◄ افزایش قیمت سوخت؛ تهدید یا فرصت؟
بررسی کارشناسان حوزه حمل و نقل نشان میدهد که در 10سال گذشته 185 هزار کشته در تصادفات جادهای داشتهایم که هر ساله منجر به افزایش 3 تا 4 هزار کودک و فرزند یتیم به ایتام کشور افزوده است و تلفات آن چند برابر تلفات جنگ تحمیلی طی هشت سال بوده است.
طی هفتههای اخیر شاهد افزایش قیمت، سهمیهبندی و دو نرخی شدن قیمت بنزین در کشور هستیم. این روند که میبایست از سالها قبل و به صورت شیب ملایم در چرخه سیاست اقتصادی کشور قرار میگرفت و بخش اعظمی از کارشناسان اقتصادی بر لزوم پیاده سازی آن البته با در نظر گرفتن زمان و شرایط مساعد صحه گذاشته بودند، بار دیگر ذهنها را به طرف وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه قطارهای مسافری بین شهری سوق داد.
سالهاست بین کارشناسان و متخصصان امور حمل و نقل این بحث مطرح بوده و هست که توجه به حمل و نقل ریلی مسافری نیاز حیاتی و ضروری کشور است و با توجه به وضعیت اقلیمی و شرایط زیست محیطی و ساز و کارهای زیربنایی، باید در اولویت برنامههای دولت و بخش خصوصی قرار گیرد.
چرا که تلفات سالانه بین 18 تا 27 هزار نفر در جادهها و مصدومیت و نقص عضو چندین برابر در کنار آسیب های روانی و اجتماعی زنگ خطر بزرگی است که باید بر رفع و برطرف کردن این معضل چاره جویی کرد.
بررسی کارشناسان حوزه حمل و نقل نشان میدهد که در 10سال گذشته 185 هزار کشته در تصادفات جادهای داشتهایم که هر ساله منجر به افزایش 3 تا 4 هزار کودک و فرزند یتیم به ایتام کشور افزوده است و تلفات آن چند برابر تلفات جنگ تحمیلی طی هشت سال بوده است.
برآوردهای انجام شده نشان میدهد 6 تا 7درصد تولید ناخالص کشور صرف خسارتهای رانندگی در جادهها میشود و این در حالی است که هر ساله به تعداد خودروهای بیکیفیت افزوده و حجم عظیمی از سرمایه کشور صرف تولید خودرو، بدون تقویت ساختارهای کشور برای ایمن سازی راهها و جادهها میشود.
از طرف دیگر تعداد زیادی فرودگاه صرفاً با اهداف و لابیهای سیاسی در کشور ساخته شده که در هفته یا ماه حتی یک پرواز هم نداشته و برخی از آنها در حال حاضر فاقد کارایی لازم جهت استفاده به عنوان فرودگاه است.
امروز در بیشتر کشورهای توسعه یافته، توجه به حمل و نقل ریلی که بهعنوان حمل و نقل سبز شهرت یافته در اولویت شاخصها و برنامههای توسعه اقتصادی است و در این راستا دولت و بخش خصوصی اهتمام ویژهای را در جهت توسعه، بالا بردن کیفیت و کمیت و ارایه خدمات شایسته از خود نشان دادهاند و بعضاً حجم عظیمی از منابع بهعنوان یارانه در اختیار این بخش قرار گرفته است. و به همین دلیل است که علیرغم اینکه این کشورها خود از تولیدکنندگان مطرح اتومبیل و وسایل نقلیه هستند، اما با خیابانها و جادههای فاقد ترافیک و روان روبرو هستند.
اکنون که این جراحی بزرگ یعنی بالا رفتن قیمت بنزین بعد از سالها کش و قوس انجام گرفته است، فرصت مغتنمی است تا نهادهای دولتی یا مردم نهاد در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات حمل و نقل ریلی مسافری همت گماشته و با توسعه قطارهای حومهای و در عین حال پرسرعت و افزایش کیفیت خدمات قطارها و تسهیل و افزایش مطلوبیت سفر و سوق دادن مردم به استفاده از قطار با ایجاد جذابیتهای لازم یه این بخش مدد رسانند و از تحمیل خسارتها و زیانهای وارده در سایر شقوق حمل و نقل جلوگیری کنند.
امروزه در اقصی نقاط جهان به ویژه کشورهای صنعتی و توسعه یافته در کنار قطارهای پرسرعت از شبکههای دیجیتال- الکترونیک در راستای و توسعه ریل مدد گرفتهاند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت و توجه به ابعاد زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا از تجمیع تعداد زیاد جمعیت در یک شهر جلوگیری و ترافیک جامعه انسانی را با در نظر گرفتن ظرفیت و ایجاد امکانات در هر شهر پیشبینی کرده و از این رهگذر مانع مهاجرت بیرویه به کلان شهرها شده و شرایط بهینه زندگی را برای مرم و جامعه فراهم سازند.
امید است افزایش قیمت سوخت در کشور، از تهدید به یک فرصت طلایی مبدل شود و با همفکری و همیاری دولت و بخش خصوصی شاهد توسعه و رشد روزافزون بخش ریلی و حمل و نقل عمومی باشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.