| کد خبر: 12434 |

وقتی خودروها و زیرساخت کنار جاده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، همه برنده خواهند بود

تین‌نیوز | امتیازنامه ثبت اختراع اعطاشده به مهندس شرکت تویوتا می‌تواند باعث بهبود روانی جریان ترافیک و ایمنی رانندگی شود.

هیدکی هادا از سال 1989 در صنعت خودرو کار کرده و طی این مدت او شاهد افزایش توجه دولت و مردم به موضوع ایمنی خودرو بوده است. هیدکی خود همگام با افزایش این نگرانی‌ها پلکان ترقی شغلی را پیموده است. به این دلیل او در سال 2004 با عنوان یک مهندس ارشد به مرکز فنی تویوتا (TTC) پیوست تا در خلق پروژه‌های مشترک میان دولت و صنعت باهدف توسعه فناوری‌های بی‌سیم جدید برای پیشبرد سامانه‌های ایمنی فعال همکاری داشته باشد. ده سال بعد، هیدکی به سمت مدیرکل بخش سامانه‌های یکپارچه خودرویی در TTC منصوب شد.

ایمنی هنوز دغدغه اصلی هیدکی است. او و همکارانش به‌خوبی دریافته‌اند که بسیاری از سوانح رانندگی در مناطقی با ترافیک سنگین روی می‌دهد و ازدحام ترافیکی چیزی است که تقریباً تمامی مردم در طول جابجایی‌های روزانه تجربه می‌کنند. وقتی هیدکی در جستجوی یافتن راهی برای چالش بهبود جریان ترافیک برآمد، بر این نکته واقف شد که حل این مشکل می‌تواند به بهبود ایمنی نیز یاری رساند. دقیقاً همین دریافت بود که او را به‌سوی کسب حق امتیاز ثبت اختراع سامانه شناسایی سرعت خودرو با استفاده از شبکه ارتباطی خودرو-زیرساخت رهنمون شد.

ایده‌ای که در پشت این سامانه قرار دارد عبارت از ارتقای جریان ترافیک از طریق تنظیم پویای محدودیت‌های سرعت ارسال‌شده برای خودروهای موجود بر سطح بزرگراه‌ها هست. روش انجام این کار از طریق ارتباطات خودرو به خودرو است.

هیدکی طرز کار این سامانه را بدین ترتیب توضیح می‌دهد: «خودروها در هرلحظه سرعت خود را از طریق ارتباطات برد کوتاه اختصاصی (DSRC) به زیرساخت کنار جاده‌ای ارسال می‌کنند. سامانه مدیریت زیرساخت کنار جاده این داده‌ها را گردآوری و یک سرعت بهینه حرکت خودروها بر روی بزرگراه را بر پایه شرایط ترافیک در آن منطقه محاسبه می‌کند. این سرعت حرکت بهینه از طریق ارتباطات بی‌سیم DSRC مجدداً به خودرو ارسال می‌شود. اگر خودروها با این سرعت‌های پیشنهادی بر روی بزرگراه حرکت کنند، جریان تردد بر روی بزرگراه ارتقا یافته، نرم‌تر و فارغ از ازدحام انجام خواهد شد.

به‌عبارت‌دیگر، اگر راه‌بندانی در 5 مایل جلوتر روی دهد، با کاهش جزئی سرعت حرکت از 70 به 67 مایل بر ساعت می‌توان زمان رسیدن به نقطه راه‌بندان را به تأخیر انداخت. این امر مانع وخیم‌تر شدن وضع ترافیک و بعضاً حل کامل آن خواهد شد و می‌تواند ایمنی سایرین را نیز افزایش دهد».

هنگامی‌که از هیدکی در مورد معنای این فناوری برای خودروهای آینده سؤال شد، وی گفت: «اکنون زمانه مهیجی برای ما می‌باشد؛ زیرا صنایع و دولت برای تحقق فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم خودرو-زیرساخت (به عبارتی استقرار فناوری DSRC در باند فرکانسی 5.9 GHz) با یکدیگر همکاری می‌کنند. شرکت تویوتا در یک آزمون عملیات میدانی بزرگ این فناوری در آن آربور میشیگان شرکت کرده که امکان‌پذیر بودن این فناوری و سهمی که در ارتقای ایمنی خودرو و ایجاد شالوده سامانه‌های رانندگی مرتبط و خودکار می‌تواند ایفا کند را به اثبات رسانیده است.»

البته هیدکی خاطرنشان ساخته است که فناوری موردبحث یک پروژه انفرادی نیست و می‌افزاید: «این امتیازنامه ثبت اختراع نشان‌دهنده قابلیت‌های TTC در خلق ایده‌های نوآورانه برای سامانه‌های حمل‌ونقل آینده است و خشنودم که عضوی از این گروه بزرگ بوده‌ام.»

از 14 کارخانه اتومبیل‌سازی تویوتا، 10 کارخانه در آمریکا هستند که بیش از 32 هزار نفر را در استخدام خوددارند. این شرکت تاکنون بیش از 25 میلیون خودرو و کامیون در آمریکای شمالی ساخته است.

(ژوئن 2014)

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.