| کد خبر: 29831 |

تعریض لاک پشتی جاده ترانزیتی دوغارون به خواف

تین نیوز | گمرک دوغارون یکی از گمرکات فعال کشور است و بیشترین ترانزیت به وسیله تریلرها از این گمرک انجام می‌شود.
 
جاده ترانزیتی دوغارون به خواف و در نهایت بندرعباس این جاده را در مسیر دوغارون به خواف، نشتیفان به کالشور به  جاده مرگ تبدیل کرده و خانواده‌های متعددی را در شهرستان و روستاهای همجوار این مسیر داغدار کرده است.
 
طول مسیر تایباد به خواف 75 کیلومتر است که این مسیر بعد از روستای کرات از توابع تایباد حدود 20 کیلومتر کوهستانی است و کل مسیر دوغارون تا کالشور حدود 140  کیلومتر است که بیشترین تصادفات و خسارت‌های جانی و مالی در این محدوده اتفاق می‌افتد که در محدوده استان خراسان رضوی و خراسانی جنوبی است.
 
این جاده از جمله جاده‌هایی است که در تعریض و آسفالت آن نیازمند بودجه ملی است؛ مدتی است کار تعریض این جاده ترانزیتی آغاز ولی با گذشت 10 سال از شروع بکار این جاده هنوز مسیر کالشور و منطقه کوهستانی سنگ معدن سنگان خواف تا روستای کرات از توابع تایباد هر از چند گاهی شاهد تصادف دلخراش تریلرها با وسایط نقلیه سبک است.
 
در این خصوص گفت‌وگویی با مردم و مسئولان انجام شده که درپی می‌خوانیم:
کمالی پور، راننده سمند که در این مسیر تردد می‌کند می‌گوید: جاده ترانزیتی دوغارون به خواف قتلگاه مردم شده، روز چهارشنبه در حالی که مقداری برف آمده بود در مسیر جاده ترانزیتی حدود کیلومتر 30 جاده تایباد به خواف با چشم خود دیدم که تریلر در جاده کم عرض قیچی کرد و یک خانواده را به کام مرگ فرستاد، با پلیس تماس گرفتم، با کمترین زمان خود را به محل حادثه رساندند.
 
ساعت 11 صبح در حالی که مقداری برف بر زمین نشسته بود و جاده در مسیر کوهستانی گردنه‌های دردوی یخ زده بود متاسفانه از برف روبی جاده در مسیر تایباد به معدن سنگ دردوی خبری نبود.
 
وی می‌گوید:هر دو سال مقدار کمی برف در منطقه خواف و تایباد می آید، انتظار از مسئولان راهداری استان و شهرستانها این است که برف روبی به موقع انجام شود تا خانواده‌ها دغدار نشوند.
 
یکی ازبستگان قربانیان در مسیر این جاده ترانزیت می‌گوید: در چند روز قبل یکی از بستگان با خودرو از تایباد عازم خواف بوده که متاسفانه بدلیل کم عرض بودن جاده خودروی آنها با تریلر برخورد می‌کند و دو نفر از اعضای خانواده بستگانم فوت شده‌اند.
 
عبدالرحمان الله دادی مالک یکی از تریلرها می‌گوید: در تصادفی که راننده تریلر متعلق به بنده با خودروی سواری داشته است افسر فنی 50 درصد راننده و 50 درصد اداره راه و ترابری را مقصر زده است.
 
وی می‌گوید: عوارض و مالیات برای تردد در جاده ترانزیت پرداخت می‌کنیم ولی برای دوبانده شده اقدامی نشده به ویژه در مسیر کوهستانی سنگ معدن تا روستای کرات که بیشترین تصادفات در این مسیر است.
 
محمد بدخو از اهالی روستای قلعه نو آبقه می‌گوید: متاسفانه مدتی قبل یکی از بستگانم در مسیر روستای کرات به تایباد با تریلر تصادف کرد و در دم کشته شد. تردد تریلرهای ایرانی و افغانی در این مسیر خیلی زیاد است به دلیل روستاهای متعددی که در مسیر این جاده ترانزیت وجود دارد تصادفات زیاد است و باید برای دوبانده شدن آن چاره اندیشی شود.
 
حسین سالار محمدی می‌گوید: در محدوده زیر پل راه آهن خواف حدود سی دست انداز غیر استاندار وجود دارد که سبب خرابی ماشین و گاها تصاف و چپ کردن ماشین‌های می‌شود.
 
علی رحمتی، رئیس اداره راه و شهرسازی تایباد در زمینه جاده می‌گوید: مسیر جاده ترانزیتی دوغارون تا روستای کرات حدود 20 کیلومتر در حوزه استحفاظی راه و ترابری تایباد است، بعد از روستای کرات در محدوده اداره راه و ترابری شهرستان خواف است ، تصادفی که پلیس اخیرا 50 درصد اداره راه را برای عدم برف روبی مقصر اعلام نموده مربوط به راه و ترابری شهرستان خواف است و به ما ارتباطی ندارد.
 
وی می‌گوید: مسیر روستای کرات از توابع تایباد تا ورودی تایباد که در حوزه استفاظی تایباد قرار دارد، جاده تعریض شده و از دوبانده شدن آن فعلا خبری نیست.
 
سرهنگ عباسعلی یزدانی نیا فرمانده پلیس راه تایباد به خواف در خصوص این جاده می‌گوید:با توجه به اینکه روزانه بیش از 300 تریلر از مسیر جاده ترانزیتی دوغارون به خواف از جلوی پلیس راه تایباد به خواف عبور می‌کنند و فصل سرما و بارندگی است باید که در جهت ایجاد امنیّت بهتر و بیشتر ترافیکی، کلیه نهادهای مرتبط با راه و امنیت جاده‌ای از جمله پلیس، حلال احمر، راه و شهرسازی، اورژانس دست به دست هم دهند تا شاهد مشکل برای کسانی که در کلیه مسیرها تردد می‌کنند نباشیم.
 
وی می‌گوید: هر کدام از این سازمانها با توجه به شرح وظایف خود چنانچه به موقع ماموریت خود را انجام ندهند و به موقع رسیدگی نکنند، مشکل ایجاد می‌شود، از طرفی رانندگان محترم وسائط نقلیه برابر آیین نامه راهور در هنگام رانندگی و بارندگی باید به مقررات توجه داشته باشند، آهسته و با سرعت مطمئنه حرکت کنند و در زمستان از تجهیزات کافی از جمله زنجیر چرخ و سایر وسایل مورد نیاز استفاده کنند.
 
سرهنگ یزدانی گفت: جاده ترانزیتی دوغارون به خواف لازم است به دلیل ترافیک ترانزیتی دوبانده شود و با توجه به اینکه گردنه خطرناک دردوی در این مسیر قرار دارد و شیب‌های تند و پیچ‌های خطرناک در این مسیر رعایت مقررات برای رانندگان ضرورت مضاعفی دارد.
 
فرمانده پلیس راه تایباد به خواف افزود: خستگی و طولانی بودن مسیر، عدم رعایت سرعت مطمئنه دلیل خیلی از تصادفات جاده ای در این مسیر است.
 
سرهنگ یزدانی گفت: متاسفانه در مسیر جاده ترانزیتی تایباد به خواف در فصل برداشت محصول کشاورزی موتور سیکلت سوران بدون کلاه ایمنی و علائم لازم از جمله علام روشنایی و چراغ جلو و عقب موتورسیکلت رانندگی می‌کنند که عدم رعایت مقررات در هنگام رانندگی آن هم در شب سبب مشکلات و تصادفات می‌شود.
 
وی گفت : علت بیش از 70 درصد فوت موتورسوران در هنگام تصادف استفاده نکردن راکبان موتور سیکلت از کلاه ایمنی است که به همه موتورسوران توصیه می‌شود در هنگام رانندگی از کلاه ایمنی استفاده کرده و از سالم بودن ترمز، چراغ‌ها، رهنما، مطمئن باشند تا سبب مشکل در زمان حوادث نشوند.
 
محمد عارف عارفی فرماندار تایبادهم در این خصوص گفت: راهداری شهرستان تایباد بعنوان راهداری نمونه کشوری از طریق اداره کل راه و شهرسازی معرفی شده و در جلسه شورای اداری اخیر متن تشویقی وی قرائت شده است.
 
فرماندار تایباد می‌گوید: تعریض جاده دوغارون به خواف ضرورت انکارناپذیر است؛ ولی متاسفانه اعتبار کافی برای تسریع در کار این جاده در اختیار نیست و لازم است که در تامین اعتبار مساعدت لازم از طریق مسئولان متولی صورت گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.