| کد خبر: 7733 |

جاده قم - آوه زیر سایه نبود اعتبارات جان می‌ستاند

تین نیوز | با توجه به تحلیل‌های آماری صورت گرفته محور قم - آوه 1.2 کل راه‌های استان قم را تشکیل می‌دهد اما بیش از 10 درصد فوتی‌ها، تصادفات و جرحی‌های استان در این مسیر اتفاق می‌افتد.

مرد جوانی که چهره جا افتاده‌ای داشت کمی آن سوتر بر روی صندلی نشسته بود، نمی‌دانم به چه فکر می‌کرد که ابروهایش به هم کشیده و خط ناراحتی بر روی پیشانی نشانده بود. مدت زمان کوتاهی نگذشت که سر درد دل‌هایش باز شد. شاید هم کاسه صبرش لبریز شده بود و می‌خواست برای کسی بگوید و بگوید تا کمی از زخم‌های دلش التیام یابد.
 
نامش را نمی‌دانستم اما از میان صحبت‌هایش متوجه شدم اهل جعفریه است، برادرش در مسیر قم - جعفریه جان باخته بود، از حرف‌های مرد جوان فهمیدم تعداد زیادی از خانواده‌های جعفریه به دلیل خطرناک بودن مسیر یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند.
 
جوان با صدای حزن انگیزی که خواهش و تمنا در آن موج می‌زد بیان کرد «چرا مسئولین برای این راه کاری نمی‌کنند، چند سالی است پروژه ساخت آن شروع شده اما کاری از پیش نبرده‌اند و همین نیمه‌کاره ماندن طرح نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه موجب خطرناک شدن مسیر هم شده است»
 
شهر جعفریه در 35 کیلومتری شمال غربی قم و در مسیر راه ارتباطی استان‌های غربی و مرکزی کشور قرار گرفته که نزدیک‌ترین راه به شهر ساوه نیز محسوب می‌شود. از روی نقشه به بررسی دو راه موجود به ساوه و همچنین راه مواصلاتی شرق به غرب کشور می‌پردازیم که اهمیت این راه و کم شدن مسافت بیش از پیش مشخص شود.

 
شکل1
 
شکل2

 
در تصاویر مشاهده شد که برای اتصال شهر قم به ساوه یک راه اصلی از طریق بزرگراه و یک راه فرعی وجود دارد. شکل شماره یک راه اصلی بزرگراه سلفچگان و شکل شماره دو راه فرعی جاده قم - جعفریه است که به دلیل اختلاف 50 کیلومتری این دو مسیر از راه فرعی بیشتر استفاده می‌شود.
 
به خاطر کوتاهی راه قم - جعفریه، تردد ماشین‌های سبک و سنگین در این راه با گسترش مبادلات، استاندارد نبودن این راه و از طرفی وجود دامشهر در نزدیکی جعفریه که موجب تردد دائمی دامداران استان قم در این منطقه شده، آمار تلفات جانی این جاده به شدت افزایش یافته است تا حدی که با اعتراض شدید مردم این منطقه که در سوگ عزیزان از دست رفته خود در این جاده نگران کشته‌های بیشتر بودند و همچنین تاکید مسئولان اجرایی استان و بررسی‌های کارشناسی که صورت گرفت در خرداد سال 90 با حضور سرپرست وزارت راه و ترابری، عملیات اجرایی قطعه اول این محور با نام قم ـ آوه آغاز شد.
 
عدم تخصیص اعتبارات لازم دلیل رها شدن محور قم - آوه - ساوه
محور قم ـ آوه با طول 44 کیلومتر که 36  کیلومتر آن در حوزه استان قم بوده و عملیات اجرایی قطعه اول آن به طول 13 کیلومتر است از سه سال پیش آغاز شده و هنوز به دلایل مختلف که مهمترین آن نبود اعتبارات لازم و همچنین تعریف غلط این محور به عنوان یک محور فرعی در راه‌های مواصلاتی موجب شده نه تنها کل محور بلکه فاز اول آن به طول 13 کیلومتر که با توجه به هموار بودن این مسیر و کوتاهی آن در عرصه راه سازی که کار بسیار آسانی محسوب می‌شود، ناتمام است.
 
علاوه بر کوتاه شدن مسیر که یکی از روش‌های کاهش استهلاک وسایل نقلیه است یکی از اهداف دیگر احداث مسیر قم - آوه - ساوه نسبت به محور موازی قم - سلفچگان - ساوه که به صورت وتر عمل کرده است، رونق اقتصادی در بخش جعفریه و پیشرفت این منطقه بود.
 
اکبر سلیمیان سرپرست مدیریت راهداری استان قم در خصوص این محور و علت تاخیر در اجرای عملیات عمرانی، یکی از دلایل مهم این مسئله را عدم تامین اعتبارات لازم اعلام کرد و گفت: باید اعتبارات آن از منابع استانی و ملی تامین می‌شد.
 
وی با بیان اینکه مسیر قم - آوه - ساوه یک مسیر شریانی در سطح کشور است، گفت: این مسیر به جز اینکه راه مواصلاتی دو استان قم و مرکزی محسوب می‌شود به دلیل موقعیتی که استان قم در مرکز ایران دارد شرق ایران را به غرب متصل می‌کند.
 
سلیمیان با اشاره به آغاز کار لکه‌گیری و بهسازی 8 کیلومتر از این جاده گفت: 600 میلیون تومان از منابع استانی برای مسیر قم - آوه امسال اختصاص داده شده است و 2 میلیارد نیز از منابع ملی تصویب شد به این پروژه اختصاص داده شود ولی هنوز تخصیص اعتباری انجام نشده و دلیل ناتمام ماندن مسیر هم عدم پرداخت اعتبارات بوده است.
 
در این پروژه به جای صرف هزینه برای اتمام حداقل فاز اول مسیر، اعتبارات برای لکه‌گیری استفاده می‌شود. همچنین براساس نظرات کارشناسی وزارت راه، متناسب با موقعیت جغرافیای یک مسیر حداقل اعتبار مورد استفاده برای احداث یک کیلومتر 400 میلیون است که با توجه به این برای راه‌اندازی فاز اول که به طول 13 کیلومتر است حداقل 5 میلیارد تومان اعتبار لازم است که تنها نیمی از آن از محل منابع استانی و ملی پیش بینی شده است.
 
محور قم - آوه - ساوه خطرناکترین جاده استان قم
اردشیر جمشیدی‌راد رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم در خصوص وضعیت این محور اظهار می‌کند: با توجه به تحلیل‌های آماری صورت گرفته محور قم - آوه 1.2 درصد کل راه‌های استان قم را تشکیل می‌دهد اما 10 درصد فوتی، تصادفات و جرحی‌های استان در این مسیر اتفاق می‌افتد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه این مسیر خطرناکترین راه استان قم محسوب می‌شود، گفت: شهروندان قمی و حتی مسافرینی که به سمت غرب کشور در حرکت هستند به دلیل کوتاه بودن این مسیر نسبت به راه‌های دیگر در این جاده تردد می‌کنند که همین موضوع باعث شده است 70 درصد بار ترافیکی این مسیر بیش از آن چیزی باشد که پیش‌بینی می‌شود.
 
انتظار است استاندار، معاونت عمرانی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی چا‌ره‌ای برای مشکلات این جاده بیندیشند تا دیگر شاهد جان باختن کسانی که در جاده بی‌رحم قم - آوه - ساوه تردد می‌کنند نباشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    فوق العاده موافقم.