ادغام راهداری و حمل و نقل
تین نیوز | یادداشت وارده:
موازی كاری در دستگاههای دولتی یكی از مشكلاتی است كه تبعات متعددی به دنبال داشته و از ابعاد مختلفی قابل بررسی است . از آنجاییكه چابك سازی و كوچك نمودن حجم بدنه دولت یكی از سیاستهای كلی و راهبردی نظام در سالهای اخیر بوده ، ادغام دستگاههایی كه به نوعی فعالیتهای یكسان و مشترك داشته ولی تحت مدیریتهای جداگانه ای اداره می شوند یكی از راهكارهای مهم عملی در راستای نیل به این اهداف می باشد . شكی نخواهد بود كه قرار گرفتن چنین فعالیتهایی كه عمدتا دارای ماهیت كاری یكسان و عملكرد مشترك می باشند تحت یك مدیریت واحد و همسو مزیتهای بسیاری بهمراه خواهد داشت كه
درنهایت به افزایش بهره وری و افزایش راندمان و كارایی مجموعه منجر خواهد شد.
راهداری با ماهیت كاری محافظت از كلیه راههای كشور و نگهداری شبكه راهها در سطح سرویس دهی مطلوب و ایمن دارای حوزه بسیار وسیع و گسترده ایست كه خود نیازمند توجه و عنایت ویژهای میباشد. از آنجاییكه راهها به عنوان یكی از اصلیترین شاخصهای توسعه و مهمترین زیربناها و زیرساختهای لازم برای پیشرفت جوامع در ابعاد گوناگون بویژه از جنبههای اقتصادی مطرح میباشند، اهمیت راهداری و حفظ راهها در شرایط مناسب و مطلوب بوضوح آشكار میگردد. از سویی حمل و نقل و به تعبیر جامعتر ادارات كل حمل و نقل و پایانههای استانها دارای وجوه یكسان و حتی
واحدهای مشترك متعددی با حوزههای راهداری میباشند كه در بسیاری جنبهها ماهیت كاری آنها مشترك و یكسان است.
مبحث قابل توجه دیگر ادغام وزارتخانههای راه و مسكن در سالیان اخیر و گستردگی بیش از اندازه حوزههای كاری آنها میباشد كه منجر به آن گردید تا حوزه مهم و گسترده ای مانند راهداری به نوعی تحت الشعاع این وسعت و انبوه حجم كاری قرار گرفته و به نوعی از اهمیت و توجه به آن كاسته گردد و این در شرایطی است كه حتی بسیاری صاحبنظران و آگاهان به كار، نیاز به یك اداره كل و مجموعه مستقل برای حوزه راهداری را گوشزد میكنند.
بحثی كه اخیرا بطور جدی مطرح گردیده و حتی زمزمههایی در خصوص انجام مقدمات اجرایی آن به گوش میرسد موضوع ادغام مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی استانها با ادارات كل حمل و نقل و پایانهها و تشكیل یك اداره كل مستقل جدید به نام اداره كل راهداری و حمل و نقل جادهای میباشد اگر چه این دو مجموعه در گذشتهای نه چندان دور هم بصورت یك مجموعه بوده و در تغییر و تحولات در سالهای گذشته از هم جدا شدهاند.
بدون تردید این رویكرد مزیتهای متعددی به دنبال خواهد داشت كه مختصرا به مواردی از آن اشاره می نماییم. همانگونه كه ذكر گردید موازی كاری و انجام فعالیتهای با ماهیت كاری یكسان در دستگاههای مختلف اجرایی مشكلات و تبعات بسیاری بهمراه خواهد داشت و ادغام اینگونه دستگاهها و قرارگیری تحت مدیریتهای واحد ضمن كمك به كوچكتر شدن حجم دولت می تواند باعث افزایش كارایی و بهره وری بیشتر گردد .
از سویی با ادغام وزارتخانه های راه و مسكن و تشكیل وزارتخانه بسیار گسترده ای مانند راه و شهرسازی عدم توجه كافی به حوزه مهم راهداری را به دنبال داشته در حالیكه این مدیریت به دلیل وسعت و گستردگی ماهیت و حوزه كاری خود نیازمند مجموعه ای مستقل با توجه بیشتر می باشد.
یكی از مباحثی كه شاید منجر به ایجاد نوعی نارضایتی عمدتا در میان پرسنل مجموعه حمل و نقل گردد احتمال اجبار آنها به شركت در فعالیتهای دشوار راهداری بخصوص در شرایط سخت راهداری زمستانی میباشد در صورتیكه كاملا روشن است كه این یك نگرانی كاملا بی مورد میباشد چرا كه ماهیت كاری و وظیفه هر شخصی كاملا مشخص است آنچنانكه حتی در ادغام وزارتخانههای راه و مسكن هم تداخلی در فعالیتها و عملكرد افراد پیش نیامده و افراد عمدتا كارهای خود را كمافی السابق انجام میدهند.
موضوع مهم دیگری كه بخصوص از دید پرسنل زحمتكش راهداری دارای اهمیت میباشد اجحافی است كه در تمامی این سالها در حق آنها روا داشته شده بطوریكه حقوقهای پرداختی آنها به هیچوجه تناسب و سنخیتی با دشواری و ماهیت كاریشان نداشته است. متاسفانه یكی از مشكلات اساسی كه حتی در سطوح كلان جامعه و بخصوص دستگاههای دولتی ما وجود دارد اینستكه معمولا ارگانهایی كه منابع درآمدی دارند دستشان در پرداخت حقوق و دستمزدهای پرسنل بسیار بازتر است و در بسیاری موارد علیرغم كار و زحمت كمتر دستمزدهایی به مراتب بیش از ارگانهای مصرفی مانند راهداری پرداخت می نمایند، كه
متاسفانه این موضوع در تمامی این سالها گریبانگیر زحمتكشان مظلوم راهداری بوده و امید است با این ادغام گامی در جهت بهبود وضعیت معیشتی آنان و یكسان سازی دستمزدها و بخصوص برقراری عدالت اجتماعی برداشته شود.
محسن اختیاری
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.