| کد خبر: 110390 |

ایران در مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل

کدام کشورها، بهترین زیرساخت‌های جاده‌ای را دارند؟

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
آسیه فروردین- زیرساخت‌ها برای اقتصاد هر کشوری در رقابت‌های بین‌المللی مهم هستند. اخیرا نیز عباس آخوندی در سفر به چین از لزوم تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی سخن گفته است. اگرچه تأکید بر زیرساخت‌های ریلی حجم بسیاری از اظهارات و اقدامات وزارت راه و دولت یازدهم را طی سال‌های گذشته به خود اختصاص داده، اما توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در کشور ما همچنان مطرح است و  از‌همین‌رو، حمل‌ونقل جاده‌ای، عمده‌ترین سهم در انتقال بار و مسافر را در بین مدهای مختلف حمل‌ونقلی بر دوش دارد.
 
با توجه به اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی خصوصا طی یک سال اخیر بین ایران و کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی از جمله جاده‌ای امضا شده، این نکته حائزاهمیت است که وضعیت بهترین کشورهای دنیا در حوزه زیرساختی کدام است.

این امر، توجیه مناسبی برای تعامل بیشتر در این حوزه است. نکته جالب، افت برخی کشورهای اروپایی و سبقت گرفتن آسیایی‌ها در توسعه زیرساخت‌هاست؛ به گونه‌ای که امارات، اولین کشور جهان از نظر زیرساخت‌های جاده‌ای است.
 
گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در سال ۲۰۱۵، نشان می‌دهد در طول سال‌های اخیر و بعد از بحران مالی، با زیرساخت‌های فرسوده در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، از جمله آمریکا، آلمان و فرانسه، روبه‌رو هستیم و آنها کیفیت زیرساخت‌های‌شان را بهبود نبخشیده‌اند. این گزارش، ۱۱ کشور برتر جهان را در حوزه زیرساخت‌ها خصوصا زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای معرفی می‌کند:
 
۱- هنگ کنگ: این کشور، از لحاظ اشتراک تلفن همراه، اولین و از لحاظ صنعت برق، دومین کشور است. هنگ کنگ در همه شاخص‌های زیرساختی به جز دسترسی به خطوط هوایی که مقام هفدهم را دارد، جزء ۱۰ کشور اول است و در تمام مدهای حمل‌ونقل، پیشرفته‌ترین یا جزئی از آن است.
 
۲- سنگاپور: این کشور، مقام اول را از لحاظ زیرساخت‌های هوایی و مقام دوم را در کیفیت زیرساخت‌های بندری دارد. سنگاپور، بیست‌ونهمین کشور از نظر خطوط تلفن ثابت و چهاردهمین کشور از لحاظ اشتراک تلفن همراه است. سنگاپور در زیرساخت‌ها کشوری درجه یک و دارای چارچوب نهادی شفاف و کارآمد و محیط اقتصاد کلان پایدار است.
 
۳- هلند: این کشور، مقام اول در کیفیت زیرساخت بندری و مقام دوم در کیفیت زیرساخت جاده‌ای است. بر طبق این گزارش، در طول بحران مالی، اقتصاد این کشور رشد جزئی داشته و در زمینه زیرساخت‌های آموزشی از قوی‌ترین کشورهاست.
 
۴- امارات عربی متحده: این کشور، رتبه اول از لحاظ زیرساخت‌های جاده‌ای و دومین کشور جهان از لحاظ کیفیت زیرساخت‌های هوایی است اما صنعت برق امارات در مقام دهم قرار دارد. امارات از لحاظ موقعیت اقتصادی کلان، عالی و دارای زیرساخت‌های بسیار پیشرفته است و نسبت به تمام کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اقتصاد متنوع‌تری دارد.
 
۵- ژاپن: زیرساخت ریل- جاده در این کشور مقام اول را به خود اختصاص می‌دهد و چهارمین کشور جهان از لحاظ خطوط هوایی در دسترس است. ژاپن، مقام ۲۲ را در زیرساخت‌های بندری و ۲۵ را از نظر کیفیت حمل‌ونقل هوایی دارد. زیرساخت‌های ژاپن از ایمن‌ترین و سالم‌ترین زیرساخت‌ها برای نیروی کار محسوب می‌شود.
 
۶- سوئیس: کیفیت صنعت برق در این کشور رتبه یک را در دنیا دارد و از نظر زیرساخت ریل- جاده، در مقام دوم قرار دارد اما از لحاظ زیرساخت‌های بندری در رتبه ۴۷ و از لحاظ کیفیت جاده‌ای، مقام نهم جهان را داراست. اگرچه این کشور هنوز هم از لحاظ زیرساخت، عالی محسوب می‌شود اما به‌هرحال کیفیت زیرساخت‌ها تحت تأثیر بحران مالی بوده است.
 
۷- آلمان: آلمان، ششمین کشور از نظر خطوط هوایی در دسترس و نهمین کشور از لحاظ زیرساخت ریل- جاده است. همچنین از نظر زیرساخت‌های بندری، رتبه ۱۴ را دارد و از لحاظ صنعت برق نیز در رتبه ۲۰ است. کیفیت زیرساخت‌ها در آلمان مانند آمریکا، تحت تأثیر بحران مالی قرار گرفت اما کشورهای اروپای شرقی مانند ایتالیا در این مدت از رشد زیرساختی بهره برده‌اند.
 
۸- فرانسه: این کشور، از نظر کیفیت زیرساخت‌های ریل- جاده دارای مقام ششم در دنیاست و از لحاظ کیفیت جاده‌ای مقام هفتم را داراست. فرانسه، بیست‌وششمین کشور دنیا از لحاظ زیرساخت‌های جاده‌ای و چهاردهمین از لحاظ صنعت برق است. اگر‌چه در سال‌های اخیر به‌دلیل بحران مالی، کیفیت زیرساخت‌های فرانسه افت کرده اما هنوز هم در زمره بهترین کشورهاست.
 
۹- انگلستان: انگلیس، سومین کشور جهان از لحاظ خطوط هوایی در دسترس و نهمین کشور جهان در صنعت برق است. این کشور، بیست‌ونهمین کشور دنیا در کیفیت جاده‌ای و نوزدهمین کشور در زیرساخت‌های هوایی است. زیرساخت‌های انگلیس یکی از پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های دنیا حتی در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته است. با این وجود، شبکه ریلی انگلیس، گران‌ترین در اروپا محسوب می‌شود و با تأخیرهایی مواجه است.
 
۱۰- اسپانیا: اسپانیا، چهارمین کشور جهان از لحاظ زیرساخت‌های ریل- جاده‌ای و نهمین کشور جهان از نظر خطوط هوایی در دسترس است. با این حال هم از نظر زیرساخت‌های بندر و هم از لحاظ کیفیت خطوط هوایی، دوازدهمین کشور دنیاست. همچنین از نظر زیرساخت‌های برقی در رتبه ۲۴ قرار دارد. برخی پروژه‌های نسنجیده، بار مالی زیادی بر اسپانیا وارد کرده که نتوانسته زیرساخت‌های خود را توسعه دهد.
 
۱۱- آمریکا: در این کشور، حمایت از زیرساخت‌ها خصوصا جاده و پل کاهش یافته است. آمریکا، اولین کشور جهان از لحاظ خطوط هوایی همیشه در دسترس و پنجمین کشور جهان از لحاظ کیفیت زیرساختی در این بخش است. این کشور، از نظر اشتراک تلفن‌ همراه در رتبه ۹۹ قرار دارد و از نظر زیرساخت ریل- جاده، در ردیف ۱۵ و از لحاظ کیفیت جاده‌ای در رتبه ۱۴ جهان است.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.