| کد خبر: 23796 |

معاون وزیر راه عنوان کرد:

◄ دستیابی به نظام یکپارچه مدیریتی؛ مهم‌ترین وظیفه مدیران حمل و نقل کشور

تین نیوز | معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در انجمن شرکت‌های راهسازی ایران گفت: ما باید با پیاده‌سازی تئوری سیستم‌ها در کشور از پراکنده‌کاری و فعالیت‌های فاقد پشتوانه‌ی برنامه‌ای پرهیز نماییم و بر اساس یک سیستم منسجم اعم از درون‌بخشی، بین بخشی و فرابخشی، اقدام به فرایند سازی و متعاقبا دستیابی به نتایج ساختارمند نماییم.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در این جلسه که به منظور برقراری تعاملات بیشتر و سازنده، میان پیمانکاران و شرکت ساخت وتوسعه برای حل مشکلات و رسیدگی به دغدغه‌های پیمانکاران برگزار شد، گفت: پیمانکاران بازوان اجرایی ما هستند و بخش اعظمی از  پیشبرد پروژه‌ها مرهون تلاش پیمانکاران است.
 
 وی افزود: با توجه به این امر که ایران کشوری در حال توسعه است، باید سعی کنیم تا هرم مشکلات را بشناسیم و درصدد رفع آنها برآییم. وی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی در شرکت ساخت افزود: تشکیل اتاق فکری با عنوان شورای راهبردی به منظور رفع همین مشکلات است، لذا از پیمانکاران می‌خواهیم برای رفع موانع سر راه و توسعه این تعاملات سازنده مشکلات خود را از طریق دبیرخانه شورا مطرح کنند.
 
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور با اشاره به ساختارمندی فرایند توسعه اظهار داشت: ما باید با پیاده‌سازی تئوری سیستم‌ها در کشور از پراکنده‌کاری و فعالیت‌های فاقد پشتوانه‌ی برنامه‌ای پرهیز نماییم و بر اساس یک سیستم منسجم اعم از درون‌بخشی، بین بخشی و فرابخشی، اقدام به فرایند سازی و متعاقبا دستیابی به نتایج ساختارمند نماییم. وی تاکید کرد: شاید مهمترین وظیفه مدیران در صنعت حمل‌و نقل دستیابی به یک سیستم یکپارچه مدیریتی است.
 
نورزاد در ادامه با اشاره به اهمیت به روز بودن مهندسان و آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در دنیا گفت: توجه به ارتقاء سطح دانش‌ روز در بین کارشناسان و بالاخص مدیران شرکت ساخت از موضوعاتی است که به دنبال آن هستیم و در این میان از پیمانکاران هم می‌خواهیم تا به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند تا سطح دانش و اطلاعات بدنه مهندسی کشور به سطح قابل قبولی برسد.
 
وی در ادامه جلسه خواستار استفاده از فن‌آوری‌های نوین در شرکت‌های پیمانکاری و ساختار مهندسی کشور شد و گفت: انتظار ما این است تا بتوانیم با حضور بیشتر در مجامع بین‌المللی و نمایشگاه‌های تخصصی، تعامل سازنده با دیگر کشورها و استفاده از تجارب و ظرفیت‌های‌ آنان، تحولی چشمگیر در زمینه توسعه صنعت حمل‌و نقل ایجاد کنیم.
 
نورزاد همچنین با اشاره به نظام مدیریت ریسک گفت: یکی از مهمترین وظایف مدیران و مهندسان در عرصه ساخت و ساز آشنایی با مدیریت و فرآیندهای آن است و لازم است که نظام مدیریت ریسک برای شتاب بخشیدن به توسعه زیرساخت ها به سرعت مستقر و نهادینه شود.
 
در ادامه این جلسه دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران مشکلات پیمانکاران را به دو دسته عمده تقسیم کرد و گفت: بخشی اعظمی از این مسایل ریشه مالی دارد که ناشی از تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور است و پیمانکاران هم این موضوع را درک می‌کنند و شرکت ساخت را در این راه همراهی خواهند کرد.
 
علی آزاد بخش دیگری از مشکلات را مسایلی دانست که ریشه مالی ندارد و با رفع آنها بسیاری از دغدغه‌های پیمانکاران مرتفع خواهد شد که بایستی با استخراج  چالش‌ها و همکاری شرکت ساخت نسبت به رفع آنها اقدام شود.
 
رییس انجمن شرکت‌های راهسازی ایران در ادامه صحبت‌های دبیر انجمن، مشکلاتی نظیر تضمین‌ها، جرایم، اصلاح شرایط عمومی پیمان و پایبند بودن به آن‌ها، همچنین مسئله تحویل موقت و آزادسازی سپرده‌ها را عمده مشکلات پیمانکاران دانست و خواستار رسیدگی به آن‌ها شد.
 
در ادامه این نشست عضو هیات مدیره و معاون ساخت وتوسعه راه‌های شرکت ساخت با اشاره به فرهنگ راهسازی در کشور گفت: در بخش‌های مختلف کشور از جمله گازرسانی، آب‌رسانی و سایر مسایل زیربنایی، همکاری مردم و پشتیبانی از دولت نهادینه شده است اما در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل نه تنها همکاری نمی‌شود بلکه موضوعاتی از قبیل پرداخت عوارض نیز با چالش اجتماعی همراه است، لذا پیمانکاران باید در موضوع فرهنگ‌سازی در این زمینه با دولت همکاری کنند.
 
دکتر خادمی با اشاره به قرارداد‌هایی که تحویل نشده است عنوان کرد: لازم است انجمن مشاوران و پیمانکاران جلسات کارشناسی برگزار کنند و در خصوص این موضوع هم‌اندیشی کنند و راه‌حل‌های مناسب را ارایه دهند، چرا که افزایش قراردادهای موقت چالشی است که شرکت ساخت را با مشکلات متعدد رو‌به‌رو کرده است.
 
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها نیز ضمن تقدیر و تشکر از تلاش مهندسان در عرصه راهسازی کشور و مطرح کردن موضوع استاندارد سازی قرارداد‌ها گفت: شرکت ساخت و توسعه و پیمانکاران با همکاری یکدیگر باید شرایط عمومی پیمان را به سمت استاندارد‌سازی منطبق با استانداردهای جهانی فیدیک پیش ببرند، چرا که در فدراسیون جهانی مهندسان مشاور با نام اختصاری فیدیک روابط میان مشاور، پیمانکار و کارفرما با جزییات و به طور مشخص طراحی شده است اما در شرایط عمومی پیمان، این جزییات لحاظ نشده است.
 
احمدی نوری در ادامه افزود: فیدیک به عنوان یک مرجع بی‌طرف در تدوین متون انواع پیمان‌ها، موافقتنامه شرایط عمومی دارای اعتبار جهانی بوده و نیز مورد تائید موسسات مالی و بانک‌های سرمایه‌گذار معتبر جهانی نظیر بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، بانک توسعه اسلامی و… است و می‌تواند در این زمینه معیار معینی برای استانداردسازی شرایط عمومی پیمان باشد.
 
در انتهای جلسه دکتر نورزاد قول همکاری مساعد در خصوص رسیدگی در اسرع وقت به مشکلات مطرح شده از سوی پیمانکاران را داد و بنا شد جلسات ماهانه‌ای با حضور دو نماینده از سوی انجمن پیمانکاران، دو نماینده از سوی مشاوران و دو نفر از شرکت ساخت وتوسعه به منظور رسیدگی به مشکلات برگزار شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.