| کد خبر: 16880 |

عملکرد شورای حل اختلاف ویژه حمل و نقل بندرعباس

تین نیوز |  هدف از راه اندازی شورای حل اختلاف ویژه حمل و نقل  آن گونه كه درماده 189 قانون برنامه سوم آمده ودر كاهش مراجعات مردم بر محاكمه قضایی رفع اختلافات محلی و بیشتر حل و فصل اموری كه ماهیت قضایی ندارد و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی كمتری برخوردار است، بوده است.

به گزارش  تین نیوز از روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان هرمزگان، مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان، با بیان این مطلب گفت: هرچند شوراهای حل اختلاف به عنوان یك كار سنتی و غیر برنامه ریزی شده در حركت خود جوش در میان طوایف، مسبوق بر سابقه بوده است اما قانون مند نبوده است. از این رو مسئولان  ذیربط احساس كردند كه باید ساز وكارهای برای جلوگیری از ورود انبوه پرونده ها به محاكم پیش بینی شود و امور قضایی ساده تر كه قابل حل و فصل توسط ریش سفیدان است به آنان سپرده شود و با تقدیم لایحه شوراهای حل اختلاف از سوی قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی، اكنون شوراهای حل اختلاف جایگاه قانونی تحكم یافته و از قالب موقت قانون برنامه دوم بیرون آمده است. 

علیرضا مجرد در ادامه تصریح کرد: در سال 92 طبق اساسنامه شوراها به  972 پرونده رسیدگی وحل وفصل وصدورحکم شده است  که رای های صادره در دفاتر شورا  ثبت و موجود است.

این مقام مسئول افزود: ازاین تعداد 62 پرونده حقوقی، 910 پرونده كیفری بوده و غیراز پرونده های وارده و مختومه حداقل روزانه شكایت های وارده بیش از 40 مورد تلفنی كه شامل مسائل از قبیل (عدم پرداخت کرایه، تصادفات، مطالبه طلب، عدم تخلیه بار، برگشت از بارگیری، دریافت کمیسیون اضافی در انبارها، كانینرهای خسارتی و دیركرد كانتینرها، حق توقف و خروج كامیون به علت آماده نبودن مدارك در اسكله، عدم تطبیق بار با مدارك گمركی مثل برگ سبز و مجوز عبور در این شورا حل و فصل می شود.

مدیركل حمل و نقل و پایانه های استان در ادامه اشاره ای به عملكرد سه ماهه شورای حل اختلاف حمل و نقل برون شهری مستقر در پایانه بار عمومی بندرعباس کرد و گفت: در مدت مذكور به تعداد 23 پرونده حقوقی و 160 پرونده كیفری "جمعا 183 پرونده" مورد بررسی و حل وفصل قرار گرفته و احكام  صادر شده است. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.