بازدید سایت : ۶۷۵۸۰

جزئیات فاینانس ۶۰ میلیون دلاری و قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی قطعه یک آزادراه تهران - شمال

جزئیات فاینانس ۶۰ میلیون دلاری و قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی قطعه یک آزادراه تهران - شمال

تین نیوز | انعقاد قرارداد 700 میلیارد تومانی با پیمانکاران ایرانی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال، پرداخت 8 میلیون دلار به پیمانکار چینی از محل فاینانس 60 میلیون دلاری و برگزاری مناقصه جذب پیمانکار قطعه دوم در آذرماه، برخی از جزئیاتی است که مدیرعامل آزادراه تهران-شمال درباره این آزادراه مطرح کرد.
 
مهران اعتمادی درباره قطعه یک آزادراه تهران-شمال و عملیات اجرایی این پروژه اظهار داشت:‌‌ برای قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال ‌‌6 پیمانکار در نظر گرفته شده که شامل یک پیمانکار چینی و پنج پیمانکار ایرانی است.
 
وی با بیان اینکه این قطعه کاملاً فعال است، اضافه کرد: در این قطعه فعالیت پیمانکار چینی به یک چهارم قرارداد قبلی کاهش یافت و پنج پیمانکار ایرانی فازهای یک تا پنجِ قطعه یک را‌ هرکدام در سهم‌های 6 تا 7 کیلومتری، می‌سازند.
 
انعقاد قرارداد 700 میلیارد تومانی با پیمانکاران قطعه یک آزادراه
مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: رقم قراردادی که با پیمانکاران در قطعه یک منعقد شده است شامل 700 میلیارد تومان است.
 
وی گفت: ‌قرارداد دو پیمانکار‌ ایرانی در اردیبهشت‌ماه امسال و قرارداد سه پیمانکار دیگر تا پایان خردادماه به آنها ابلاغ شد؛ پروژه‌ها با سرعتی مناسب‌ در حال اجرا است و هم‌اکنون پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه، تأمین ماشین‌آلات، انتقال ادوات راهسازی و اجرای پروژه خود هستند.
 
اعتمادی اظهار داشت: ‌‌تا یک ماه آینده 100 درصد فازهای قطعه یک آزادراه، زیر پوشش عملیات اجرایی پیمانکاران قرار می‌گیرد؛ در حال حاضر 100 درصد قراردادهای پیمانکاری منطقه یک منعقد‌ و به پیمانکاران ابلاغ شده است.
 
 پرداخت 8 میلیون دلار به چینی‌‌ها از محل فاینانس 60 میلیون دلاری‌
مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: طبق قرارداد مشارکتِ بنیاد و وزارت راه در آزادراه تهران ـ شمال،‌ 700 میلیارد تومان رقم مذکور با مشارکت 50 درصدی دولت و بنیاد تأمین می‌شود.
 
وی گفت: دولت مقداری از سهم آورده خود  را ارائه داده است، اما پرداختی‌های بنیاد بابت سهم خود در سال جاری بیشتر ‌است،البته دولت هم در حال پرداخت سهم خود و اتخاذ روش‌هایی به منظور تکمیل پرداخت آورده خود در سال 94 است.
 
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ‌ شمال با بیان اینکه فاینانس چین هم در قطعه یک موجود است، گفت: این فاینانس فعال است و حدود 60 میلیون دلار است؛ پرداخت کارکرد چینی‌ها که تا امروز‌ 8 میلیون دلار بوده است‌ از محل همین فاینانس‌ها تأمین شده است.
 
تکمیل منطقه یک آزادراه تهران-شمال تا پایان 95
مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: امیدواریم منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد.
 
 برگزاری مناقصه جذب پیمانکاران قطعه دوم از آذرماه امسال
اعتمادی اظهار داشت: ‌اجرای مطالعات قطعه دوم آزادراه تهران-شمال ‌به زودی به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در آذرماه امسال به مناقصه رود، بدین ترتیب عملیات اجرایی منطقه دو تا تونل البرز آغاز می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در واقع تونل البرز پایان منطقه دو‌ است، افزود: در تونل البرز لاین شرقی در حال احداث است و در دو جبهه پروژه اجرا می‌شود که شامل جبهه های شمالی و جنوبی است؛ در جبهه‌های میانی هم پروژه در حال انجام است تا بدین ترتیب جبهه‌های فعال این قطعه تونل به حدود پنج جبهه برسد و در پنج فاز فعالیت اجرای این تونل عملیاتی شود.
 
پیمانکاران قطعه دوم آزادراه تهران-شمال همه ایرانی هستند
مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: پیمانکاران قطعه دو همه ایرانی هستند و فقط مشاور طرح، شرکتی ایتالیایی با نظارت مشترک ایرانی است و فقط طراحی توسط ایتالیایی‌ها انجام می‌شود.
 
اعتمادی افزود: طبق قرارداد اولیه، هزینه اجرای قطعه دوم آزادراه تهران-شمال کمتر از 500 میلیارد تومان خواهد بود و البته این در مطالعات اولیه است که ممکن است افزایش یابد.
 
فراخوان جذب مشاور خارجی برای بازنگری در مطالعات اجرای قطعه سوم آزادراه
مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال همچنین درباره قطعه سوم آزادراه تهران-شمال توضیح داد: این قطعه در حال فراخوان جذب مشاوران خارجی برای بازنگری در طرح و‌ تدوین مطالعات است‌ و پس از اجرای این مورد‌ اتخاذ تصمیم برای عملیات اجرایی انجام می‌شود‌.

مستحدثات آزادراه به طول 121 کیلومتر به چهار منطقه تقسیم شده است؛ مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار 850 متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد.
 
این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول 6 هزار و 300 متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود (قطعه چهارم به پایان رسیده است)؛ اجرای این قطعه 32 کیلومتری (قطعه چهارم) موجب شد مسیر فعلی تهران تا چالوس حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود.
 
‌در مجموع دو باند رفت و برگشت‌ 145 دهنه تونل‌ به طول تقریبی 88 کیلومتر در این محور وجود خواهد داشت؛ تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار 850 متر و شش هزار و 350 متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محور هستند.
 
همچنین تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع 97 دهنه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود؛ طول این آزادراه 121 کیلومتر بوده و دارای 2 خط در هر باند و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است.
 
حداکثر شیب طولی مسیر 6 درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر 450 متر، میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ 145 دستگاه که جمعاً به طول تقریبی 88 کیلومتر است.
 
الف) مشخصات قطعه یک آزاد‌راه تهران-شمال
 
‌قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و ساخت آن در اولویت است موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت؛ احداث و تکمیل این منطقه مهم که در مصوبه هیئت دولت اولویت اول داشته، سال‌ها به تعویق افتاده است‌ که فعلاً وعده داده شده تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد.
 
ب) مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال
 
این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود؛ در این منطقه تونل البرز در حال اجرا است؛ از سال 82 تا پایان سال 89 فقط به حفر تونل اکتشافی در قسمت میانی دو تونل اصلی رفت و برگشت با مقطع کوچک، بسنده شد‌.
 
ج) مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال
 
این مسیر حد‌ فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه نیز هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته‌ است.
 
د) مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه
 
قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، این قطعه از سال 1375 در دست اجرا قرار گرفت و در دولت دهم با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی بهره‌برداری شد و در دولت یازدهم همزمان با بهره‌برداری تکمیل ‌شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا حشمتی

    تا تنور داغه بچسبید به این فرانسویا و قطعه ۲ و ۳ رو باهاشون قرارداد ببندید. حالا که جناب ظریف با قرارداد ترکمانچایشون به اندازه یک قرن امتیاز دادند به غربیها دست کم یک بهره ای هم از لحاظ راه سازی ما ببریم. این فرانسویها تجربیات بسیار خوبی در ساخت آزادراه دارند. کاری کنید که قطعات ۲و۳همزمان با قطعه یک بهره برداری شه تا مشکلات بهره برداری ناقص مثل آزادراه رشت - قزوین گریبانمون رو نگیره. اگر وزیر راه وزیر کاربلدی بود اون هفته که فابیوس ایران بود بجای خاطره تعریف کردن آزادراه تهران شمال رو قطعی میکرد. اتمام ۲ساله این قطعه۲-۳ فقط کار فرانسه است