| کد خبر: 124830 |

طلوع جاده‌ها در ۱۴۰۰ خورشیدی

تا سال ۱۴۰۰ در جاده‌های ایران چه اتفاقاتی می‌افتد؟

هفته‌نامه حمل ونقل|

سعید میرشاهی:

با اتمام سال جاری، تنها چهار سال دیگر تا آغاز سال ۱۴۰۰ خورشیدی، باقی است و دولت دوازدهم، آخرین دولت قرن حاضر در ایران خواهد بود و هرچه به پایان این ره صدساله نزدیک می‌شویم، هم انتظارات برای توسعه و هم وعده‌ها برای اجرا و اتمام پروژه‌های بزرگ خصوصا جاده‌ای افزایش می‌یابد.

فارغ از اینکه در رخداد انتخاباتی سال آینده چه اتفاقی رقم میخورد و اینکه روحانی و یارانش برای چهار سال دوم هم می‌توانند برنامه‌های خود را تداوم بخشند یا خیر، برای شهروندان، مهم است که چه اتفاقاتی قرار است در جاده‌های ایران رخ دهد و چه وعده‌هایی داده شده است.

البته شمار برنامه‌ها و وعده‌های چهار پنج سال آینده یعنی ابتدا یا انتهای ۱۴۰۰ که انتظار است در حوزه جاده‌ای رخ دهد، بسیار بیشتر از عناوین زیر است اما این چهار رویداد مهم انتظار شهروندان و وعده مسئولان است.

آزادراه‌های ۱۴۰۰
پروژه افسانه‌ای کشور که دولت‌های مختلف بعد از انقلاب، وعده افتتاحش را دادند اما به نتیجه نرسید و تنها در دولت دهم، قطعه چهار آن، ناقص و با وجود مشکلات فراوان، افتتاح شد، یکی از پروژه‌هایی است که قرار است تا آغاز سال ۱۴۰۰ افتتاح شود و قرعه فال آن به نام دولت دوازدهم بخورد.

با شدت گرفتن عملیات احداث آزادراه تهران - شمال و حضور بنیاد مستضعفان به‌عنوان مجری پروژه، وزیر راه و شهرسازی از تکمیل پروژه آزادراه تهران - شمال تا پایان سال ۹۹ خبر داد که حداقل نیازمند حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار است. همچنین قطعه یک این آزادراه، قرار است تا بهار سال آینده، یعنی تا سه ماه دیگر افتتاح شود.

بنا بر اعلام عباس آخوندی، قطعه دو آزادراه تهران - شمال در سال ۹۸ و باقی مراحل نیز تا پایان سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید. نکته دیگر اینکه به گفته خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، درحال‌حاضر ۱۰ پروژه آزادراهی در حال اجراست که شش مورد آن در مقیاس بزرگ است.

در همین رابطه، آخوندی، خردادماه ۹۴، با بیان اینکه بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم، از افزایش صددرصدی آن تا ۵۰۰۰ کیلومتر طی چهار سال آینده خبر داده بود. با این توصیف تا نیمه‌های سال ۹۸ و با کمی تسامح تا اواخر سال ۹۹، طول آزادراه‌های کشور باید دو برابر افزایش یابد.

کامیون‌های ۱۴۰۰
با توجه به فرسودگی بیش از ۱۳۰ هزار کامیون ناوگان باری جاده‌ای، با امضای تفاهمنامه بین وزارت نفت و وزارت راه، نوسازی ۶۵ هزار کامیون بالای ۳۵ سال از اواخر سال گذشته کلید خورد و در طول سال جاری نیز بعد از مشکلات موجود، روند اجرائی آن با امضای قرارداد بین سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای، شرکت فرآورده‌های نفتی و شرکت ماموت در بهمن ماه امسال جدی‌تر شد.

به گفته داود کشاورزیان «برای جایگزینی این ناوگان، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده و تا ۶۵ هزار دستگاه پیش خواهیم رفت» که البته قرار است این اقدام، پنج ساله، انجام و سالانه به طور متوسط، ۱۳ هزار کامیون، نوسازی شود. بر این اساس، با آغاز نوسازی ۱۳ هزار کامیون از سال ۹۶، چنانچه اقدامات اجرائی به نحو مطلوب انجام شود، تا پایان سال ۱۴۰۰، نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده، تمام می‌شود و البته کامیون‌های فرسوده شده دیگری اضافه می‌شوند.

سامانه‌های هوشمند ۱۴۰۰
با توجه به وعده‌های وزیر راه‌وشهرسازی و داود کشاورزیان، معاون وی در حوزه جاده‌ای، دوربین‌های ثبت تخلفات تا میزان ۱۸۸۰ دوربین برای کنترل تخلفات رانندگان که قرارداد آن هم امضا شده است، تا سه سال آینده نصب می‌شود که با ۴۰۰ دوربین موجود در جاده‌ها طی سال‌های قبل، به رقم ۲۲۸۰ دستگاه خواهد رسید.

با توجه به اظهارات مسئولان وزارت راه و نیز پلیس راهور، این دوربین‌ها باید تا نیمه سال ۹۸ در جاده‌ها نصب شوند اما با توجه به تأخیرهای قبلی و وعده قبلی نصب آن تا سال ۹۷، حداقل انتظار این است که تا سال ۹۹، این سامانه‌های هوشمند بهره‌برداری شوند تا «یکی از سه پروژه بزرگ IT کشور» به زعم آخوندی رقم بخورد؛ اقدامی که اگر به نتیجه برسد، افتخارش نصیب دولت دوازدهم می‌شود.

همچنین اخیرا بهره‌برداری از ۵۲۷ دوربین ثبت تخلفات انجام شد که با حدود ۷۰ دوربین نصب‌شده قبلی از همین نوع، تعداد آن به ۶۰۰ دستگاه رسیده است. البته سامانه‌های هوشمند فراتر از نصب دوربین‌هاست و نصب GPS بر روی ناوگان مسافری و باری و... را نیز شامل می‌شود.

تلفات جاده‌ای ۱۴۰۰
بدون شک، ارتقای ایمنی و کاهش قابل ملاحظه تلفات جاده‌ای از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان کشور خصوصا حوزه راه‌وترابری و جاده‌ای است. طبق آمار سازمان پزشکی قانونی، میزان کشته‌های ناشی از سوانح رانندگی، حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است و طی ۱۰ ماهه سال جاری نیز بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر جان باخته‌اند که پیش‌بینی می‌شود با افزایش سفرهای جاده‌ای، ولو با کاهش دو سه درصد، تا پایان سال باز هم حدود ۱۶۰۰۰ نفر در تلفات رانندگی، جان خود را از دست بدهند.

با توجه به برنامه ششم توسعه که هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده، میزان تلفات جاده‌ای باید نسبت به تعداد ۱۰ هزار خودرو تا پایان برنامه، ۳۱ درصد کاهش یابد، بنابراین با آغاز اجرای برنامه ششم از سال ۹۶، تا پایان سال ۱۴۰۰ باید شاهد کاهش قابل توجه تلفات جاده‌ای باشیم.

تا سال ۱۴۰۰، انتظار می‌رود حتی با کاهش ۱۰ درصدی سالانه، این تعداد به حدود ۱۰ هزار نفر کاهش یابد؛ اتفاقی که طی سال‌های اخیر رخ نداده و اگرچه آمار تلفات، کاهش یافته اما میزان آن، کمتر از پنج درصد بوده است. اینکه آیا این چهار اتفاق مهم در حوزه  جاده‌ای طی چهارپنج سال آینده، طبق وعده‌ها و برنامه‌ها، رخ خواهد داد یا خیر، باید منتظر باشیم تا خورشید ۱۴۰۰ طلوع کند.

لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن بختیاری 0 0

    مشکل من بدلیل گرفتن دفترچه درپایانه مشهد وبعداز 45روزمراجعه درست وقتی که قرارشد دفترچه روبگیرم شب توی خوابگاه رانندگان انفولانزا گرفتم وبدلیل بدشدن حالم به تهران باز گشتم ودیگه بدلیل هزینه رفت وامد دفترچه ثبت ساعت. همانجاموند وکم بودن سرویس وحقوق ناچیز انگیزه ازمن گرفته شد الان 4ماهه که کارت هوشمندم رو تمدید نکردم ولی بیمه رو به شکل اختیاری کردم ایاممکن است دفترچه منو منتقل کنند به تهران وبیمه منو دوباره جیگزین کنند؟