امسال به اجرا درآید اما به گفته برخی مسئولان به علت ناهماهنگی های موجود هنوز روی ریل اجرا قرار نگرفته است.

 

 شورای عالی امنیت ملی سال 94 شیوه نامه اجرای طرح گردشگری در استان البرز به ویژه جاده کرج - چالوس را ابلاغ کرد.

در این شیوه نامه ها دستگاه های اجرایی شامل ادارات راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع
دستی و گردشگری استان البرز موظف به اجرای طرح گردشگری در جاده کرج - چالوس و طالقان شدند.

در این طرح رعایت امنیت و سلامت آب شرب در حوضه آبریز سدهای طالقان و امیر کبیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

باتوجه به تامین آب آشامیدنی استان های تهران و البرز از سدهای امیرکبیر و طالقان یکی از محورهای طرح، سرمایه گذاری بر روی تاسیسات آب برای جلوگیری از آلایندگی واحدهای پذیرایی اطراف این منابع آبی بود.

پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در جاده کرج - چالوس و اطراف سد طالقان به ویژه ساخت واحدهای گردشگری از دیگر هدف های طرح گردشگری در این محدوده ها اعلام شده بود.

به گفته برخی مسئولان استان البرز، ناهماهنگی بین دستگاه های متولی اجرای طرح سبب شده تا روند انجام در هاله ای از ابهام باشد.

جاده کرج - چالوس که در کنار رودخانه پرآب کرج و سد امیر کبیر قرار دارد و از سوی دیگر دروازه ورودبه بهشت کشور در شمال ایران محسوب می شود، به لحاظ زیست محیطی و رعایت الزامات بهداشتی و گردشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است.

با این حال هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمران استانداری البرز می گوید: طرح گردشگری مصوبه شورای اعالی امنیت ملی است و وزارت راه و شهرسازی باید این طرح را تهیه کند که تا کنون این اقدام از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان صورت نگرفته است.

معصومی می گوید: در اجرای طرح گردشگری توسط راه و شهرسازی می بایست میراث فرهنگی نیز با این اداره هماهنگ شود.

عبدالناصر میرچی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز اما می گوید: برابر مصوبه شورای امنیت ملی ماده 13که به ما ابلاغ شد، موظف شدیم بر اساس خطاب ماده با همکاری اداره کل راه و شهرسازی البرزوظایف خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: جلسات متعددی در این زمینه در استانداری برگزار و شرح وظایف برای هر یک از دستگاه ها مشخص شد.

میرچی گفت: آنچه به ما مربوط می شد، همکاری در این طرح بود که شرح خدمات نوشتیم و بودجه یک میلیاردو 500 میلیون ریالی پیشنهاد دادیم.

وی گفت: موضوع اصلی طرح رعایت امنیت و سلامت آب شرب در حوضه آبریز سدهای طالقان امیر کبیر و تهران است، زیرا آب آشامیدنی استان های تهران و البرز از این دو منبع آبی تامین می شود.

میرچی بیان داشت: این طرح حول محور مجوز جدید برای تاسیسات و سرمایه گذاری واحد های پذیرایی با رعایت الزامات زیست محیطی تاکید دارد و در پیشگیری از ساخت و ساز واحد های گردشگری غیر مجاز موثر است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان البرز به طرح مصوب گردشگری جاده چالوس اشاره کرد و گفت: این طرح از مصوبات شورای عالی امنیت ملی است که سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی موظف به آماده سازی طرح گردشگری جاده چالوس هستند.

بهزاد پارسا ادامه داد: تاکنون اقدام موثری در این خصوص اجرای طرح گردشگری جاده چالوس از سوی این ارگان ها صورت نگرفته است.

جلیل شیدا معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان البرز نیز گفت: مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه محرمانه است و فقط ماده 13با همکاری راه و شهرسازی و میراث فرهنگی اجرا می شود.

وی افزود:وظیفه میراث فرهنگی دراین طرح فقط ایجابی و سلبی نیست البته تامشخص شدن وضعیت طرح به کسانی که درخواست مجوز ساخت مجتمع های رفاهی را در جاده کرج - چالوس دارند، داده نمی شود.

شیدا بیان کرد: تا زمانی که طرح جامع گردشگری حوضه آبریزسدهای امیرکبیر و طالقان مشخص نشود، اداره کل میراث فرهنگی البرز مجوز ساخت مجتمع های رفاهی جدید در این محدوده ها به متقاضیان نخواهد داد.

وی افزود: البته در اجرای طرح جامع گردشگری جاده کرج - چالوس و طالقان متولی اصلی اداره کل راه و شهرسازی است و میراث فرهنگی در واقع نقش مشاور را دارد.

وی گفت: طرح گردشگری برای امسال است و باید در حوضه آبریز سدهای امیرکبیر کرج و طالقان اجرا
شود.

شیدا افزود: البته کار خیلی سنگین است و مشاوران ازآن استقبال نکردند ولی ما خودمان شرح خدمات را انجام دادیم و برای شورای عالی شهرسازی فرستادیم سه تا چهار ماه طول می کشد تا شرح خدمات تصویب شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز در خصوص اجرایی نشدن این طرح گفت:
این طرحی شرح خدمات ندارد و نیاز به شرح خدمات دارد و شرح خدمات را
همچنین ابوالفضل باقر نیا مدیر کل راه وشهرسازی استان البرز در خصوص طرح گردشگری جاده کرج- چالوس گفت: شرح خدمات طرح جامع گردشگری جاده کرج-چالوس به شورای عالی معماری شهرسازی ارسال شده است.

وی بیان داشت: برای اجرای این طرح درصورت جذب اعتبار از سوی مسئولان تا پنج ماه آینده این طرح اجرایی خواهدشد.

باقرنیا خاطر نشان کرد:تاکنون در وزارت راه و شهرسای و میراث فرهنگی و گردشگری جلساتی برگزار شده است.

گرچه وی اظهار کرد که با اختصاص اعتبار لازم مشاور نیز برای اجرای این طرح به کار گرفته می شود اما تدوین طرح مناسب برای این منظور نیز تا کنون آغاز نشده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احسان 0 0

    باسلام. با افتتاح آزادراه تهران شمال خود به خود این رستوران های جاده چالوس از رونق می افتند و کم کم اکثریت انها تعطیل میشوند نمونه ان ازادراه زنجان تبریز افتتاحش چند صد رستوران و مکانیکی جاده قدیم ترانزیت تعطیل شدند. امسال با افتتاح قطعه یک بدانید تا شهرستانک اکثر رستوران های جاده چالوس دچار رکود و تعطیلی میشوند و بعد از ان قطعه یک رستوران ها رونق خواهند داشت وبا افتتاح قطعه دو ان ها هم بدون مشتری میشوند. رستوران های چالوس حوالی قطعه ۳ خواهند ماند تا افتتاح و ساخت این قطعه که رسما اکثریت به تعطیلی می روند توی ازادراه هم میدانیم ساخت مغازه رستوران ممنوعه بعد امکانش هم نیست اکثریت تونل و پل هست. لذا این جاده چالوس مشکل رستوران هایش با آزادراه تهران شمال تاحدود زیادی قابل حل است وبنظرم از الان رستوران داران این جاده به فکر شغل دیگری باشند و در اینده مسافری نخواهد بوددر این جاده

    • شهرام 0 0

      شما هنوز خوب هموطنان کرجی را نشناخته اید که چه علاقمندی خاصی به جاده پیمایی در جاده چالوس بعنوان یک سرگرمی عمومی را دارند، هرگز آشی کندوان تعطیل نمی شود بلکه حتی موزه ملی آش رشته در آن برپا می شود تا میراثایرانی پاس داشته شود