بازدید سایت : ۳۰۰۵۶

پایان حکایت صفهای طولانی کامیونها در مرز بازرگان / آغاز به کار ترمینال چند منظوره

تین نیوز |  مدیر کل گمرک منطقه آزاد ماکو گفت: با هدف حل مشکل صف های طولانی کامیون ها در مرز بازرگان طی سالهای گذشته ترمینال چند منظوره سازمان منطقه آزاد ماکو در این منطقه شروع به کار کرد.
 
حسین خیرالله نیا پیش از ظهر چهارشنبه در آیین شروع به کار این ترمینال با تاکید بر ضرورت ساماندهی کامیون های خروجی حامل کالا از این منطقه اظهارداشت: ترمینال چند منظوره منطقه آزاد ماکو  در مساحت 12 هکتار شروع به کار کرد.
 
وی ادامه داد: به دلیل نابسامانی های موجود در امر خروج کامیون ها و نبودن پارکینگ خودروهای حامل کالاهای صادراتی و نارضایتی رانندگان و توقف بی رویه کامیون ها در مرز بازرگان  مقرر شده است کامیون های خروجی در محل مناسبی ساماندهی شوند.
 
خیرالله نیا گفت: ترمینال چند منظوره منطقه آزاد ماکو ، پذیرش بیش از 500 دستگاه کامیون را دارد و با امکانات رفاهی در اختیار رانندگان قرار گرفته است.
 
گمرک بازرگان دومین مرز رسمی و زمینی کشور به دلیل هم مرزی با کشور ترکیه دروازه ترانزیتی ایران به کشورهای اروپایی بوده و و از جایگاه بالایی در مبادلات اقتصادی و تردد مسافران از کشور به خارج برخوردار است، ولی طی سالهای اخیر درگیر معضلی به نام تشکیل صفهای طولانی کامیونها بود.
 
بازرگان- گوربولاغ بزرگترين دروازه گمركي ايران به تركيه و اروپا كه همواره با حجم كاري بسيار بالايي روبرو است، گرفتار مشکل تشکیل صفهای طولانی در هر دوسوي مرز بود که این مشکل تا حدودی رفع شد.
 
ايران و تركيه نیز همكاريهاي خوبی در خصوص فعاليت اين مرز داشته و توافقاتي نيز برای ايجاد پنجره واحد براي به حداقل رساندن زمان امور گمركي تريلرها و كاميونها در مرز دارند که اين توافقات هنوز اجرایی نشده که با توجه به حجم مبادلان فی ما بین باید این تفاهم نامه های از سوی دو کشور اجرایی شوند.
 
این منطقه نقطه انتهایی مسیر « جاده ابریشم» در ایران که از « پل خاتون » در مرز ترکمنستان شروع شده و پس از عبور از استان هایی خراسان  سمنان، تهران، قزوین، زنجان و آذربایجان غربی عبور می کند، به عنوان مهمترین و کوتاهترین راه موجود در جهت مبادله کالا و مسافر از طریق ایران به اروپا محسوب می شود.
 
گمرک بازرگان در سال 1305 زمانی که روستای بازرگان حدود 40 خانوار جمعیت داشته، در این منطقه مستقر بوده است؛ آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن 986 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی از استانهای استراتژیک در زمینه توسعه سطح تجارت خارجی به شمار می رود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مچمد عیقرلو

    با تشکر ازتلاش ومدیریت اقای ادم نزاد واقای طالبی برای رسمی وبین المللی نمودن مرزرازی برای حمل ونقل جادهای کشور وحضور کلیه سازمانهای مربوطه پیشنهادداریم ۱ - گمرک محترم نسبت اعطا ردیف مرزی ترانزیتی به گمرک رازی اقدام فرموده ۲ - سازمان محترم راهداری وحمل ونقل نسبت به شبانه روزی نمودن این مرز مانتد سرو وبازرگان اقدام، ۳ - نسبت به تعریض وعلامت گزاری جاده شهرستان خوی به مرزی رازی درشان نطام مقدس اقدام فرمایبند با تشکر عیقرلو