| کد خبر: 1785 |

تعریض محور نوشهر - چالوس، درست کردن ابرویی که چشم را کور کرد

تین نیوز | وقوع سوانح دلخراش رانندگی در محور حادثه خیز نوشهر - چالوس سال ها است که بلای جان مسافران و شهروندان نوشهری شده و تاکنون افرادی زیادی را به کام مرگ کشیده است.

این محور حدود پنج کیلومتری از سمت نوشهر به چالوس که زمانی به خاطر بار ترافیکی زبانزد همگان بود ، از حدود شش سال پیش با اجرای طرح تعریض به بهانه پایان دادن به ترافیک سنگین ، شهرتش را با تبدیل شدن به قتلگاه عابران پیاده بر سر زبان ها انداخت.
 
مرگ یک دانشجوی 24 ساله در مقابل دانشگاه مارلیک ، واژگونی خودروی پژو پارس درتقاطع مقابل فرودگاه ، جان باختن یک دختر جوان هنگام عبور از عرض خیابان در برابر اداره گاز ، تصادف منجر به مرگ بر اثر برخورد پراید با عابر پیاده در تقاطع ˈ هلستان ˈ و ده ها مورد دیگر از جمله حوادثی است که تنها در چند ماه گذشته در این محور رخ داد.
 
بر اساس آمار منابع رسمی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 50 فقره تصادف رانندگی در این مسیر پرتردد رخ داد که نتیجه آنها رقم خوردن مرگ دستکم 14 شهروند نوشهری بود.
 
بررسی های میدانی صورت گرفته نشان می دهد که آمار سوانح رانندگی منجر به مرگ در این مسیر حدود پنج کیلومتری از سال 86 یعنی زمان اجرای طرح چهار خطه کردن به طرز فاجعه باری افزایش یافته است.
 
چهار خطه کردن این مسیر ارتباطی که خروجی شهر نوشهر را به سمت چالوس هدایت می کند پس از آن در سال 86 در دستور کار قرار گرفت که شهروندان نوشهری و مسافران و گردشگران همواره از وجود ترافیک سنگین در منطقه میان ˈ کردکردسر ˈ تا ˈ گندآبرود ˈ گله مند بودند.
 
کار تعریض این محور با هزینه بیش از 17 میلیارد ریال از سوی شهردار وقت نوشهر اجرا شد به این امید که گروه ترافیک ساز حذف شده و تردد خودرو در مسیر روان شود ، ولی گذشت تنها چند هفته کافی بود تا همگان متوجه شوند که این اقدام مصداق همان ضرب المثلی است که می گوید ˈ آمدند ابرو را درست کنند ، چشم را کور کردند ˈ.
 
شهرستان گردشگرپذیر نوشهر هر سال بویژه در تعطیلات نوروزی میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر است و این محور نیز از پرتردد ترین محورهای درون شهری این شهر محسوب می شود.
 
شماری از کارشناسان راهسازی یکی از دلایل بروز حوادث ناگوار رانندگی در این منطقه را وجود نقصی می دانند که مجریان باید در مراحل امکان سنجی ، طراحی و ساخت مورد توجه قرار می دادند.
 
به اعتقاد این کارشناسان طرح تعریضی که در این منطقه اجرا شد غیر استاندارد است و به احتمال زیاد آیین نامه هندسی خیابان سازی در آن رعایت نشده است.
 
علاوه بر این نبود علائم راهنمایی و رانندگی ، پل عابر پیاده و مسدود کردن بخشی از کناره جاده با فنس نیز بر نقص هندسی طرح اضافه و رانندگان و عابران پیاده را دچار گمراهی کرده است.
 
برابر آئین نامه بهبود تردد در معابر شهری و حومه مصوب 1388 ، وظیفه طراحی ، تهیه و نصب علائم عمودی و افقی راهنمائی و رانندگی و رفع نقاط حادثه خیز و ایمن سازی در معابر شهری برعهده شهرداری ها است.
 
همچنین در نظرنگرفتن میادین ، تعیین نکردن گذرگاه در مناطق پرتردد ، وجود درختان قطور و کهنسال در حاشیه جاده ، نصب گل میخ در جاده و ساماندهی نشدن واحدهای صنفی بویژه نمایشگاه های خودرو در حاشیه و حریم این محور، ضعف نظارت در پیاده و سوار کردن مسافران در خطوط میانی جاده و جدی برخورد نکردن با رانندگان متخلف از جمله دلایلی است که به اعتقاد کارشناسان ضریب وقوع سوانح رانندگی را در این محدوده افزایش داده است.
 
کارشناسانی که مشکلات این بخش از جاده نوشهر - چالوس را مورد بررسی قرار دادند ، تاکنون در جلسات مختلف بویژه شورای ترافیک شهرستان بازگو کردند.
 
آنان با اشاره به استقرار بیشتر نهادها از جمله ادارات گاز ، آب و فاضلاب ، مسکن ، فرودگاه ، واحدهای آموزشی ، مراکز علمی و دانشگاهی ، شهرک صنعتی و فعالیت انبوه واحدهای صنفی در حاشیه این محور از کم توجهی مسوولان نهادهای ذیربط نسبت به رفع نقاط حادثه خیز انتقاد کردند.
 
وضعیت موجود و بی توجهی به حل مشکلات سبب شده است تا آن دسته از شهروندانی که مجبورند در این منطقه تردد کنند دچار حس بی اعتمادی و بی پناهی شوند.
 
یکی از شهروندان نوشهری که محل کسب و کارش حاشیه این محور است گفت : هر هفته در این مسیر شاهد وقوع حوادث اسفبار رانندگی هستیم که این اتفاقات ناگوار شمار زیادی ازخانواده ها را داغدار می کند.
 
ˈمهدی ایوبی ˈ افزود : این مسیر به گونه ای طراحی شده است که اگر هر عابر پیاده ای بخواهد از عرض خیابان عبور کند با کوچک ترین اشتباه و غفلت مرگش قطعی خواهد بود.
 
وی توضیح داد : بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی عابران پیاده هنگام عبور از عرض جاده ابتدا باید به سمت چپ و سپس سمت راست نگاه کنند ، اما در این محور وضعیت به گونه دیگری است؛ یعنی عابر پیاده اگر قصد گذر از عرض جاده یعنی از سمت جنوب به شمال را داشته باشد باید پس از گذر از خطوط جنوبی و میانی مسیر رفت و برگشت تندرو دو بار به سمت چپ و سپس دو بار نیز به سمت راست نگاه کند تا به انتهای عرض محور برسد که چنین طراحی هندسی در هیچ جای کشور وجود ندارد.
 
این شهروند گفت : در حال حاضر بیشترین سوانح رانندگی در مناطق پرتردد از جمله چهارراه هلستان و مقابل ادارات دارای متقاضی در حاشیه این مسیر ارتباطی رخ می دهد.
 
وی افزود : در این زمینه مکاتبات متعددی با مسوولان نهادهای ذیربط بویژه فرماندار ، شهردار و نماینده مجلس صورت گرفت و با این که اقداماتی هم صورت گرفت ، اما مشکل را حل نکرد و بر پیچیدگی ها افزود.
 
او ادامه داد : بتازگی نیز توماری با امضاری 120 تن از مغازه داران و شهروندان حاشیه این محور تهیه کردیم و در اختیار مسوولان قرار دادیم که امیدواریم دستکم این بار مشکل را به صورت اساسی حل کنند.
 
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نوشهر نیز گفت : هر سال شماری از متقاضیان این نهاد که اغلب آنان روستاییان هستند هنگام گذر از عرض این مسیر جانشان را از دست می دهند.
 
ˈ یزدان کرد ˈ افزود : یکی از مشکلات این مسیر فنس کشی در مناطق پرتردد دارای پل روگذر بویژه در مقابل بنیاد مسکن و مرکز علمی کاربردی و مارلیک است که سبب شده است امکان استفاده از پل روگذر از مراجعه کنندگان سلب شود.
 
وی ادامه داد : مسوولان نهادهای ذیربط باید به جای این اقدامات برای ایمن سازی این محور با کارکارشناسی تدابیری بیندیشند.
 
رییس بنیاد مسکن نوشهر با اشاره به چند نمونه از زخمی و کشته شدن متقاضیان این نهاد هنگام عبور از عرض خیابان ، گفت : بارها از مسوولان بویژه شهرداری خواسته شد تا برای تامین امنیت جانی عابران در این محور چاره جویی کند که متاسفانه این تلاش ها تاکنون آن گونه که ما انتظار داشتیم نتیجه بخش نبوده است.
 
فرماندار نوشهر هم با ابراز نگرانی از بروز سوانح منجر به مرگ در محور نوشهر- چالوس ، خواستار اقدام فوری مسوولان نهادهای ذیربط برای رفع نقاط حادثه خیز در این مسیر ارتباطی شد.
 
ˈ محمدعلی قمی ˈ گفت : روند روز افزون وقوع حوادث اسفبار رانندگی در این مسیر سبب تشویش اذهان عمومی و نگرانی بیشتر شهروندان شده است که باید برای رفع این معضل فکر اساسی شود.
 
وی افزود : هر چند این محور به علت وجود درختان در حاشیه آن از یک چشم انداز خاصی برخوردار است ، اما به لحاظ هندسی طرحی که اجرا شده دارای اشکالات فراوان و غیر اصولی است و بنا بر این با توجه به تردد چشمگیر خودروهای عمومی و شخصی ، بویژه خودروهای مسافران و گردشگران از این مسیر باید هرچه زودتر نقاط حادثه خیز آن ازسوی مسوولان امر برطرف شود.
 
فرماندار نوشهر گفت : تاکنون یکی از محورهای مهم نشست های شورای ترافیک شهرستان حل مشکلات موجود در این محور بوده ، اما آنچه که بسیارحائز اهمیت است تروج فرهنگ رانندگی است که باید مسوولان امر به این مهم توجه کنند.
 
وی جلسه شورای ترافیک را از مهم ترین جلسات دانست و خواستار اجرایی شدن مصوبات آن از سوی اعضای این شورا شد.
 
فمی همچنین با اشاره قرار گرفتن در آستانه نوروز و ورود چشمگیر مسافران و گردشگران به مازندران از جمله شهرستان نوشهر ، تاکید کرد : باید مسوولان نهادهای ذیربط برای کاهش سوانح رانندگی در این ایام نسبت به نصب تعداد زیادی تابلوی هشدار دهنده و ایجاد سرعت گیر اقدام کنند.
 
وی همچنین برچیدن درختان قطور و کهنسال حاشیه خیابان ، ایجاد گذرگاه برای عابران در مناطق پرتردد بویژه در مقابل ادارات حاشیه این محور ، نصب تابلو های راهنما و هشدار دهنده برای تردد خودروهای قبل از ورود به مسیرهای اجرای این طرح را از جمله راهکارهای موثر برای پیشگیری از وقوع سوانح رانندگی در این محور برشمرد.
 
فرماندار نوشهر گفت : طبق گزارش های رسیده از سوی نهادهای ذیربط بیشترین سوانح رانندگی نیز در منطقه کرکرود سر تا منطقه گندابرود رخ می دد که علت آن سکونت انبوه جمعیت شهری ، استقرار ادارات متعدد و مراکز علمی است.
 
کارشناس و نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران نیز در آخرین نشست شورای ترافیک شهرستان نوشهر بر لزوم عزم جدی مسوولان نهادهای ذیربط برای رفع نقاط حادثه خیز این مسیر پرتردد تاکید کرد.
 
سرهنگ ˈ علی مختارزاده ˈ با اشاره به واقع شدن ادارات متعدد و تعدادی از مراکز علمی در حاشیه این محور ، گفت : با توجه به موقعیت منطقه و تردد چشمگیر شهروندان از این مسیر پرتردد شهری ، مسوولان می بایست قبل از اجرای این طرح بسیاری از معیارهای استاندارد را رعایت می کردند.
 
وی از ادامه فعالیت نمایشگاه های خودرو در حریم جاده به صورت غیرقانونی ، محو شدن رنگ سرعت گیرها ، نداشتن چراغ های چشمک زن و تابلو های راهنما در فاصله 50 متری ورودی به مسیرهای فرعی و اصلی محور ، نصب گل میخ و پیاده و سوار کردن مسافر در خطوط میانی جاده توسط رانندگان خودروهای مسافرکش و عمومی را از دلایل حادثه خیز شدن محور و علل وقوع سوانح رانندگی در این مسیر برشمرد.
 
سرهنگ ˈنیکزاد عمویی ˈ رییس راهنمایی و رانندگی نوشهر نیز گفت : برای تامین امنیت جان شهروندان و مسافران در این مسیر ارتباطی نامه نگاری های فراوانی با مسوولان نهادهای ذیربط بویژه شهرداری صورت گرفت که متاسفانه تاکنون این پی گیری ها نتیجه بخش نبوده است.
 
وی افزود : هم اکنون وضعیت این مسیر ارتباطی به گونه ای است که به علت وجود درختان قطور بسیاری از رانندگان قادر به دیدن حتی فاصله صد متری جلوتر از خود نیستند.
 
سرهنگ عمومی افتادن شاخه درختان بر روی تعداد زیادی از خودروها و بروز خسارت جانی و مالی ناشی از آن را هم از سوابق حادثه ساز این محور معرفی کرد.
 
شهردار نوشهر نیز حفاظت از جان و مال شهروندان را از وظایف مهم شهرداری دانست و گفت : باید با ارایه راهکارهای اساسی و کارشناسی برای بهبود وضعیت این مسیر ارتباطی برنامه ریزی کرد.
 
ˈ فرهاد بنی شیخ الاسلامی ˈ گفت : قطع درختان حاشیه این مسیر ارتباطی تنها راه حل این معضل نیست و شهرداری علاوه برفنس کشی و ایمن سازی گذرگاه ها، نسبت به خریداری دوربین مداربسته با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 500 میلیون ریال به منظور راه اندازی آن در تقاطع های حساس این مسیر ارتباطی اقدام کرده است.
 
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از اجرای این طرح غیر استاندارد تاکید کرد : باید مسوولان نهادهای مربوط هر چه سریع تر برای کاهش شمار تلفات انسانی در این محور اقدام کنند.
 
ˈ قاسم احمدی لاشکی ˈ گفت : هم اینک این جاده یک محور درون شهری است که هرسال شاهد تردد شمار چشمگیر مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور از این محور هستیم که متاسفانه در اجرای این طرح کارکارشناسی و دقت لازم ازسوی مسوولان امر صورت نگرفته است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی نیز شمار سوانح رانندگی در مدت دوسال پیش تاکنون را دستکم 47 فقره اعلام کرد.
 
وی از مسوولان بویژه فرماندار ، شهردار و اعضای شوراهای اسلامی شهر نوشهر خواست تا این موضوع را باجدیت بیشتر پیگیری کرده و دراولویت برنامه کاری شان قرار دهند.
 
شهر گردشگرپذیر نوشهر با جمعیتی بیش از 50 هزار نفر ، سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعود 0 0

    هویت این جاده به درختانش است. با هرگونه عملی که موجب قطع درختان این مسیر شود مخالفیم. پیشنهاد: می توان مسیر تندرو را به فضای سبز تبدیل کرد زیرا فعلا مسیر کندرو جوابگوی ترافیک هست. با توجه به عقب نشینی ۱۵ متری اماکن که در دستور کار است و افزایش ترافیک جاده در سالهای آینده، می توان با اضافه کردن یک لاین از کناره ها مشکل ترافیک سال های آتی را نیز حل کرد.

  • علی 0 0

    […] اهل این منطقه نیست و مسلما زیبایی این مسیر که بوسیله درختان سر به فلک کشیده ایجاد شده، برای ایشان مهم نیست. ایشان فقط به مسائل حوزه خودشان توجه دارند. با هرگونه اقدامی که باعثقطع درختان این جاده شود به شدت مخالفیم.

  • 0 0

    با سلام. آیا جان انسان ها مهم تر می باشد یا درختان توسکا ۶۰ سن که امروز با کوچکترین باد و بوران احتمال سقوط آنان بر سر عابر و خودرها می باشد که چنین اتفاقی هم در این مسیر افتاده متاسفانه. منطقه که دارای آب هوای معتدل و مرطوب می باشد که شرایط خوبی برای رشد نهال درخت جوان می باشد به شرط رسیدگی و مواظبت نگهداری شهرداری. چگونه جنگل های منطقه در حال انقراض و قطع درختان به صورت قانونی و غیر قانونی می باشد و هیچ اعتراض و اتفاقی نمی افتد اما مسیری تا به امروز باعثکشه شدن چندین نفر از عزیزمان می باشد درخت های کهنسال ارزششان از جان انسان ها از دیدگاه شهرداری نوشهر بیشتر می باشد. دوستان مشکل این مسیر می تواند به راحتی حل شود اما نیاز به مدیریت و بودجه کافی دارد. هم می شود درختان جوان و سرسبز داشته باشیم و هم اینکه مسیری با امنیت جانی بیشتر.

  • 0 0

    آقای مسعود مسله اینکه خیلی از ساختمانها باید خراب بشه بعدشم این طرح عقب نشینی تا فرودگاه بقیه ساختمانا بعد فرودگاه بسمت نوشهر با مجوز شهرداری ساخته شده و طرح عقب نشینیش عین بعد فرودگاه بسمت چالوس نیست اینم یه مشکلی که هست. به نظر من بهترین راه اینکه از آکس لاین وسط به اندازه دو متر فضا برای بلوار و کاشت نهال درخت جدید و فضای سبز و تیر فاز شب مد نظر گرفته شه و درختای قدیمی که واقعا عمرشون کردن زده شه و بقیه فضا اضافه بشه به لاین جدید و اگر شهرداری مراقبت لازم از نهال ها داشته باشه با توجه به مرطوب بودن آب هوای منطقه و خاک حاصلخیز در فاصله ۵ سال میشه درخت چنار بزرگ رو در اون مسیر دید و از طبیعتش استفاده کرد و از هم مهم تر مسیر با ایمنی بیشتر رو داریم و این قضیه فقط همت مدیرتی و بودجه مناسب و شهامت اجرایی یه چنین پروژه ای رو می خواد.

  • مسعود 0 0

    قدیما از پالوجده چالوس تا کروکرودسر نوشهر، این درختهای کهنسال بودند. ۲۰ سال پیش مسئولین چالوس درخت ها رو قطع کردند و قرار بود وسط جاده درخت بکارند که هنوز که هنوزه هیچ درختی کاشته نشده. نمی گذاریم همچین اتفاقی برای درختان نوشهر هم بیفته.

  • 0 0

    مسولین چالوس سهل انگاری کردن به همین راحتی جاهای در دل جنگل در همین منطقه نوشهر چالوس وجود داره که درختای جنگلی رو قتل عام کردن اگه شما واقعا طرفدار محیط زیست هستید جلوی نابود شدن جنگل بگیرید نه مسیر تردد مردم بی گناه رو که کلی هم تا الان کشته داده. اخیرا هم مسیر تندرو یا مسیر وسط رو کلا سرعت گیری گذاشتن حالا چه جوری این مسیر تندرو جای سوال؟!!!!!!! یه طرحی رو معلوم نیست کدوم شهردار غیر کارشناسی داده حالا هم توش موندن. کسی با درخت محیط زیست مخالف نیست کاشتن درخت و رسیدگی اون کار غیر ممکنی نیست فقط باید شهرداری مسولین بخوان. منطقه کویری که نیست هم خاک حاصل خیز داریم هم هوا مرطوب مناسب برای پوشش گیاهی