| کد خبر: 25142 |

عدم اجازه برای طرح اخذ عوارض در بزرگراه‌های کرمان / پروژه‌های مهر ماندگار را با ریسک آغاز کردیم

تین نیوز | مدیرکل راه و شهرسازی کرمان گفت: طبق قوانین موجود اجازه طرح بحث دریافت عوارض در بزرگراه‌های استان کرمان را نداریم.
 
خداداد مقبلی صبح امروز در نشست خبری اداره کل راه و شهرسازی کرمان به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی گفت: عوامل و عنصرهای مختلفی سبب بروز تصادفات می‌شود و یکی از عوامل اصلی تصادفات خطاهای انسانی است و در کنار آن عواملی مانند خودرو 10 تا 12 درصد، عناصر جاده‌ای 10 تا 17 درصد و عومل محیطی صفر تا چهار درصد در تصادفات سهم دارند.
 
وی فرهنگسازی ادارات و ارگان‌های تاثیرگذار مانند آموش و پرورش، ارشاد، شهرداری‌ها، صدا و سیما و ... را در کنار بسترسازی مناسب اداره راه و شهرسازی در کاهش تصادفات موثر عنوان کرد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان افزود: بحث ارتقای ایمنی جاده‌ای و بزرگراه‌ها یکی از رسالت‌هایی است که به ما محول شده و معتقد هستیم با تکمیل و بهسازی جاده‌ها و بزرگراه‌ها جلوی بیشتر تصادفات گرفته می‌شود.
 
مقبلی برخوردهای رودررو یا به اصطلاح شاخ‌به‌شاخ را بزرگترین نوع تصادفات عنوان کرد که منجر به تلفات جدی می‌شود و گفت: در واژگونی‌ها یا برخور‌دهای دیگر بروز تلفات حداقل است اما همیشه در برخوردهای رودررو 100 درصد تلفات و کشته داریم.
 
وی ادامه داد: بسیاری از مسیرهای فعلی بر اساس سرعت وسایل نقلیه قدیمی طراحی و ساخته شدند و امروزه در تلاش هستیم تا متناسب با سرعت وسایل نقلیه امروز راه‌های ارتباطی را اصلاح کنیم.
 
مقبلی با اشاره به توسعه محورهای پرترافیک و شریان‌های اصلی اظهار کرد: در مسیرهای راهی قدیمی نقاط پر حادثه‌خیز زیادی وجود داشت که اصلاح شدند و هنوز بسیاری از مناطق در شبکه‌های ارتباطی دارای نقاطع و تقاطع‌های حادثه‌خیز هستند.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان خاطرنشان کرد: از 436 نقطه حادثه‌خیز در استان کرمان 293 نقطه اصلاح شده و 143 نقطه‌ای که عمدتا در تقاطع‌های فرعی و اصلی قرار دارند نیازمند زمان و اعتبارات لازم هستند.
 
وی افزود: با تمام تلاش‌های صورت گرفته برآنیم تا پایان سال‌جاری موفق به نصب روشنایی، رفع مشکلات ورود و خروجی و اصلاح هندسی شویم.
 
مقبلی اظهار کرد: در مسیر پرتردد زرند به راور مشکل پیچ حادثه‌ساز برطرف شد، در سه‌راهی جلال‌آباد در حوزه زرند نیز با ایجاد یک دور برگردان از طریق اصلاح هندسی زمینه کاهش تصادفات را فراهم کردیم.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان گفت: در راه‌های روستایی نیز اصلاح شیب در مناطقی مانند مسیر بردسیر به باغین انجام شده و مسیر راین به سه‌راهی ماهان نیز در حال اصلاح است.
 
وی ادامه داد: احداث بزرگراه‌ها یکی از اقدامات مهمی است که در راستای برطرف شدن مشکلات نقاط حادثه‌خیز صورت می‌گیرد چراکه بسیاری از برخوردهای روبه‌رو و تصادفاتی که منجر به تلفات شدند ناشی از سبقت‌های غیرمجاز بوده است.
 
مقبلی تصریح کرد: در راستای پدافند غیرعامل در حوزه کاری مربوط به راه و شهرسازی پل‌های پیش ساخته فلزی با دهانه پنج متر مونتاژ و آماده شده است تا خدای نکرده به محض بروز خسارت از این پل‌های اضطراری برای برقراری ارتباط‌ها استفاده کنیم.
 
وی افزود: در نظام مهندسی نیز در رابطه با بحث‌های پدافند غیرعامل تاکنون جلسات زیادی در راستای ساخت‌وسازها صورت گرفته است تا بتوانیم به خوبی از پس مدیریت بحران برآییم.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان با اشاره به زلزله بم و روند تجهیزات و بازسازی راه‌ها گفت: در نظام مهندسی مدیران توانمند در کنار سایر تجهیزات و ماشین‌آلات لازم را داریم و برای مدیریت بحران برنامه‌های منسجمی را در دستور کار قرار دادیم.
 
مقبلی برگزاری آموزش‌های تئوری و عملی لازم را در بحث‌های برق، توفان و سایر حوادث غیرقابل پیش‌بینی عنوان کرد و گفت: حتی برای آمادگی هرچه بیشتر نیروهای خود صحنه‌هایی را به صوررت مجازی انتخاب می‌کنیم و راهکارهای لازم را ارائه می‌دهیم.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان با بیان اینکه کرمان حلقه رابط کشور با بنادر جنوبی است، تصریح کرد: عمده مسیرهای ترانزیتی از مسیر بندرعباس سیرجان و به سمت مرکز کشور و حوزه راور و خراسان و سرخس و بخشی هم از مسیر رودان کهنوج و سیستان و بلوچستان به سمت افغانستان است.
 
وی افزود: در تمام این مسیرها کرمان به عنوان حلقه رابط است و عمده ترافیک‌ها در مسیرهای پر تردد ذکر شده رخ می‌دهد که تاکنون اصلاح و بازسازی یک‌هزار و 450 کیلومتر زیر ترافیک قرار گرفته و یک‌هزار و 550 کیلومتر دیگر نیز باید ساخته و بهسازی شود.
 
مقبلی با اشاره به آغاز این طرح‌ها در دولت گذشته گفت: پس از اینکه چنین پروژه‌هایی در دولت قبل مطرح شد، شخصا امیدی به تامین اعتبارات آن نداشتم اما ریسک بزرگی را آغاز کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه در سطح کشور می‌توان گفت که تنها استان کرمان در تکمیل این پروژه‌ها ثابت‌قدم بود، اظهار کرد: در استان‌های دیگر این پروژه‌ها متوقف شدند اما در این استان همچنان به امید خداوند در حال تکمیل آن هستیم.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان افزود: از جمله این پروژه در کرمان مسیر کرمان بم و بم زاهدان بود که بم به کرمان 20 کیلومتر مسیر باقیمانده و باند دوم آن نیز آسفالت شده است.
 
وی با اشاره به 2 بیمارستان ارزوئیه و کوهبنان که از پروژه‌های مهر ماندگار در استان کرمان بودند، خاطرنشان کرد: تمام کارهای بیمارستان ارزوئیه حتی برق و سیستم‌های گرمایشی سرمایشی به پایان رسید و هفته گذشته برای مجهزسازی به دانشگاه علوم پزشکی کرمان تحویل داده شد.
 
مقبلی در مورد بیمارستان کوهبنان نیز اظهار کرد: کارهای ساخت و ساز این بیمارستان به پایان رسیده و هم‌اکنون کارهای تاسیساتی آن را در دستور کار داریم که طی 2 ماه آینده به پایان می‌رسد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان در پاسخ به این سئوال با توجه به اینکه کرمان جزو بزگترین راه‌های ترانزیتی کشور است، گفت: در ارتباط با بحث دریافت عوارض نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی داریم.
 
وی افزود: برای بحث دریافت عوارض باید پیشنهاد خود را در هیئت وزیران مطرح کنیم که پس از شورای عالی اقتصاد این موضوع به عنوان لایحه به مجلس برده شود و پس از مصوب شدن به ادارات راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شود.
 
مقبلی با اشاره به وقوع سیل در اوایل سال گذشته که منجر به تخریب جاده شهداد نهبندان شده بود، اظهار کرد: این سیل در 40 سال گذشته بی‌سابقه بود و برای طراحی‌ها ایدئولوژی دوره‌ تاریخی 30 ساله را مطالعه می‌کنند.
 
مقبلی ادامه داد: برداشت‌های محاسباتی نیز احتمال این سیل را نمی‌داد چراکه 40 سال چنین اتفاقی نیفتاده بود و در نهایت چندین کیلومتر از این جاده تخریب شد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان با تاکید بر اینکه پیمانکاران در این زمینه قصوری مرتکب نشدند، گفت: این سیل جزو حوادث غیرمترقبه بود که شامل گارانتی پیمانکاران مربوطه نمی‌شود.
 
وی افزود: هم‌اکنون این جاده برای تردد مشکلی ندارد چراکه با جذب اعتباراتی به اصلاح این جاده پرداختیم و در طول جاده اقداماتی صورت گرفت تا جاده برای حداقل امکان ترددی هموار باشد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان اظهار کرد: مهم‌ترین هدفی که در طراحی و ساخت مسکن‌های مهر در کرمان دنبال شد از لحاظ سازه‌ای بود که توان مقاومت در برابر زلزله بیش از 6 ریشتر را هم بنا به فونداسیون لازم دارند.
 
وی یکی از مشکلات استان کرمان را عدم توجه کافی به بحث زمین‌شناسی این استان دانست و گفت: تا عمق حدود 25 تا 30 متری ما گرفتار پدیده‌ای به ‌نام رس هستیم که این موضوع در بحث‌های سازه‌ای سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود.
 
مقبلی خاطرنشان کرد: خاک رس باید همیشه یا خشک و یا مرطوب باشد که این اتفاق کمتر رخ می‌دهد و در ساخت مسیرها نیز مشکلاتی را داریم اما با فونداسیون لازم در مسکن‌های مهر مشکلات رفع شده و کامل تضمین شده هستند.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان اظهار کرد: در مقطع کنونی بالای 40 هزار روستای دارای سکنه در استان موجود است که نیاز به بیش از هشت هزار کیلومتر راه روستایی در حوزه شمال استان کرمان داریم.
 
وی افزود: از این تعداد بیش از چهار هزار و 400 کیلومتر ساخته شده و عموما برای روستاهای بالای 50 خانوار است و چهار هزار و 300 کیلومتر نیز در دستور اجرا داریم که مربوط به روستاهای 20 تا 30 خانوار است.
 
مقبلی تصریح کرد: حدود یک‌هزار و 500 هکتار از حوزه شهر کرمان زیر بافت فرسوده کهن قرار دارد که بخشی از بازسازی و نوسازی آن بر عهده اداره راه و شهرسازی است.
 
وی ادامه داد: در حوزه بافت‌ فرسوده ما متولی پرداخت تسهیلات بانکی هستیم و تا سال گذشته بیش از 6 هزار و 400 فقره تسهیلات بانکی در قالب وام‌های 20 و 30 میلیونی پرداخت کرده‌ایم.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان اظهار کرد: امسال نیز رایزنی‌های لازم را با بانک‌ها برای ارائه خدمات و تسهیلات به‌منظور نوسازی انجام می‌دهیم.
 
مقبلی با اشاره به این موضوع تصریح کرد: مطالبات پیمانکاران تا اواخر سال گذشته 138 میلیارد تومان بود که باید میزان کارکرد آن‌ها تا این چند ماه نیز به آن افزوده شود.
 
وی افزود: این مطالبات که طبق برآوردهای محاسباتی انجام شده توسط کارشناسان تهرانی در حدود 150 میلیارد تومان است از طریق حوزه معاونت راهبردی باید بگذرد و قول‌هایی برای پرداخت بخشی از آن تا پایان آبان ماه جاری داده شده است.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: در صورتی که 40 تا 50 درصد این مطالبات نیز پرداخته شود بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام استان را به پایان می‌رسانیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناصریان 0 0

    کدام قانون اخذ عوارض در بزرگراه ها را ممنوع کرده است؟ به نظر می رسد ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم جواز آن را صادر کرده است.