| کد خبر: 6336 |

مشکلات اصلی حمل و نقل برون شهری مسافری ما کدامند؟

تین نیوز |  در جلسه كارگروه مشكلات برون شهري شوراي هماهنگي حمل و نقل همگاني كشور موارد زير در ارتباط با سوال " مشکلات اصلی حمل و نقل برون شهری مسافری ما کدامند؟" مطرح و جمعبندي شد:
 
پاسخ سوال را صرفاً از دیدگاه "مردم" می دهیم.
 
مردم کاری ندارند به اینکه ما چند کیلومتر راه آهن یا چه تعدادی فرودگاه داریم، آیا راه آهن ما خصوصی است یا دولتی، آیا طرح جامع حمل و نقل کشوری داریم یا نه، ساختار ما گسترده است یا محدود و ده ها سوال دیگر.
 
گرچه پاسخ به سوالات فوق خيلي مهم بوده و تا حدي نشاندهنده ریشه اصلی مشکلات در بخش مسافری برون شهری مي باشد، اما این پاسخ برای مدیران و حاکمیت و عرضه کننده خدمات حمل و نقل اهمیت دارند، نه برای مردم. مردم صرفا با خدماتي كه در اين بخش مي گيرند ؛ كار دارند. نوع و كيفيت و قيمت خدمت و مسائلي از اين قبيل براي مردم مهم است. خواه توسط بخش خصوصي ارائه گردد يا دولتي ؛ توسط سازماني گسترده ارائه گردد يا شركتي كوچك و ...... . براي مردم ؛ "خروجي خدمات" مهم است و لاغير .
 
در این بخش صرفا مشکلات بخش حمل و نقل مسافری برون شهری را از نقطه نظر مردم ذکر می کنیم:
 
1. کمبود ظرفیت قطار و هواپیما (مشکلات تهیه بلیط برای مقصد و زمان دلخواه) : این مشکلات در برخی مسیرها همواره وجود دارد (مانند مقاصد منتهی به مشهد) و در برخی مسیرها در اوقات پیک سفر (تهران، تبریز، شیراز و ...) ایجاد می شود (در ایام تعطیل، تابستان و ....)
 
2. کیفیت پایین خدمات قطار و هواپیما (تاخیر، ایمنی پایین، بی نظمی، کثیفی، پاسخگو نبودن، عدم قابلیت اطمینان، فقدان پارکینگ خودرو کافی و مناسب در مبدا سفر، فقدان سیستم های مناسب حمل و نقل درون شهری منتهی به ایستگاه های راه آهن و فرودگاه ها در مبدء و مقصد سفر و .....). البته شاید "تاخیر" و "ایمنی پایین" در مورد قطار صدق نکند.
 
3. زمان طولانی سفر با قطار به علت فقدان شبکه قطارهای سریع السیر (بالای 200 کیلومتر در ساعت)
 
4. ایمنی پایین سفرهای جاده ای (اتوبوس و خودروی شخصی و تاکسی)
 
5. کیفیت و راحتی پایین سفر با اتوبوس (از مرحله قبل از تهیه بلیط تا محيط كارگري و بي كيفيت ترمينال و طول سفر و مشكلات مقصد و ...) و در نتیجه عدم گرایش مردم به سفر با اتوبوس
 
6. ترافیک شدید اوقات پیک برخی مسیرها (مثل شمال)
 
7. ترافیک روزانه و مستمر برخی مسیرها (مثل کرج)
 
8. نا ایمن با اتلاف زیاد وقت در ترددهای کاری بین شهری (شهرهای حومه ای) به علت فقدان شبكه قطارهاي حومه اي
 
9. پایین بودن کیفیت زیرساخت های جاده ای و ریلی به علت نظام نادرست نگهداری و تعمیرات
 
10. ترافیک شدید درون شهری در شهرهاي توريستي در اوقات پیک سفرهای برون شهری (شهرهای شمالی، اصفهان، مشهد و ...) ناشی از وجود مشکلات 1و2و3
 
بعد از تکمیل فهرست فوق، به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا این اشکالات وجود دارد . علل آن کدامند و نهایتا راه حل چیست؟
 
از کلیه افراد درخواست می گردد چنانچه علاوه بر موارد فوق، مشکلی را از نقطه نظر "مردم" در حمل و نقل برون شهری ملاحظه می فرمایند، برای اینجانب بصورت mail ارسال فرمایند.
 
تقی زاده
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.