بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

آمادگی سازمان راهداری برای سفرهای تابستانی

وبلاگ تین نیوز، داوود کشاورزیان |  به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با تابستان امسال، اغلب سفر‌های تابستانی مردم، به بعد از ماه مبارک موکول شد.
در جلسه‌ای که در ایام ماه مبارک رمضان بین ارگان‌های مسئول در سفرهای تابستانی برگزار شد، آخرین هماهنگی‌های لازم برای ایجاد زمینه مناسب در دور دوم سفرهای تابستانی فراهم شده است.
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در قالب بخشنامه‌ای به تمامی مدیران کل راه و شهرسازی و مدیران کل حمل و نقل و پایانه‌های استان‌ها، اعلام کرده است امکانات خود را برای دور دوم سفرها آماده کنند.
 در سفرهای تابستانی امسال‌ نظیر سال‌های گذشته اکیپ‌های راهداری متناسب با میزان تقاضا، در جاده‌ها و کنار راهدارخانه‌ها مستقر هستند تا بتوانند نسبت به برطرف کردن مشکلات و مقابله با حادثه به سرعت عمل کنند.
سازمان راهداری در حال حاضر 10 هزار و 500 راهدار فعال در جاده‌ها دارد که در قالب 1400 اکیپ راهداری و 8 هزار دستگاه ناوگان راهداری، فعالیت دارند و همگی زمانی که شرایط جاده‌ها نامساعد بوده و یا ترافیک محورها بالا است، به افزایش ایمنی ‌سیر کمک می‌کنند.

 همچنین با تجهیز 2 هزار و 399 دستگاه از ماشین‌آلات راهداری به دستگاه GPS، این سیستم‌ برای هر وسیله نقلیه‌ای که به یک ترمینال ردیابی یا جایاب مجهز می‌شود و با فراخوانی خودرو از مرکز شناسه و موقعیت خودرو از طریق GSM و مودم، اطلاعات به مرکز کنترل، منتقل می‌شود.
 در مسیرهای ورودی و خروجی تهران به عنوان پایتخت، راهداران مستقر بوده و در راهدارخانه‌ها، اکیپ‌های راهداری در کنار کمیته‌های امداد و نجات جاده‌ای تلاش می‌کنند بار ترافیکی مسیرها در طول ایام سفر، در کل مسیرها توزیع شده و ترافیک کاهش یابد.

با توجه به این که استفاده از سیستم‌های هوشمند جاده‌ای نقطه قوت ایمنی راه‌ها است، بیش از 600 دوربین نظارت تصویری و 1026 دستگاه ترددشمار بر خط‌، اطلاعات را به مراکز مدیریت راه‌ها ارسال می‌کنند.
بیش از 1026 دستگاه فعال سامانه ترافیک شمار بر خط راه‌ها، 187 دستگاه تابلوهای پیام متغیر (VMS) و تعداد 496 تابلو پیام سرعت متغیر (VSL) نیز به عنوان راهنمای استفاده‌کنندگان از راه‌ها، در جاده‌های کشور فعال بوده و همگی از طریق مرکز مدیریت راه‌ها کنترل می‌شوند.
 در حال حاضر 45 مرکز مدیریت راه‌ها در ادارات کل راه و شهرسازی و ادارات کل حمل و نقل پایانه‌های سراسر کشور و یک مرکز در ستاد به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به هموطنان و مسافران تابستانی هستند.
 امید است در دور دوم سفرهای تابستانی خدمات مطلوبی را برای مسافران داشته باشیم، ضمن آنکه ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی از اولویت‌های ارگان‌ها و متولیان دست‌اندرکار جاده‌ای است، مردم باید با صبر و حوصله به علائم رانندگی توجه کنند تا در پایان سفرها شاهد کاهش هر چه بیشتر سوانح رانندگی در کنار افزایش سفرها باشیم.

قابل ذکر است از ابتدای شروع طرح سفرهای تابستانی ‌20 هزار دستگاه اتوبوس‌ اغلب از نوع VIP و ویژه، 36 هزار دستگاه مینی‌بوس و 36 هزار دستگاه سواری کرایه در خدمت هموطنان است.
 ادارات کل حمل و نقل و پایانه‌های سراسر کشور با هماهنگی و همکاری فعالان و دست‌اندرکاران تشکل‌های صنفی و شرکت‌های حمل و نقل مسافری امر نظارت بر جابه‌جایی هموطنان انجام می‌دهند.
همچنین از شروع طرح سفرهای تابستانی به تعداد 134 مرکز معاینه فنی با 138 خط جهت معاینه فنی خودروهای سنگین، از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای ابلاغ شده است تا با آمادگی کامل نسبت به ارائه خدمات به ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر اقدامات لازم انجام دهند.
همچنین 495 مجتمع خدماتی - رفاهی بین راهی با تجهیز امکانات برای رفع نیازهای مسافران با نظارت کامل عوامل استانی، آماده ارائه خدمات به مسافران جاده‌ای خواهند بود.
در دور دوم سفرهای تابستانی‌ به دلیل متراکم و کوتاه بودن سفرها، کاربران جاده‌ای باید صبر و حوصله داشته و به علائم راهنمایی و رانندگی توجه خاص ‌کنند.
مردم می‌توانند پیش از سفر از طریق سامانه‌های راهداری نظیر تلفن گویای 141 و سامانه 1000141 و یا پایگاه اطلاع‌رسانی www.iran141.ir از وضعیت راه‌ها و ترافیک جاده‌ها باخبر شوند.
 تلفن گویای 141 با 240 خط پاسخگوی مردم است، با ارسال نام شهر مبدأ - نام شهر مقصد به سامانه پیامکی 1000141 فاصله بین این دو شهر اعلام می‌شود، همچنین مسافران می‌توانند پیشنهاد خود را به سامانه 2000141 ارسال کنند، ضمن آنکه پایگاه اینترنتی www.iran141.ir وضعیت راه‌ها را به مسافران اعلام می‌کنند.
 در سفرهای کوتاه، ترافیک محورها افزایش می‌یابد در واقع حجم تقاضای سفر بسیار رشد می‌کند بنابراین از مسافران تابستانی درخواست می‌کنیم سفر خود را به درستی توزیع کنند و با توجه به اینکه در تابستان برخی تعطیلات پشت سر هم قرار دارد، بیشتر سفرهای طولانی را مد نظر قرار دهند تا عبور از جاده‌ نیز جزئی از سفر آنها باشد و بتوانند با آرامش و صبر بیشتری سفر کنند.
 تمهیدات و تدابیر لازم برای افزایش رضایت‌مندی مسافران جاده‌ای پیش‌بینی شده است؛ امیدواریم با ارایه این خدمات،‌ رضایت‌مندی مردم نیز افزایش یابد، از مردم نیز تقاضا داریم کماکان با رعایت قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی مناسب برای سفرها خود،‌سفر ایمن و خوشی را تجربه کنند.

برگرفته از خبر فارس

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.