| کد خبر: 36403 |

دود ترافیک ملی در چشم البرز / گره ترافیک روی پُل فردیس کور تر می شود

تین نیوز | ترافیک در محور تهران - کرج مسئله ای ملی است که به البرز تحمیل شده است، و این در حالی است که گره های ترافیک روی پل فردیس هر روزکورتر می شوند و دود حاصل از این معضل در چشم البرزنشینان می رود.
 
اگر قصد عبور از اتوبان تهران – کرج – قزوین را دارید، فرقی نمی کند مسافر کجا هستید، کرج، هشتگرد، تبریز، زنجان و یا ارومیه، ناگزیرید از پل فردیس عبور کنید، پلی که سالهاست هنگام غروب بیشتر شبیه پارکینگ طبقاتی است، این پل کرج معروفترین جای این کلانشهر به شمار می آید و تبدیل به نماد ترافیک این آزادراه شده است. داستان ترافيک پل فرديس مختص امروز و دیروز نیست، معضلی است که از سالهای گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
 
بجز آسفالت، تابلوهای علائم رانندگی و ... که عناصر پل را تشکیل می دهند دود اگزوز خودروها، صدای گاه و بی گاه بوق ماشین ها که حکایت از اعصاب ضعیف رانندگانی دارد که از ترافیک به تنگ آمده اند، بوی لنت ترمز و قطار شدن ماشین ها پشت همدیگر نیز تبدیل به عناصر لاینفک پل فردیس شده اند. براساس آمارها روزانه بطور ميانگين 300 هزار خودرو يعنی دو برابر ظرفيت موجود از اتوبان تهران - کرج عبور می کنند که شمار زيادی از آنها برای تعيين مسير درتقاطع پل فرديس به هم می رسند و از آنجایی که حجم بالای ترافیک در این آزادراه مربوط به محدوده پل فردیس و کلاک است، مسئولان، حل معضل ترافیک را تعریض این محدوده از اتوبان تشخیص دادند.
 
ارمغان ترافیک اتوبان تهران - کرج برای البرزنشینان، آلودگی های زیست محیطی است
اتوبان تهران ـ کرج - قزوين به عنوان شريان اصلی مواصلاتی غرب و شرق كشور گرفتار معضل ترافیک است، ترافیک در محدوده پل فردیس مسئله ای نه منطقه ای بلکه ملی است. اگر استهلاك خودروها و مصرف بالای سوخت را فاکتور بگیریم هدر رفتن وقت و آلودگی محيط زیست که روی سلامت جسمی، روحی، روانی افراد تاثیر می گذارد، ارمغان این معضل ملی برای البرز نشینان است و نکته ای که تعجب همگان را برانگیخته و به جدی ترین طنز روزگار تبدیل شده این است که اقدام مطلوب و محسوسی از سوی مسئولان شهری و استانی البرز که منجر به برطرف شدن  این معضل دیرینه است، مشاهد نمی شود.
 
حال این نکته مهم را باید یادآوری کرد که؛ اگر امكانات اجرائی و مالی کلانشهر كرج جوابگوی حل سريع و موثر اين مشكل نیست دولتمردان با هماهنگی های لازم با وزارت راه به عنوان متولی اصلی و يا نمایندگان مردم در خانه ملت با هماهنگی های لازم با مجلس شورای اسلامی، به تشکیل تيمی مستقل و كارآمد مبادرت ورزند تا با دادن اختيارات ويژه و خارج از بروكراسی های متعارف نسبت به حل اين مشكل اقدام شود.
 
با همه این تفاسیر ارائه شده؛ یکی از راهکارهای ساماندهی وضعیت ترافیک اتوبان تهران – کرج، تعریض و پنج لاین شدن این اتوبان از محدوده گرمدره تا پل حصارک است، چرا که اوج ترافیک این محور در این محدوده است، در همین خصوص افشین پیرنون مدير ساخت و توسعه راههای استان البرز اظهار می دارد: آزادراه شهید همت و اتوبان تهران – کرج و همچنین بزرگراه جاده مخصوص کرج در محدوده پل کلاک به هم متصل می شوند و حاصل اتصال این دو آزادراه و یک بزرگراه ترافیکی سنگین است که وزارت راه برای سبک کردن این ترافیک تدابیری اندیشیده است.
 
تعریض آزادراه تهران - کرج مستلزم محدودیت های ترافیکی خاص است
پیرنون یکی از این تدابیر اندیشیده شده از سوی وزارت راه را تعریض اتوبان تهران – کرج تا پل کلاک عنوان می کند و می گوید: پروژه تعریض آزادراه انجام شده است ولی در منطقه گرمدره به خاطر معارضین شخصی و ملکی و همچنین تداخل گالری متروی گرمدره این پروژه با ركود مواجه  شده است.
 
این مسئول دلیل بلاتکلیفی این پروژه در حدفاصل متروی گرمدره را وقوع اراضی در قسمت جنوبی گرمدره در حريم آزادراه عنوان می کند و می افزاید: مذاکراتی در این خصوص با شهرداری گرمدره انجام شد ولی املاكی كه در قسمت جنوبی آزادراه قرار دارد، در صورت تعريض دستخوش تغییراتی می شود و در حریم راه قرار می گیرد.
 
وی مشکل متروی گرمدره را وقوع سقف گالری مترو به ميزان 70 سانتی متر بالاتر از سطح آسفالت می داند و بیان می کند: گالری متروی گرمدره عملا 70 سانتی متر از سطح آسفالت بالاتر است به همین منظور باید آزادراه را ترفيع دهيم و این امر هم مستلزم محدودیت های ترافیکی خاصی است.
 
مدير ساخت و توسعه راههای استان البرز به استان شدن البرز اشاره می کند و اذعان می دارد: پروژه تعریض اتوبان زمانی که البرز هنوز استان نشده بود تعریف شده است و در حال حاضر هم ابزار های مدیریتی و اعتبارات تحت اختیار استان تهران است.
 
پل فردیس یکی از موانع تعریض آزادراه است
این مسئول می گوید: با توجه به اینکه استان تهران قصد واگذاري منطقه شهری این اتوبان را به شهرداری تهران دارد و همچنین با محدودیت منابع مالی مواجه است این پروژه متوقف و بلاتکلیف مانده است.
 
وی ادامه می دهد: تعریض اتوبان تهران – کرج در منطقه حصارک از پیچیدگی خاص فنی و معارضین ملکی برخوردار است و چپ گردی که از سوی جاده مخصوص وارد محدوده پل کلاک می شود غیر قابل جا به جایی و تخریب است و همچنین در ضلع شمالی اتوبان باغ و در ضلع جنوبی املاک شخصی وجود دارد.
 
پیرنون معضل تعریض اتوبان تهران – کرج را وضعیت اراضی محدوده گرمدره، پل کلاک، پل فردیس و متروی گرمدره می داند و می گوید: پل فردیس یکی از موانع تعریض آزادراه است این پل دارای 2 پل قدیم و جدید است.
 
وی در ادامه اذعان می دارد: رفع چنین معضلاتی کار یک یا دو دستگاه نیست و وزارت راه هم به تنهایی نمی تواند چنین معضلی را رفع کند.
 
وی می گوید: در جلسه ای که در یازدهم تیرماه سال 93 با حضور معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و مدیرکل نگهداری راه و ابنيه، مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی البرز، نمایندگان مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانداری البرز برگزار شد برای حل معضل ترافیک حد فاصل پل کلاک تا حصارک تقسیم وظایفی به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد.
 
80 درصد از پروژه احداث پل بر روی رودخانه کرج انجام شده است
وی می گوید: طبق تفاهمنامه ای که منعقد شد شهرداری موظف به آزادسازی اراضی و تملک معارضین بخش تعريضی و اداره کل راه و شهرسازی البرز موظف به اجرای آسفالت و ایمن سازی و راهداری زمستانی شده است.
 
مدير ساخت و توسعه راههای استان البرز می گوید: طبق این تفاهمنامه به شهرداری اجازه داده شده است با رعایت عرض مورد نیاز جهت تعریض آزادراه نسبت به احداث تقاطع غیر همسطح بر روی اتوبان اقدام کند.
 
این مسئول می گوید: هر اندازه از عرض آزادراه آزاد شود و بلا معارض تحويل اداره كل راه و شهرسازی شود، به سرعت آسفالت شده و گره ای از گره های کور ترافیک برداشته می شود.
 
وی از احداث پل بر روی رودخانه کرج در راستای تعریض آزادراه یاد می کند و می افزاید: خروجی راست گرد به سمت شمال پل فردیس بر روی پل رودخانه کرج در حال ساخت است ولی به دلیل طرح های زیباسازی و بالادستی در شهرداری کرج، شهرداری از ادامه كار جلوگيری می کند به همین منظور این پروژه در حال انجام مراحل واگذاری به شهرداری کرج است.
 
وی مي افزايد: بيش از 80 درصد از پروژه احداث پل رودخانه كرج و رمپهای آن انجام شده اما در راستای تعامل و برای اینکه هر دستگاهی ساز خود را نزند و این پروژه به صورت یکپارچه انجام شود در حال واگذاری به شهرداری است تا به عنوان بخشی از پروژه ساماندهی و تکمیل پل فردیس معضلی از معضلات ترافیک حل شود.
 
احداث قطعه يك آزاد راه تهران - شمال تا شهرستانک سهم عمده ای در تفكيک ترافيک دارد
مدير ساخت و توسعه راههاي استان البرز در پایان حل معضل ترافيک را منوط به تكميل آزادراه شهيد همت و اتصال آن به كمربندی شمالی كرج توسط وزارت راه و شهرسازی و احداث كمربندی شمالی و جنوبی كرج توسط شهرداری كرج می داند كه در اين راستا تفاهمنامه و صورتجلسه ای در حال نهايی شدن است.
 
در ادامه باید گفت؛ با تكميل آزادراه همت و كمربنديهای شمالی و جنوبی عملا استفاده كنندگان از راه بنا به نياز و لزوم دسترسی به شمال يا جنوب كرج مسير خود را از قبل از ورود به محدوده بحرانی گرمدره تا حصارک انتخاب می کنند، و مسير استفاده كنندگان از جاده چالوس نيز در محدوده جهان نما از محور خارج و در منطقه حدود بيلقان به محور چالوس متصل می شود. و همچنین احداث قطعه يك آزاد راه تهران شمال تا شهرستانک سهم عمده و به سزايی در تفكيک ترافيک از مبداء خواهد داشت.
 
در پایان باید اشاره کرد؛ پل فرديس تنها شريان عبوری مسافران درون شهری و برون شهری و پل ارتباطی مسافران كرجی است که می خواهند از قسمت های مركزی شهر به قسمت های جنوبی آن مانند فرديس، مارليك، ملارد، انديشه و شهريار بروند به همن علت صرف عبور آنها از اين پل و تلاقی با ماشين آلات سنگين و مسافران مترو بر حجم ترافيك اين محدوده می افزايد.
 
طبق تفاهمنامه ای که میان شهرداری کرج و اداره کل راه و شهرسازی البرز منعقد شده است، شهرداری موظف به آزادسازی اراضی و تملک معارضین بخش تعريضی برای حل معضل ترافیک شده است چگونگی فعالیت های انجام شده و یا در دست اقدام شهرداری کرج در گزارشی دیگر منتشر خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    تنها راه حل ترافیک پل فردیس ساخت سریع تر کمر بندی جنوبی کرج می باشد، زیرا پل فردیس جوابگوی ما فردیسی ها وساکنین اطراف هم نیست،. ساکنین فردیس که قصد سفر به تهران را دارند با استفاده از خروجی هایی مانند کمر بندی جنوبی کرج حجم ترافیک پل فردیس را در ساعت پیک کم می کنند.