| کد خبر: 17334 |

◄ لزوم توجه به استانداردهای نصب گاردریل / وقتی گاردریل و اجرای بد آن باعثصدمه بیشتر می‌شود

تین نیوز | در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط " رضا " در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه اجتماعی " لینک‌دین " مطرح شده است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می شود: 

محل استقرار و اجراى گاردريل در مسير جاده‌ها و معابر در ايران با آنچه من آموخته ام تفاوت زيادى دارد. آيا شما هم همين عقيده را داريد. هدف از نصب گاردريل در ايران چگونه تعريف می‌شود؟

ابراهیم نظر داده است:
این وسایلی که در ایران در کنار جاده‌ها استفاده می‌شود در عمل آلت قتاله هستند به جای تامین ایمنی.

حسین نظر داده است:
اگر می‌خواهید کاربرد گارد ریل را ببینید می‌توانید به تقاطع صیاد شیرازی با پیروزی در مشهد نگاه کنید.
در یک منطقه مسکونی تجاری حدود 100 متر از محدوده چهارراه گارد ریل کشیده شده است.
جالب اینکه خط عابر پیاده به گارد ریل منتهی می گردد و عابر پیاده مجبور می شود مسافت طولانی را در سواره رو طی مسیر کند تا به انتهای گارد ریل برسد یا اینکه دونده دو با مانع باشد و از روی آن بپرد. عکس این شاهکار مهندسی معابر را خواهم گذاشت.

رضا نظر داده است:
راهبرد استراتژيك ايمنى اطمينان حاصل كردن از اينست كه: در صورت تصادف، ضربه وارده از حدى كه باعث مرگ يا صدمه جدى شود جلوگيرى كند. هدف از نصب گاردريل ايجاد ايمنى در شدت برخورد با عوامل كنار جاده (مثل پايه پلها، دكل برق) می‌باشد. در بعضى مواقع حذف عوامل كنار جاده اى امكان پذير نيست و به ناچار نصب گاردريل اجتناب ناپذير می‌شود. در اينگونه موارد، گاردريل بايد قابليت آزاد سازى انرژى ناشى از ضربه برخورد را طورى ايفا كند كه منجر به مرگ يا صدمه جدى نشود.
به نظر می‌رسد، در ايران، به اندازه كافى به گاردريل توجه نمی‌شود. نظر شما چيست؟

امید نظر داده است:
از نظر تولید فنی گارد ریل و ضربه گیرهای کنار جاده در کشور ما مشکلی وجود ندارد.
البته در سیستم‌های جدید تنها از ورقه‌های فلزی استفاده نمی‌شود بلکه از پلیمرهای مختلف که توانایی جذب ضربه و جلوگیری از خروج از جاده را بهتر دارند نیز استفاده می‌شود.
فکر کنم ما در موقعیت های مختلف جاده‌ها از این امکانات درست استفاده نمی‌کنیم. درواقع کلا یک مشکل اساسی در کشور ما همان مهندسی کلیشه ای می‌باشد.
بدون در نظر گرفتن شرایط هر منطقه و بررسی کارشناسانه جوانب مختلف هر منطقه این سخت افزارها به کار گرفته می‌شوند.
بنده خودم در تصادفی با پژو 405 که با ابتدای گارد ریل داشته ام سپری به طول چهار متر از پایه ها جدا شد و شانس آوردیم به داخل شیشه جلو نیامد از بالای خودرو به سمت آسمان رفت.
در واقع در همان نقطه می بایست ابتدا ضربه گیر نصب می‌شد و سپس گارد ادامه می یافت و ابتدای گارد نیز باید داخل زمین برود. این اتفاقات بسیار زیاد است. آنچه مسلم است عدم اجرای صحیح این‌گونه حفاظ ها هست. شاید با قوانین جدید که جاده و ارگانهای مختلف در تصادفات مقصر می‌شوند اقدامی جدی در استاندارد سازی جاده‌ها انحام شود.
البته اگر آن منطقه گاردریل نداشت داخل دشت خاکی همسطح جاده می‌رفتیم و شاید واژگون می‌شدیم.
ولی چون گارد ریل در نیمه راه مسیر قوس قطع شده بود و دوباره دو سه متر جلوتر ادامه یافته بود ( به جهت یک فرعی خاکی که به مسیر ما متصل می‌شد) در آن قسمت باید ضربه گیر مناسب ابتدای گارد نصب می‌شد.
این ضربه گیرها با رنگهای درخشان حتی برخی قابلیت این را دارند که نوار گارد را به سمت دیگر لا بزنند تا داخل خودرو نشود.
من خودم بارها صحنه هایی را دیدم که گارد ریل چگونه از پرت شدن خودرو به داخل دره جلوگیری کرده است. ولی گارد ریل هم باید قابلیت استهلاک ضربه را داشته باشد و هم توان نگه داشتن یک خودرو حتی اتوبوس.
برای همین بهتر است در بعضی نقاط قوس‌ها دارای دره های عمیق گارد ریل مناسب استفاده شود. گرچه به نظر من اتصالات گارد ریل بسیار مهم هستند و به راحتی نیابد کنده شود.
یا در بعضی نقاط واقعا باید گاردهای فلزی قوی پشت گارد ریل گالوانیزه برای کنترل وسایل سنگین نصب شود تا هم کاهش ضربه به خودرو سبک را داشته باشیم و هم قدرت نگهداشتن خودوری سنگین.
هم اکنون علاوه بر گارهای دو موج گاردهای سه موج هم استفاده می‌شوند و گاردریل پی وی سی و کامپوزیت هم وجود دارد. حتی گارد ریل دارای استوانه های غلطکی بزرگ که باعث برگرداندن خودرو به جاده در پیچ هم وجود دارد.
در بعضی نقاط دنیا و حتی کشور ما هم گارد ریل کابلی استفاده می‌شود
ولی مسلما نحوه اجرا و استفاده از این تجهیزات باید بسیار کارشناسانه مهندسی شده باشد. من نمی‌دانم تا چه حد اینکار انجام می‌شود، ولی گاهی واقعا خود گارد ریل و اجرای بد آن باعث صدمه بیشتر می‌شود.
هدف از نصب گارد ریل نباید تنها جلوگیری از ورود خودرو و عابر پیاده به مسیر جاده باشد.

رضا
نظر داده است:
در این تصادف ممكن بود وارد دشت كنار جاده می‌شدید و خودرو بدون هيچ خسارتى متوقف می‌شد، يا اينكه پس از به دست گرفتن مجدد كنترل خودرو به مسير بازمی‌گشتید. هدف اين است كه با چيزى برخورد نكنید و شيب مناسبى در كنار جاده تعبيه شود كه باعث واژگونى خودرو نگردد.
اگر گاردريل كوتاه باشد ماشين‌هاى سنگين به راحتى از آن عبور می‌كنند و اگر بلند باشد خودروهای سبك به زير كشيده می‌شوند. همانطور كه اشاره كردید طراحى و نصب آن به تخصص در اين زمينه نياز دارد.

امید نظر داده است:
امکان همه چیز وجود داشت. به طور کلی باید برای هر منطقه گاردهای مناسب را طراحی کرد و مهمتر هم نحوه درست ایجاد این گاردها هست.
البته این را هم بگویم در هر شرایطی امکان استثنا وجود دارد،
مثلا همه چیزها درست باشد بعد برای یه خودرو اتفاق استثنایی بیفتد و گارد باعث ایجاد صدمه شود.
ولی به طور کلی گارد ریل جاده ها ملزومات جدایی نشدنی جاده مخصوصا در کوهستان و قوس و پل ها هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • arvin milan 1 0

    با سلام
    ما با ماشین که به گاردریل برخورد کرده بود نرده های گاردریل مستقیم از جلو به داخل ماشین نفوذ کرده بود و تا انتهای ماشین فرو رفت که به از دست دادن جان یک نفر منجر شد این گارديل ها بیشتر قاتل جان مردم هستن تا .... لطفا توضیح بدین در این مورد