| کد خبر: 101961 |

◄نصب صندلی کودک در خودرو را جدی بگیریم

*سید وحید جنابی 
*فضیلت آسا

تین‌نیوز| كودكان ثمره زندگی ما هستند. آیا می دانید كه حوادث مهم ترین علت مرگ و میر كودكان 1 تا 4 ساله هستند و مهم تر اینكه نیمی از این موارد را حوادث رانندگی تشكیل می دهد ؟ شاید دانستن این مطلب جالب باشد كه سقوط از ارتفاع 30 درصد  سوختگی ها 10 تا 15 درصد ، در رده دوم و سوم مرگ و میر كودكان قرار دارند. عدم استفاده از صندلی كودك در این رنج سنی بسیار خطرناك بوده و برای درك اهمیت این موضوع به مثال واقعی زیر توجه کنند.

اگر كودكی سرنشین خودرویی باشد كه فقط با سرعت 60 كیلومتر بر ساعت در حال حركت است ، تصادف كند، ضربه ای كه به او وارد می شود، معادل ضربه ای است كه در اثر افتادن همان كودك از طبقه سوم یك ساختمان رخ می دهد. بنابر این كودكان خردسال، حتما می بایست در صندلی ویژه مجهز به كمربند ایمنی مخصوص كه در صندلی عقب نصب می شود، قرار گیرند. پس باید با یك عزم و مشاركت همگانی علاوه بر رعایت قوانین ، فرهنگ استفاده از این وسیله را به همگان بیاموزیم.                                                         
 
                                                        
پرفسور علی گرجی استاد دانشگاه و رئیس بخش تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان و مدیر مركز تحقیقات علوم اعصاب بیمارستان خاتم الانبیا در همین رابطه می گوید؛ سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی برنامه ای با عنوان برنامه جهانی برای یك دهه فعالیت در زمینه ایمنی راهها را بین سال های 2011 تا 2020 به اجرا درآورده است.

اصول اولیه این طرح كه از 4 سال قبل آغاز شده شامل پنج محور ایجاد ظرفیت مدیریتی ایمنی راهها در جهان ، بهبود ایمنی مشكلات زیربنایی جاده ها و ایجاد شبكه وسیع تر حمل و نقل جاده ای ، افزایش ایمنی خودروها ، تلاش در راستای بهبود رفتار رانندگان  و ارتقا مراقبت های پس از وقوع حادثه است . دلیل اجرای این طرح كشته شدن 3/1 میلیون و مجروح شدن 50 میلیون و معلولیت شمار زیادی از انسان ها در سال بوده است . متاسفانه 90 درصد مرگ و میرها در كشورهای در حال توسعه رخ می دهد . چنانكه تلفات جاده ای علت اول مرگ و میر در میان جوانان كشورها است وسبب اتلاف  سالیانه 100 میلیارد دلار در این كشورها می شود. گزارشی كه در سال 2013 پس از اجرای این طرح به مدت دو سال داده شده ، حاكی از میزان بالای مرگ و میرها است و تنها با كمی كاهش به 24/1 رسیده است.   
                                           
با گذشت دو سال از اجرای طرح ، تنها 28  كشور در جهان كه 7 درصد جمعیت جهان در آن زندگی می كنند، دارای قوانین جامع در زمینه سرعت ، استفاده از كلاه ایمنی ویژه موتور سواران ، بستن كمربند ایمنی ، ایمنی كودكان و عدم استفاده از الكل و سایر موارد در حین رانندگی هستند. بر اساس همین گزارش كشور ما نیازمند وضع قوانین در مورد ایمنی كودكان و سایر موارد حین رانندگی است تا به مرور به جرگه این كشورها وارد شود.                                                              
 
در 20 سال گذشته حدود نیم میلیون نفر در سوانح ترافیكی كشور كشته شده اند و 10 برابر این رقم هم مجروح. در بین سال های 1384 تا 1392 بر اساس آمار پزشكی قانونی 202 هزارو 300 كشته و حدود 2 میلیون 570 هزار مصدوم داشته ایم كه از این مجروحان طبق آمارهای بین المللی حدود 6 درصد دچار معلولیت دائمی شدند كه بیشتر این افراد كودكان و جوانان هستند و با توجه به نقش مهم این افراد در توسعه كشور در آینده ، بدین ترتیب  حذف این گروه از جامعه ، افزون بر ایجاد مشكلات روحی – روانی  برای بازماندگان  ، سبب صدمه اقتصادی به كشور شده و عملا از گردونه كلیه فعالیت های طبیعی خارج خواهند شد.    

                                                                                 
بی شك ارائه آموزش به اقشار گوناگون بخصوص كودكان و وادار نمودن والدین به كنترل سیستم ایمنی خودرو قبل از تردد و اهمیت به قوانین راهنمایی و رانندگی ، زیربنای هر تلاشی برای كاهش تلفات سوانح جاده ای است. این آموزش ها باید پیوسته و مداوم در جریان باشد و حتما بر اساس نیازهای اصلی جامعه ، طراحی ، تدوین و اجرا شد.                                                                   
 

 
نكته حائز اهمیت برای والدین تهیه صندلی كودك ، صندلی استاندارد در خودرو كه موجب تقلیل 50 تا 70 درصدی مرگ و میر كودكان خواهد شد. در سال جاری چند هزار كودك در سوانح رانندگی معلول و یا كشته شدند كه تنها استفاده از صندلی كودك می توانست از مشكلات بعدی بصورت جدی جلوگیری كند . باید این طرح (استفاده از  صندلی كودك ) قانون شود. زیرا پرداختن هزینه یك صندلی خیلی كم تر از هزینه هایی  است  كه در اثر مسامحه  پرداخت  می نمائیم . پس با رعایت  همه  قوانین  رانندگی علی الخصوص استفاده از صندلی مخصوص كودك ، پیش از سفر حتی درون شهری ، امنیت و زندگی را به كودكانمان هدیه دهیم .                                                                                    
 
* کارشناس وزارت راه وشهرسازی
*دانشگاه علوم پزشكی تهران مركز طبی كودكان   

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.