| کد خبر: 92350 |

حقیقت آوریل ۲۰۱۶

صدرنشینی مدیران حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران در ایرو

 هفته‌نامه حمل و نقل |

حمل‌و‌نقل- علیرغم تمامی مشکلات و چالش‌هایی که مدیران و شرکت‌های ایرانی در حوزه حمل‌و‌نقل از جمله حمل‌و‌نقل جاده‌ای با آن مواجه هستند، با این حال، فعالان این حوزه با برخورداری از کارایی‌ها و توانمندی‌های ویژه، دستاوردهای ارزشمندی در سطوح بین‌المللی کسب کرده‌اند که بازتاب چندانی در رسانه‌ها نداشته است.
 
اهمیت این موضوع به‌ویژه از آن جهت است که آمار پایین جابه‌جایی کالا و ترانزیت جاده‌ای در کشور، آمار بالای تلفات جاده‌ای و تأخیر در اجرای پروژه‌های زیرساختی از جمله آزادراهی و نظایر آن، رتبه‌های چندان مناسبی را در عرصه‌های جهانی برای ما به ارمغان نمی‌آورد.
 
حقیقت آوریل
نیمه اول آوریل ۲۰۱۶ مصادف با اواخر فروردین‌ماه سال جاری، اتحادیه حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای (ایرو)، مدیران برتر حمل‌و‌نقل جاده‌ای را در دنیا معرفی کرد. اتفاق مهم و ارزشمند در اعلام نتایج مدیران برجسته جاده‌ای این بود که از بین ۶۹ مدیر منتخب در دنیا، ۱۲ نفر به ایران، اختصاص داشته است.
 
اتحادیه بین‌المللی حمل‌و‌نقل جاده‌ای (INTERNATIONAL ROAD TRANSPORT UNION) در گزارشی که ۱۱ آوریل ۲۰۱۶ (۲۳ فروردین ۹۵) منتشر کرده، برجسته‌ترین مدیران حمل‌و‌نقل جاده‌ای در دنیا از ۱۵ کشور را در زمینه دستاوردهای مدیریتی و تجربه حرفه‌ای در ترویج امن و ایمن محیط‌زیست و حمل‌و‌نقل جاده‌ای معرفی نموده است.
 
بیشترین مدیران منتخب به ایران تعلق دارند؛ امری که بیانگر تلاش‌های فزاینده فعالان حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور به‌ویژه بخش خصوصی در سطح بین‌المللی است. از مجموع ۶۹ منتخب اتحادیه بین‌المللی حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ۱۲ نفر یعنی بیشترین تعداد به ایران تعلق دارند؛ به عبارتی حدود ۱۷ درصد از مجموع مدیران منتخب حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ایرانی هستند و این امر با توجه به دیدگاه‌های انتقادی نسبت به مدیریت ایرانی، بسیار جالب توجه و نشانگر ظرفیت‌های جاده‌ای خصوصا در بخش خصوصی است.
 
ترکیب منتخبان ایرو
برندگان جایزه اتحادیه حمل‌و‌نقل بین‌الملل جاده‌ای که از برجسته‌ترین افراد حوزه کاری خود بوده‌اند، شامل کشورهای زیر هستند: آرژانتین (۳ نفر)، بلاروس (۳ نفر)، دانمارک (۱ نفر)، استونی (۵ نفر)، مقدونیه (۱۰ نفر)، آلمان (۲ نفر)، ایران (۱۲ نفر)، قزاقستان (۴ نفر)، مکزیک (۸ نفر)، مراکش (۹ نفر)، رومانی (۲ نفر)، روسیه (۵ نفر) اسلواکی (۳ نفر)، اسپانیا (۱ نفر) و اوکراین (۱ نفر). طبق نتایج کسب شده، بعد از ایران که با ۱۲ مدیر برجسته، پیشتاز است، مقدونیه با ۱۰ نفر، مراکش با ۹ نفر و مکزیک با ۸ نفر در رده‌های بعدی قرار دارند. ایرو برای حمایت از فعالان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، جوایزی به آنها اعطا می‌کند.
 
این جوایز به مدیران فعال در تمامی زمینه‌ها از جمله اتوبوس، کامیون و تاکسی برای ارائه راه‌حل‌های فعال و حرفه‌ای در زمینه حرفه‌ای و حفظ محیط‌زیست و نیز ایمنی جاده‌ای تعلق می‌گیرد. در واقع این جایزه به یک شرکت است نه یک فرد. مدیران باید دیپلم مدیریتی CPC دریافت کنند و فعالانه ترویج آموزش‌های حرفه‌ای را که مورد تأیید آکادمی‌های IRU است، برای خود و کارکنان در دستورکار قرار دهند.
پیشینه ایرو
ایرو بعد از جنگ جهانی دوم با هدف گرد هم آوردن مؤسسات و شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای در ۲۳ مارس ۱۹۴۸ در ژنو تأسیس شد. حوزه فعالیت‌های ایرو به تدریج گسترش یافت و تبدیل به تنها سازمان بین‌المللی نماینده حمل‌و‌نقل جاده‌ای شد. ایرو اکنون بیش از ۱۵۰ عضو دارد که ایران نیز یکی از اعضای آن است. اعضای ایرو به اعضای فعال و وابسته تقسیم می‌شوند. اعضای فعال ۱۰۴ عضو از جمله اتاق بازرگانی ایران و اعضای وابسته ۴۸ عضو از جمله شرکت‌های ولوو و اسکانیای سوئد هستند.
 
تفاهم ایران و ایرو
با توجه به عضویت ایران در ایرو، مقامات حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشورمان، به‌ویژه در دوران پسابرجام، ارتباطات گسترده و مناسبی با این اتحادیه بین‌المللی برقرار کرده‌اند که در معرفی مدیران برجسته ایرانی به این اتحادیه، نقش مؤثری دارد. بر همین اساس، یادداشت تفاهم سه جانبه توسعه همکاری‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران با اتحادیه بین‌المللی حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایرو، ۱۹ بهمن سال گذشته (فوریه ۲۰۱۶) در ژنو توسط هیئت ایرانی به سرپرستی داود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و امبرتو دو پرتو، دبیرکل اتحادیه ایرو و حسن ضیائی نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امضا شد.
 
توافق ایران و ایرو علاوه بر تسهیل و تسریع در فرآیند عبور کالاهای تحت نظر کنوانسیون‌های بین‌المللی نظیر کارنه تیر و CMR، رشد ترانزیت و رونق حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا و مسافر در قلمرو ایران و منطقه را در پی خواهد داشت.
اجرای موفقیت‌آمیز پروژه آزمایشی تیر الکترونیک (e-TIR) بین ایران و ترکیه و استقبال از پیوستن ایران به پروتکل تکمیلی e-CMR، همکاری در فعال‌سازی و توسعه کریدورهای حمل‌و‌نقلی مانند جاده ابریشم، کریدورهای چندوجهی جدید نظیر موافقت‌نامه چابهار، موافقت‌نامه عشق‌آباد، کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال- جنوب و سایر کریدورهای مرتبط، تقویت همکاری در بخش آموزش حرفه‌ای حمل‌و‌نقل جاده‌ای بین ایرو با اتاق ایران و سازمان راهداری، ایجاد کمیته ملی تا زمان الحاق ایران به موافقت‌نامه اروپایی حمل مواد خطرناک (ADR)، همکاری برای افزایش استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی بین‌شهری و تبادل اطلاعات درخصوص پروژه توقفگاه‌های امن برای استفاده رانندگان بین‌المللی و ترانزیت از جمله مفاد توافق ایران و ایرو است.
 
با گسترش ارتباطات فزاینده ایران با کشورهای دنیا و نهادهای بین‌المللی حمل‌و‌نقل جاده‌ای و افزایش شمار مدیران برتر و برجسته در این حوزه، امیدواری برای توسعه حمل‌و‌نقل جاده‌ای و بین‌شهری در آینده بیش از پیش خواهد شد. در کنار نقدهای سازنده، تمجید از موفقیت‌های فزاینده در جهت ارتقای وضعیت موجود نیز لازم است.

مطلب در لیک زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5929
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی 0 0

    سلام. من فکر کنم با این کاری که اقای اخوندی انجام داد که امد راهداری رو با حمل و نقل جادهای ادغام کرد به زودی باید فاتحه حمل ونقل رو بخونیم. به امید ان روزی که مسولین هر حوزه تحصیلات کافی مربوط به کار خود را داشته باشن. همین بی تدبیریها مملک را به فنا میدهد اقای اخوندی عزیز حمل ونقل جاده ای چه ربطی دارد به نگهداری راه