| کد خبر: 18460 |

عملکرد دوربین‌های کنترل سرعت در کرمان

تین نیوز | سرعت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در وقوع حوادث رانندگی است. نقش سرعت در سوانح رانندگی گاهی مستقیم و گاهی هم واسط است. اگر رانندگان سرعت را رعایت کنند 60 تا 70 درصد حوادث اتفاق نمی‌افتد. در تصادف‌های شدید این تأثیر بیشتر است و عامل 90 درصد سوانح سرعت است چون زمان عکس‌العمل و تصمیم‌گیری راننده را کاهش می‌دهد که هم حادثه می‌آفریند و هم شدت آن را افزایش می‌دهد. اگر سیستم نظارت تصویری درهمه نقاط درون شهری گسترده و کامل باشد می‌توان امید داشت که حداقل در تصادف‌های فوتی و جرحی 50 درصد کاهش داشته باشیم.
 
پس از گذشت یکسال از نصب دوربین‌های کنترل متوسط جاده‌ای، آمارها اطلاعات حاکی از کاهش 70 در صدی وقوع تصادف‌های منجر به فوت، کاهش 38 درصد تصادف‌های منجر به جرح هم‌چنین کاهش 23 درصدی تصادف‌های منجر به خسارت وسیله‌ی نقلیه در محورهای مجهز به دوربین‌های کنترل سرعت متوسط دارد که به نوبه‌ی خود باعث جلوگیری از کشته شدن تقریبی 12 نفر و مصدومیت 30 نفر از هم‌وطنانمان شده است.
 
«مسعود جمیلی کرمانی» مدیرکل حمل ونقل و پایانه‌های استان کرمان، گفت: از راهکارهای موثر و کارآ در جهت کنترل سرعت در محدوده‌ی ایمن و مجاز با استفاده از سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک است که ضمن استفاده‌ی کمینه از نیروی انسانی، بیشترین کنترل را بر سرعت‌های غیرمجاز و حادثه‌ساز در طول راه‌ها تأمین می‌کند.
 
وی ادامه داد: این دوربین‌ها علاوه‌بر کنترل و ثبت سرعت لحظه‌ای خودرو در زمان عبور آن از محل دوربین، سرعت متوسط خودرو را در فاصله چندین کیلومتری بین دوربین‌های متوالی نیز محاسبه و اعلام می‌کند. متخلفان توسط عوامل پلیس راه در محل پاسگاه و یا از طریق ارسال قبض به محل سکونت ایشان توسط اجرائیات راهور ناجا اعمال قانون می‌شوند.
 
«سیدمحمد میرحسینی» رئیس اداره‌ی ایمنی و ترافیک استان کرمان نیز در این‌باره گفت: این سامانه در محور «کرمان- ماهان(هفت باغ)» برای نخستین بار در راه‌های برون‌شهری حوزه‌ی وزارت راه و شهرسازی در سال 1390 به بهره‌برداری رسید و نتایج بسیار مثبت آن در کاهش تعداد و شدت تصادف‌ها سبب گسترش نصب آن در دیگر مقاطع و محورها در استان هم‌چنین دیگر استان‌های کشور شد.
 
وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 300 کیلومتر از راه‌های اصلی استان توسط اداره‌کل حمل ونقل و پایانه‌ها، به این قبیل سامانه‌های هوشمند مجهز شدند و برنامه‌ریزی برای تجهیز 300 کیلومتر دیگر راه‌های استان به این سامانه امسال نیز در حال انجام است.
 
میرحسینی تصریح کرد : نکته‌ی قابل چشمگیر این سامانه محاسبات هزینه‌ی تصادف‌ها و تلفات و مجروحان قابل اندازه‌گیری است مبلغ هزینه‌های تصادف‌ها مانند هزینه‌ی دیه، خسارت وارده به وسایل نقلیه و برخی هزینه‌های دیگر است که از دیدگاه اقتصادی نیز توسعه‌ی این نوع سامانه‌های کنترل سرعت را با توجه به تحلیل هزینه منفعت چه از دیدگاه دستگاه‌های اداری درگیر در موضوع و چه از دیدگاه عمومی توجیه‌پذیر می‌کند.
 
رئیس اداره‌ی ایمنی و ترافیک استان کرمان خاطرنشان کرد: در حالی که دستگاه‌های ذی‌ربط در موضوع مانند ادارات کل حمل ونقل و پایانه‌ها، راه و شهرسازی، پلیس راه، اورژانس و... در حال هزینه و تلاش برای کاهش تصادف‌ها در راه‌ها هستند از طرف دیگر منافع مستقیم و ریالی قابل توجه ماحصل کاهش دیه‌ی فوت ونقص عضو هم‌چنین کاهش خسارت وسایل نقلیه در بیمه‌ی شخص ثالث متوجه شرکت‌های بیمه‌گذار می‌شود که در مقایسه با هزینه نصب و بهره‌برداری از این سامانه‌ها مبالغ قابل توجهی بوده و از دیدگاه سرمایه‌گذاری نیز نرخ بازگشت سرمایه کمتر از یکسال را عاید این شرکت‌ها می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: ورود شرکت‌های بیمه‌گذار چه به‌لحاظ مسائل انسانی و اخلاقی و چه از دیدگاه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در توسعه این نوع سامانه های هوشمند می تواند تاثیر بسیار مثبت در کاهش تصادفات، تلفات و مصدومان حوادث جاده‌ای از یک طرف و تضمین سود قابل توجه برای ایشان از دیدگاه اقتصادی داشته باشد. از این‌رو فعال‌سازی شرکت‌های بیمه‌گذار در سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از سامانه‌های کنترل سرعت متوسط در راه‌های استان راهکار بهینه‌ای برای برطرف کردن معضل تصادف‌ها پیشنهاد می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.