| کد خبر: 50997 |

به بهانه آغاز هفته ایمنی راه‌ها

صدای ناقوس مرگ هنوز در جاده‌ها می‌پیچد

تین نیوز | صف میلیونی ماشین‌ها در جاده‌ها، ترافیک‌های طولانی و عذاب‌دهنده و لذت سفرهای زمینی که به نظر سال به سال بیشتر می‌شود، جاده‌های ایران را هنوز به عنوان اصلی‌ترین انتخاب مردم در ایام سفر نگاه داشته‌اند.
 
هرچند نمی‌توان محدودیت وسائل حمل‌و‌نقل عمومی در حوزه ریل و هوایی را در افزایش اقبال مردم به جاده‌ها بی‌تاثیر دانست، اما همچنان فرهنگ مسافرتی ایرانی‌ها نشان از آن دارد که تا زمانی که امکان سفر با جاده وجود دارد به هیچ انتخاب دیگری فکر نکنند.
 
با وجود این علاقه و اقبال تاریخی همچنان جاده‌های ایران از آنچه در استاندارد‌های جهانی تعیین کرده فاصله بسیاری دارند و میزان تلفات و تصادفاتی که در ایران رخ می‌دهد با کشور‌های توسعه یافته جهان قابلیت رقابت ندارد.
 
از ثبت رکورد 30 هزار کشته در جاده‌های ایران در طول تنها یکسال تا امروز که با تلاش دستگاه‌های ذیربط این آمار به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده، شرایط جاده‌های ایران نتوانسته به حالت عادی بازگردد.
 
از سال 1384 با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان راهداری، پلیس راه و دیگر دستگاه‌های ذیربط روند کاهشی تلفات در جاده‌های ایران آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است، اما با وجود این روند کاهشی ثبت حدود 18 هزار کشته در سال که به آمار سقوط 60 هواپیمای مسافربری با 300 سرنشین برابری می‌کند، همچنان بحرانی را یادآور می‌سازد که برای متوقف‌کردنش راه طولانی باقی‌مانده است.
 
در طول دو سال گذشته از دولت یازدهم نیز هرچند برنامه‌هایی که از قبل آغاز شده بود از قبیل بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌ها، افزایش استاندارد خودروهای سواری و البته استفاده از توان چندگانه نظارتی ادامه یافت، اما آخوندی طرحی را نیز مطرح کرد که اگر در آینده نزدیک بتواند مورد استفاده قرار گیرد قطعا وضعیت به شکل قابل توجهی تغییر می‌کند.
 
در طول جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها در ماه‌های گذشته این بحث مطرح شده که در کنار پیگیری تمام طرح‌های گذشته این بار برنامه‌ای اجرا شود که در آن نه دولت به تنهایی که با حضور مردم به شکلی دوطرفه مورد پیگیری قرار گرفت.
 
فرهنگ‌سازی و استفاده همه‌جانبه از حضور رانندگان در افزایش فرهنگ ترافیکی ایمن در جاده‌های ایران موضوعی است که هرچند برای اجرایی‌شدن آن هم به زمان زیادی نیاز است و هم برای فرهنگ‌سازی بودجه بسیاری نیز صرف خواهد شد، اما می‌توان امید داشت این موضوع با پیگیری‌های صورت گرفته نتایجی مثبت به ارمغان بیاورد.
 
هرساله از 14 تا 20 اردیبهشت‌ماه با اعلام هفته ایمنی راه‌ها در جهان نامیده شده که تلاش می‌شود در طول آن با استفاده از برنامه‌های فرهنگی وضعیت رانندگی در جاده‌های مختلف کشور و جهان تغییر پیدا کند.
 
ایران با توجه به ثبت تلفات بالا نسبت به میزان تردد و خودروهای موجود در آن یکی از خطرناک‌ترین کشور‌ها در این حوزه به حساب می‌آید که با وجود طی کردن روند کاهشی در این سال‌ها هنوز یکی از پرتلفات‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.