صف های طولانی اتوبوس تهران به پردیس/ ترس مسافران از تردد غیرقانونی اتوبوس هایی که فقط بیمه شهری دارند
فرماندار شهرستان پردیس با بیان اینکه قرار است ۲۰ اتوبوس برای مسیر تهران - پردیس خریداری شود، گفت: تازه اگر این ۲۰ اتوبوس به صورت کامل به مسیر پردیس - تهران اضافه شود هم ما کاری ۶۰ درصدی انجام داده ایم و همچنان پاسخگوی حمل و نقل عمومی به صورت کامل نخواهیم بود، اما تا حدی مشکلات را کم خواهد کرد.
فرماندار شهرستان پردیس با بیان اینکه قرار است ۲۰ اتوبوس برای مسیر تهران_پردیس خریداری شود، گفت: تازه اگر این ۲۰ اتوبوس به صورت کامل به مسیر پردیس_تهران اضافه شود هم ما کاری ۶۰ درصدی انجام داده ایم و همچنان پاسخگوی حمل و نقل عمومی به صورت کامل نخواهیم بود، اما تا حدی مشکلات را کم خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سال ۱۳۹۱ شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری تهران که از سمت شمال با شمیرانات، از جنوب با پاکدشت، از شرق با دماوند و از غرب با شهر تهران همجوار است، تبدیل به شهرستان شد و به نظر می رسید این شهرستان قرار است به عنوان شهرستانی کوچک برای سرزیر جمعیت انبوه کلانشهر تهران کارکرد داشته باشد، اما رشد سریع پردیس و ساخت مسکن های مهر در برخی از فازهای آن و جذب مهاجران از سایر شهرها و شهرستان های کشور و حتی مهاجران اتباع، این منطقه را با مشکلات متعددی از جمله کمبود مراکز درمانی و بهداشتی، آموزشی و شاید از همه چالشی تر، مشکلات حمل و نقل مواجه کرد.
شهرستان پردیس از حدود ۵۵ آبادی و روستا، اراضی کشاورزی، نواحی کارگاهی و بومهن تشکیل شده و در سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۷۰ هزار نفر جمعیت داشته و در حال حاضر به گفته فرماندار پردیس این جمعیت حداقل به ۳ برابر جمعیت سال ۹۵ یعنی به جمعیتی بالغ بر ۵۱۰ هزار نفر رسیده است. با این حال توسعه سیستم حمل و نقل این شهرستان به هیچ عنوان متناسب با رشد روز افزون جمعیت آن نیست. این افراد هر روز برای کار به تهران سفر می کنند و شب ها باید برای چند ساعتی استراحت، به این شهرستان بازگردند و تعداد معدودی اتوبوس غیراستاندارد نمی تواند پاسخگوی این جمعیت باشند و نتیجه آن صف های طولانی در ایستگاه فرهنگسرای اشراق در ناحیه تهرانپارس است که خود گواه وجود این معضل شهری در شهرستان پردیس است.
آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهوری در ۹ فروردین ۱۴۰۱ از پردیس بازدید کرد و دستور داد که کارگروهی را برای مرتفع شدن مشکلات پردیس ایجاد کنند. براساس شنیده ها، در این کارگروه خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس تصویب شده است که تا به امروز شهرداری پردیس بنابر اظهارات فرماندار این شهرستان توانسته تعدادی اتوبوس را تامین و به ناوگان حمل ونقل شهری اضافه کند.
در حال حاضر اما معضلات مربوط به حمل و نقل پردیس تنها از بعد کمی و کمبود اتوبوس نیست. یکی از مشکلات این شهرستان که خطراتی را برای شهروندان آن ایجاد می کند، مربوط به نوع اتوبوس هایی است که مسیر آزادراه تهران-پردیس را طی می کنند؛ این اتوبوس ها متناسب برای سفر بین شهری نیستند و در گفت و گو با مسافران این خط متوجه شدیم که این وسایل نقلیه بارها در بین راه در فصول سرد و گرم خراب می شوند و جمعیت مسافر باید در کنار آزادراه یا جاده قدیم منتظر بمانند تا اتوبوس سالم دیگری آن ها را سوار کرده و به مقصد تهران به پردیس یا بالعکس برساند.
جدا از اینکه تردد اتوبوس شهری در مسیر آزادراه قانونی نیست، رانندگان این خط از کمبود گازوئیل و درآمد کم و استهلاک بالای ماشین های خود شکایت دارند.
شهرداری پردیس موظف نیست مسافران را تا تهران برسانند
در ایام تعطیلات با اینکه با مساعدت مسئول خط و رانندگان تلاش می شود، مسافران به مقصد برسند، اما به هر حال اتوبوس هایی که در مسیر تهران تا پردیس تردد می کنند، در ایام تعطیلات فعالیت کمتری دارند و حتی در برخی ایامی تعطیل، چالش حمل و نقل پردیس بیشتر شده و هیچ کس در آن روزها پاسخی برای کمبود محسوس اتوبوس ها نمی دهد. براساس قانون شهرداری موظف نیست مسافران را از پردیس تا تهران برسانند بلکه آن ها تنها موظف به حمل و نقل داخل شهر و نهایتا تا عوارضی آزادراه تهران-پردیس هستند.
مشکل حمل و نقل شهر پردیس در فازهای نوسازتر آن بیشتر هم هست؛ فاز ۱۱ پردیس که به شهرک آرا شهرت دارد، ۳۵۰۰۰ واحد مسکن مهر را در خود جای داده است. فازهای ۵ و ۶ و ۸ این شهرستان بزرگ نیز ساکنانی دارد که به تازگی تنها برای فاز ۸ چند عدد اتوبوس جداگانه از مترو فرهنگسرا اختصاص داده شده، اما ساکنان فاز ۵ مجبور هستند بعد از عوارضی تهران-پردیس، وسط آزادراه پیاده شوند تا بتوانند به فاز ۵ بروند.
جای سوال است که چطور توسعه دهندگان شهرستان پردیس که یکی از بزرگترین شهرستان های حاشیه کلانشهرهای کشور است، تا این حد در توسعه حمل و نقل این منطقه غفلت کرده اند و آیا محاسبه افرادی که قرار است در تکثیر قارچ گونه این واحدهای مسکونی ساکن شوند، تا این حد دشوار و غیر قابل پیش بینی بوده که سازندگان و صادر کنندگان مجوز ساخت این خانه ها نتوانسته اند از قبل تدابیری برای چالش های احتمالی رفت و آمد این افراد به مرکز تهران داشته باشند؟ مردم به دلیل گرانی خانه در تهران به حاشیه شهرها کوچ کرده اند و حالا به نوعی از چاله به چاه افتاده اند!
به همین بهانه با توجه به درخواست مردم برای پیگیری این مشکلات، با «ظفر پورابراهیم» فرماندار شهرستان پردیس در مورد دستورات رئیس جمهور در بازدید از این شهرستان پیرامون مشکلات حمل و نقل و اجرایی شدن آن گفت وگویی داشتیم.
۱۶ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال به پردیس اضافه شود
فرماندار شهرستان پردیس در این رابطه به خبرنگار ایلنا توضیح داد: رئیس جمهور دستور دادند که کارگروهی برای رفع مشکلات شهر پردیس تشکیل شود. در آن کارگروه ها یکی از مصوبات این بود که ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش دهند و وزارت کشور هم موظف شد مطابق وظیفه ای که دارد، ۲۰ دستگاه اتوبوس و تعدادی خودروی ون به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهرستان اضافه کند.
او در ادامه تصریح کرد: این موضوع از طریق شهرداری پردیس پیگیری می شود و تا به حال ۴ دستگاه اتوبوس به این مسیر اضافه شده است و برای خرید باقی اتوبوس ها شهرداری مبالغ را واریز کرده تا قبل از اتمام سال جاری، ۱۶ دستگاه اتوبوس دیگر به پردیس اضافه شود ضمن اینکه همین حالا برای تردد داخل شهری، تعدادی ون خریداری شده تا مقاصد داخل شهری را پوشش دهد.
پورابراهیم در مورد صف های طولانی اتوبوس پردیس بخصوص عصرها و در ایستگاه فرهنگسرا در مسیر رفت به شهرستان پردیس نیز گفت: به این دلیل که همه اتوبوس ها هنوز خریداری و به این خط اضافه نشده است، هنوز مشکلات زیادی داریم. تازه وقتی این ۲۰ اتوبوس به صورت کامل به مسیر پردیس و تهران اضافه شود هم ما کاری ۶۰ درصدی انجام داده ایم و همچنان پاسخگوی حمل و نقل عمومی به صورت کامل نخواهیم بود، اما تا حدی مشکلات را کم خواهد کرد.
بیمه اتوبوس های پردیس به تهران فقط داخل شهری است
فرماندار شهرستان پردیس در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اتوبوس های داخل شهری که در مسیر بین شهری تهران تا پردیس تردد می کنند، قانونی است؟ بیان کرد: این اتوبوس ها به هر حال برای تردد داخل شهر هستند و اصلا بیمه آن ها داخل شهری است و راهور اجازه مسافربری این دستگاه ها به صورت بین شهری را نمی دهد، اما در شرایط فعلی برای اینکه حمل و نقل عمومی برای پردیس داشته باشیم، چاره ای جز این نیست و اگر بخواهیم این حمل و نقل را به صورت استاندارد داشته باشیم، عملا باید اتوبوسرانی حومه راه اندازی کنیم یعنی اتوبوسرانی تهران و حومه.
او تاکید کرد: چنین کاری ضوابط و استانداردهای خاصی دارد پس ما چاره ای نداریم و فعلا مجبوریم از همین اتوبوس ها استفاده کنیم که داخل شهری هستند که ترددشان در آزادراه ممنوع است. این اتوبوس ها جریمه هم می شوند، اما برای اینکه بتوانیم فعلا مشکل مردم را حل کنیم این کار را انجام می دهیم.
به کارگیری اتوبوس بین شهری صرف ندارد!
پورابراهیم در ادامه بیان کرد: اینکه اتوبوس های بین شهری را برای مسیری نیم ساعته به کار بگیریم، عملا صرفه ای هم برای رانندگانش ندارد که سرمایه گذاری کنند یا به نحوی در این خط مشغول شوند.
فرماندار در مورد اینکه آیا اتوبوس های پردیس به تهران در تعطیلات موظف به خدمت رسانی هستند و نظارت دولتی روی کار آن ها وجود دارد؟ اظهار کرد: اتوبوس هایی که در حال حاضر به این مسیر اضافه می شود یعنی ۲۰ دستگاهی که به دستور رئیس جمهور قرار است خریداری شود، مربوط به شهرداری پردیس است و شهرداری برای اینکه بتوانیم خدمات بهتری برای حمل و نقل ارائه کند تعدادی راننده و اتوبوس را به صورت برون دستگاهی به کار می گیرد. اتوبوس هایی که قرار است به صورت کمکی در این مسیر همکاری کنند، مطابق ضوابطی که شهرداری تعیین می کنند در خط خدمات می دهند.
او در مورد مشکلات تامین گازوئیل برای رانندگان این خط نیز توضیح داد: گازوئیل مطابق قرارداد به رانندگان داده می شود و وقتی گرانی رخ می دهند، آن ها می گویند مبلغ کرایه را در وسط سال اضافه کنید. کرایه اتوبوس های پردیس مدتی اضافه نشده بود در حالی که باید سال به سال مطابق ضوابط شورای ترافیک کرایه ها افزایش یابد تا به راننده فشار نیاید. به واسطه اینکه می خواهیم مردم را راضی نگه داریم نباید اجحافی در حق رانندگان رخ دهد.
فرماندار پردیس ادامه داد: وقتی کرایه اضافه می شود، مسافران شاکی می شوند. ابتدای سال مقداری کرایه افزایش داشت و عده ای ناراضی بودند و می گفتند چرا این کار را انجام دادید؟ اگر کرایه ها به صورتی که ضوابط می گوید اضافه نشود، رانندگان نیز انگیزه خود را از دست می دهند. این موضوعات حلقه هایی به هم متصل است و باید منطقی و عقلانی تصمیم گیری کنیم.
پیشنهاد راه اندازی کارگروه مترو پردیس
پورابراهیم در مورد آخرین اخبار از فرایند راه اندازی مترو شهرستان پردیس عنوان کرد: ما پیگیر هستیم تا شرکت سرمایه گذار؛ چه داخلی چه خارجی، در این روند حضور پیدا کند و اگر صددرصد سرمایه گذاری را انجام دهند، با بهره برداری طولانی مدت، این آمادگی وجود دارد که مترو پردیس راه اندازی شود در غیر این صورت به دلیل عدم تامین بودجه امکان راه اندازی مترو وجود ندارد. دولت هم به دنبال این نیست که کاری را شروع کند که مثلا ۱۰ یا ۲۰ سال طول بکشد و نارضایتی ها را افزایش دهد.
او افزود: کارهای مطالعاتی مربوط به راه اندازی مترو پردیس انجام شده و اخیرا مسئله ای در خصوص مطالعات مترو پیش آمد که طرح مطالعاتی آن به بازبینی رفته و اگر این بازبینی نهایی شود، ما از استاندار درخواست کرده ایم کارگروه مترو را در سطح استان با حضور معاونین، به صورت ویژه برای مترو شهرستان پردیس راه اندازی کنند و در آن کارگروه بتوانیم مسائل مربوط به مترو را بررسی کنیم.
فرماندار پردیس خاطرنشان کرد: اگر بازبینی نهایی طرح مطالعاتی مترو پردیس انجام شود، تازه ما باید دنبال سرمایه گذار بگردیم که پای کار بیاید و قرارداد را امضا کند و بعد در آن مرحله است که مشخص می شود راه اندازی مترو پردیس در چه بازه زمانی انجام خواهد شد.
در ادامه پیگیری مشکلات حمل و نقل شهرستان پردیس، با یکی از رانندگان اتوبوس های این خط گفت وگو کردیم. این راننده در مورد علت مشکلات حمل و نقل در این مسیر به خبرنگار ایلنا گفت: تا وقتی که ماشین جدیدی به این مسیر اضافه نشود، بخصوص در ایامی مانند شب های نزدیک به عید نوروز، وضعیت همین است و در ساعات شلوغی صف های طولانی تشکیل می شود که هم مردم هم رانندگان را کلافه و عصبی می کند. واقعیت این است که در شهرستان پردیس کمبود جدی اتوبوس وجود دارد. البته با همین وضع باز هم رانندگان واقعا همکاری می کنند، اما احتمالا تا شب عید سرکار بیایند و با این کرایه های کم، بیشتر از یک ماه دیگر دوام نمی آورند و ممکن است در پایان سال با این خط قطع همکاری کنند.
یکی دیگر از رانندگان نیز در ادامه بحث گفت: علاوه بر اینکه کرایه های این مسیر کم است، تجهیزات و وسایل مربوط به ماشین خیلی گران شده و اصلا نمی توانیم از پس مخارج مان برآییم. وعده های زیادی به ما می دهند، ولی هیچ کدام عملی نمی شود. اینکه می گویند اتوبوس های جدیدی به خط پردیس-تهران اضافه شده، درست نیست. هیچ اتوبوسی خریداری و به این خط اضافه نشده است.
او تاکید کرد: پردیس در حال حاضر فقط ۲۰ اتوبوس دارد و نه تنها اتوبوس های این شهر زیاد نشده که کم هم شده است؛ قبلا ۲۴ اتوبوس داشتیم که به ۲۰ اتوبوس رسیده است. دلیلش هم این بود که برای رانندگان صرف ندارد و مبلغ کرایه ها مناسب نیست. رانندگان این خط هیچ سوبسیدی دریافت نمی کنند؛ نه روغن و گازوئیل به آن ها می دهند نه لاستیک.
این راننده با بیان اینکه اتوبوس های جاده پردیس به تهران دولتی نیستند، گفت: این اتوبوس ها در واقع شرکتی هستند و زیر نظر حمل و نقل پردیس کار می کنند. در واقع پردیس حمل و نقل دولتی ندارد.
مترو پرند باوجودگذشت سالها هنوزراه اندازی نشده چطورازمتروپردیس دربازه دوساله خبرمیدید سنگ بزرگ علامت نزدنه چهل ساله فقط وعده ودریغ ازعمل کردن ازطلا بودن پشیمان گشته ایم. مرحمت فرموده مارامس کنید😔
ساعات حرکت رفت و توقف اتوبوس در ایستگاههای فاز8 از شنبه 1402/04/03
05:30
06:00
06:30
07:00
07:30
08:00
09:00
ساعتِ برگشت، استقرار و حرکتِ سرویسها در ایستگاه فرهنگسرا از ساعت 16:00 الی 20:30 بر مبنای تکمیل شدن ظرفیت اتوبوس میباشد.
لطفا دیگه اسم مترو پردیس رو نیار مترو پرند اوند مترو پردیس نیومد و اینکه من نقشه آینده مترو تهران رو دانلود کردم فقط ۲ تا ایستگاه به فرهنگسرا اضافه میشه که ماله تهرانه پردیس نیست چرا انقدر هی میگین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حداقل بگو نمیاد هر چند سال یکبار تکرار میکنن فقط!!!