| کد خبر: 31443 |

ایران آماده همکاری با کشورهای عضو سارک در زمینه انرژی و راهسازی است

تین نیوز |  عباس آخوندی  وزیر راه و شهرسازی کشورمان که برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران اتحادیه همکاریهای منطقه ای جنوب آسیا موسوم به سارک به نپال سفر کرده، بعدازظهر امروز بطور جداگانه با دبیرکل سارک و نخست وزیران بوتان و نپال دیدار کرد.
 
 آخوندی در دیدار با 'آرجون تابا' دبیرکل سارک درخصوص چگونگی مکانیزم ها و زمینه های همکاری کشورهای ناظر با اعضای سارک از طریق دبیرخانه این سازمان بحث و تبادل نظر کردند.
 
کشورهای هند، نپال ، بنگلادش، سریلانکا، افغانستان، پاکستان و مالدیو از اعضای اصلی و ایران به همراه اتحادیه اروپا، ژاپن ،کره جنوبی ،امریکا، استرالیا از اعضای ناظر سارک هستند.
 
در این دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان به تشریح توانمندیهای جمهوری اسلامی در زمینه های توسعه راه و زیرساخت ها پرداخت و آمادگی ایران را برای تقویت هرچه بیشتر همکاری ها در زمینه های مورد نیاز این سازمان اعلام کرد.
 
دیدار با نخست وزیر نپال 
آخوندی همچنین در دیدار با نخست وزیر نپال ضمن تشکر از برگزاری خوب اجلاس سران علاقمندی ایران را برای همکاری با این کشور اعلام کرد.
 
وی در ادامه اظهارکرد شرکتهای ایرانی از توانمندیهای بالایی در زمینه های جاده سازی و ساخت نیروگاههای آبی با توجه به پتانسیل های نپال برخوردارند .
 
وزیر راه و شهرسازی آمادگی ایران را برای طراحی و ساخت و راه اندازی اینگونه نیروگاهها در نپال اعلام کرد.
 
'سوشیل کویرالا' نخست وزیر نپال ضمن استقبال از حضور شرکتهای ایرانی در نپال اعلام کرد اکنون که کشورش پس از 13 سال بحران داخلی به ثبات رسیده است، آمادگی دارد از توانمندی شرکتهای ایرانی استفاده کند.
 
دیدار با نخست وزیر بوتان 
آخوندی همچنین در دیدار با نخست وزیر بوتان آمادگی ایران را برای توسعه همکاری ترانزیتی و انرژی با این کشور اعلام کرد.
 
'تشرینگ توگای' نخست وزیر بوتان نیز در این دیدار اعلام آمادگی کرد در صورت فراهم شدن شرایط ، کشورهای عضو بتوانند از توانمندی کشورهای ناظر بویژه ایران در بخش انرژی، حمل و نقل و ارتباطات منطقه ای استفاده کنند.
 
هجدهمین اجلاس سران اتحادیه همکاریهای منطقه ای جنوب آسیا موسوم به سارک امروز در حالی در کاتماندو پایتخت نپال آغاز شد که اختلافات هند و پاکستان همچون گذشته بر این اجلاس سایه افکنده است.
 
اجلاس سران سارک از نشستهای مهم منطقه ای است که همه ساله دریکی از کشورهای عضو این سازمان منطقه جنوب آسیا برگزار می شود.
 
سران کشورهای افغانستان، بنگلادش، بوتان ،هند ،مالدیو ،نپال ،پاکستان و بنگلادش به همراه هشت عضو ناظر در این نشست درباره موضوعاتی از قبیل تروریسم، صلح و امنیت در منطقه ،توسعه کشاورزی و روستایی، فقر زدایی و امنیت غذایی گفت وگو کردند.
 
سارک در سال 1986 میلادی با هدف ارتقای سطح همکاریها برای رفاه جنوب آسیا تاسیس شد هر چند نشستهای این سازمان همواره تحت الشعاع اختلاف میان هند و پاکستان قرار داشته است.
 
ایران در سال 2008 به عنوان عضو ناظر این اتحادیه پذیرفته شد و امریکا، ژاپن استرالیا،اتحادیه اروپا و کره جنوبی از دیگر اعضای ناظر این اتحادیه هستند.
 
آخوندی وزیر راه و شهرسازی که به نمایندگی از کشورمان در این اجلاس شرکت کرده است در مراسم افتتاحیه این اجلاس آمادگی ایران را برای همکاری با اعضای سارک در زمینه های راهسازی، انرژی و حمل ونقل اعلام کرد.
 
قرار است فردا پنجشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه این اجلاس پس از دو روزبه کار خود پایان دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.