| کد خبر: 21554 |

تکلیف ‌آزادراه تهران - شمال مشخص شد / ‌ اتصال قطعات ۱ و ۴ به جاده فعلی و بهسازی راه قدیمی

تین نیوز | معاون شرکت ساخت با بیان اینکه گزارشی در مورد ظرفیت‌‌های ترافیکی محور‌های منتهی به شمال تهیه کرده‌ایم، گفت: هدف‌گذاری دولت درباره آزادراه تهران-شمال تکمیل قطعه یک و اتصال جاده موجود به قطعات یک و چهار است.
 
خیرالله خادمی اظهار داشت: ‌در حال حاضر چهار بزرگراه به شمال کشور وجود دارد که اولویت وزارت راه و شهرسازی تکمیل این کریدورها است.
 
وی درباره تصمیم دولت در مورد آزادراه تهران-شمال بیان کرد: در این ‌باره ‌گزارشی ‌‌با هدایت وزیر راه و شهرسازی و نظارت مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تهیه شده است؛ در این گزارش‌‌ ظرفیت‌‌های ترافیکی همه راه‌ها و مبادی ورودی به شمال کشور بررسی شده است تا با توجه به منابع اعتباری موجود، این پروژه‌ها با اولویت تکمیل شود.
 
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: در این بررسی، به این نکته رسیدیم که قطعه اول آزادراه تهران-شمال در کاهش ترافیک مسیر کندوان، تأثیر بسزایی دارد، ‌در حال حاضر این قطعه پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و در حال تکمیل است.
 
خادمی ادامه داد: در راستای کاهش بار ترافیکی محور چالوس، باید «مسیر فیروزکوه‌»، «محورهراز» و «قطعه اول آزادراه تهران - شمال» را به اتمام برسانیم ضمن آنکه «بهسازی راه موجود چالوس» را نیز انجام دهیم.
 
وی بیان کرد: با تکمیل این پروژه‌‌ها ‌بخش زیادی از مشکلات ترافیکی محور‌های منتهی به شمال کشور خصوصاً محور چالوس رفع می‌شود، و اگر‌منابع اعتباری به دست آوردیم ادامه مسیر آزادراه تهران-شمال (قطعات 2 و 3) را تکمیل می‌کنیم.
 
تکمیل قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمال بیش از 10هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه برای تکمیل آزادراه تهران-شمال در قطعات 2 و 3 بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: در حال حاضر این رقم در چارچوب اعتباری عمرانی کشور نمی‌گنجد، از سوی دیگر نباید منتظر ماند تا مردم در ترافیک سنگین محورهای منتهی به شمال و برعکس معطل بمانند.
 
کاهش 40 درصدی بار ترافیکی جاده چالوس در صورت تکمیل محورهای هراز و فیروزکوه
خادمی افزود:‌‌ اگر محور فیروزکوه و محور هراز در قالب بزرگراه تکمیل شود، حدود 40 درصد از بار ترافیکی محور چالوس کاهش می‌یابد.
 
اتصال قطعات 2 و 4 آزادراه تهران-شمال به جاده موجود
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: ‌قطعه یک آزادراه تهران تا شمال از تهران تا شهرستانک در حال تکمیل است که به زودی عملیات اجرایی آن به پایان می‌رسد؛ برنامه داریم بین کیلومتر پایانی منطقه یک آزادراه تا کیلومتر صفر منطقه 4 آزادراه بهسازی مسیر موجود را انجام دهیم تا ظرفیت محور موجود افزایش یابد؛ بدین ترتیب که مسافران ابتدا وارد قطعه یک آزادراه شده و پس از خروج از قطعه یک در شهرستانک وارد جاده موجود می‌شوند و پس از طی مسیر، در ابتدای قطعه چهار (مرزن‌آباد)، دوباره وارد آزادراه شده و تا دو راهی تنکابن (خروجی آزادراه) ادامه مسیر می‌دهند.
 
مشاوران ارشد وزیر راه و شهرسازی در حال بررسی آزادراه تهران-شمال
وی یادآور شد: البته هنوز مشخص نشده است که مسیر میانی (جاده موجود) همان یک خط باشد یا افزایش ظرفیت هم در این مسیر داشته باشیم.
 
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی در حال بررسی این موضوع توسط مشاوران ارشد خود است که پس از به نتیجه رسیدن عملیاتی خواهد شد.
 
 مقرر شده است معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرایی و مسائل مالی پروژه آزادراه تهران ـ شمال، روز سه‌شنبه هفته جاری از قطعه یک این آزادراه بازدید کند.
 
بنابراین گزارش در حال حاضر 4 محور اصلی به سمت شمال کشور و نوار سبز حاشیه خزر وجود دارد که در طول ایام سال مورد استفاده مسافران است.
 
این 4 محور اصلی شامل آزادراه ‌تهران-کرج-قزوین-رشت، بزرگراه فیروزکوه (تهران ـ رودهن ـ بومهن ـ فیروزکوه ـ قائم‌شهر)، بزرگراه هراز (تهران-آمل) و محور توریستی کرج-چالوس است که در طول ایام سال پذیرای مسافران هستند.
 
بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی محور هراز جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است و بزرگراه شدن کامل آن در 2 سال آینده به اتمام می‌رسد ضمن آنکه محور فیروز‌کوه نیز در سال جاری در قالب بزرگراه تکمیل خواهد شد.
 
مشخصات قطعات چهار گانه آزادراه تهران-شمال به شرح زیر است:
 
الف) مشخصات قطعه یک آزاد‌راه تهران-شمال
 
قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و تکمیل آن در اولویت است موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت؛ احداث و تکمیل این منطقه مهم که در مصوبه هیئت دولت اولویت اول داشته، سال‌ها به تعویق افتاده است، اما احتمالاً تا اواسط سال آینده تکمیل می‌شود.
 
ب) مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال
 
این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود؛ در این منطقه هیچ‌گونه اقدام اجرایی اساسی صورت نگرفته است، در منطقه دو از سال 82 تا پایان سال 89 تنها به حفر تونل اکتشافی در قسمت میانی دو تونل اصلی رفت و برگشت با مقطع کوچک، بسنده شده است.
 
ج) مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال
 
این مسیر حد‌ فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه نیز هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته‌ است.
 
د) مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه
 
قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، اجرای این قطعه از سال 1375 آغاز شد و در دولت دهم ابتدا با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی به بهره‌برداری رسید و سپس به تدریج تکمیل شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اردلان 0 0

    درود من همین افتتاح فاز ۱ بعید می دونم دولت روحانی توان داشته باشد ظرف مدت باقی مانده حدودا سه سال به سر انجام برساند بنظر بنده حقیر ساخت این آزاد راه کار افراد دولتی نیست بدرود

  • ابراهیم خیرالهی 0 0

    جاد ه هراز وجاده فیروزکوه جهت حجم ترافیکی جاده جالوس هیچ نقشی ندارد چون اختلاف راه از شرق به غرب استان ۵۰۰کیلومتنره واما در باره بودجه بقیه راه که فرمو دند اگر به دست اوردیم ادامه می دهیم حتما در حین جاده سازی گنجی یا صندوقچه ای جهت تامین اعتبار پیدا میشه /؟

  • شهرام 0 0

    مثلا در سیاه بیشه و دزدبن و هزارچم چه اصلاحی اتفاق می افتد، فعلا که هر روز یک جگرگی جدید در حریم جاده در این محدوده راه می افتد، اصلا این آقا چه مسولیتی در این موضوع دارد، مسوول شرکت تالون باید بیاد جواب ونظر بدهد

  • سیاوش ب 0 0

    من که قبول ندارم پول نداریم. نمیخوان انجام بشه اینهمه پول خوب نیروگاه هسته ای نسازن پول اونو دارن

  • بنده خدا 0 0

    امروز چهرشنبه است پس چرا آقای معاون اول دولت تدبیر وامید خلف وعده نمودن وتشریف فرما نشدن برن پروژه را تماشا بفرمایند.

  • اردلان 0 0

    درود بر دوست عزیزم(بنده خدا) بسیار انسان تیز بینی هستی لازم به ذکر مدیر عامل مجموعه ۲۰ نفری منشی دارد و برای مدیرش برنامه کاری ثبت می کند ولی فکر میکنم معاون اول محترم کشور ازداشتن منشی خوب محروم بوده است چه برسد به پیمانکار پروژه به هر حال هنوز اعتقاد دارم این پروژه توسط بچه های قرارگاه و توسط رهبر معظم انقلاب به سر انجام خواهد رسید بدرود

  • میلاد 0 0

    چرا قطعات ۲و۳ را از قرارگاه خاتم گرفتن؟ میدونید چرا؟ چون رییس…بودجه این قسمت رو برد جاده هراز

  • ابراهیم خیرالهی 0 0

    سلام پیشنهاد نظر سنجی برای مدت ساخت تا ببینیم نظر مردم چند سال ساخت این جاد ه طول میکشد؟

  • شهین 0 0

    حالا که مردم مظلوم قراره در آرزوى تکمیل این آزادراه حسرت به دل بمانند لااقل تونل البرز را همزمان با قطعه اول افتتاح کنید

  • 0 0

    لاقل تونل البرز راه به همراه قطعه یک آماده کنید تونل البرز ۶.۵ کیلومتر تونل یعنی از پیچ معروف سرهنگ وارد و از پل زنگوله خارج میشه کلی مسیری گردنه سربالایی کاهش پیدا میکنه صرفه جویی در مصرف سوخت ایمنی بیشتر کاهش زمان بهمراه خواهد داشت کار پیچده ی نبست تونل البرز فقط بودجه لازم مدیریت می خواد. یه سری از دوستان علاقه بیشتری دارن که شرق مازندران پیشرفت بیشتری داشته باشه یه واقعیت آقربون وصول قبول کنید که اینجوری

  • 0 0

    تونل البرز را آماده نمایید کلی از مسیری گردنه ی و سربالایی کاهش می یابد

  • حسن 0 0

    اگه راه بسازن دیگه پولی برای اختلاس کردن نمی مونه این همه اختلاس و… متاسفانه …

  • ایرانی 0 0

    دولت تدبیر و امید فقط با حرف زدن سر مردم رو گرم میکنه اما باید یادش باشه باز هم انتخابات خواهیم داشت اونوقت رای مردم رو از دست خواهد داد

  • 0 0

    خسته نباشند! قطعه یک و چهار که در دولت احمدی نژاد اجرا شد! حالا این دولت منت هم میذارد بر سر مردم!!!