| کد خبر ۲۶۷۷۳۷
کپی شد

کارشناس ژئوپولتیک: کریدور شمال–جنوب ایران را به محور تبادلات منطقه ای بدل می کند

کریدور شمال–جنوب نه تنها یک مسیر ترانزیتی، بلکه ابزاری راهبردی برای اقتدار دیپلماتیک و اقتصادی ایران در منطقه است. تکمیل این پروژه می تواند وابستگی کشور به نفت را کاهش دهد، جایگاه ایران را در تجارت جهانی ارتقا بخشد و آن را به شاهراه اصلی اتصال آسیا به اروپا بدل کند.

کارشناس ژئوپولتیک: کریدور شمال–جنوب ایران را به محور تبادلات منطقه ای بدل می کند
تین نیوز |

فرشاد به آبادی، کارشناس ژئوپولتیک، در یادداشتی تأکید کرد که کریدور شمال–جنوب نه تنها از منظر اقتصادی بلکه از منظر ژئوپولتیک برای ایران اهمیت حیاتی دارد و می تواند کشورمان را به محور اصلی تبادلات منطقه ای و بین المللی تبدیل کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مارین نیوز، فرشاد به آبادی کارشناس ژئوپولتیک نوشت: طی یک سال اخیر عزم دستگاه های اجرایی کشور برای تحقق اهداف توسعه ای کریدور شمال–جنوب با جدیت در دستور کار قرار گرفته و انتظار می رود با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه، در آینده نزدیک شاهد تحولات عمده ای در این بخش باشیم.

وی افزود: تکمیل این کریدور علاوه بر توسعه ترانزیت ملی و بین المللی، یک منبع درآمد پایدار برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد و گامی مهم در مسیر تحقق اقتصاد بدون نفت خواهد بود.

به آبادی با اشاره به بهره مندی کشورهای هند، آذربایجان، روسیه و دیگر کشورهای حاشیه ای این مسیر از مزایای کریدور، گفت: موقعیت جغرافیایی ایران فرصت ویژه ای برای این کشورها فراهم کرده است و همین امر جایگاه ایران را در سیاست بین الملل ارتقا خواهد داد.

او بنادر چابهار، شهید رجایی و سواحل مکران در جنوب و بنادر انزلی، آستارا و امیرآباد در شمال را نقاط کلیدی این شاهراه حیاتی دانست و تأکید کرد که توسعه حمل ونقل ریلی و جاده ای نیز باید همزمان دنبال شود.

این کارشناس ژئوپولتیک خاطرنشان کرد: مذاکرات مثبت با کشورهای هدف و توافقنامه های ارزشمند در سال های اخیر نشان دهنده جدیت ایران در تکمیل این کریدور است. علاوه بر روسیه، کشورهای آسیای مرکزی مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان نیز برای اتصال به دریا نیازمند تعامل بیشتر با ایران هستند.

ظرفیت ها و برآوردها

  • ظرفیت ترانزیت کالا در کریدور شمال–جنوب: ۳۰ میلیون تن در سال .
  • بهره برداری فعلی ایران: تنها ۲ میلیون تن .
  • درآمد پیش بینی شده برای ایران پس از تکمیل: حدود ۲۰ میلیارد دلار سالانه .
  • ظرفیت بالقوه صادرات و ترانزیت کالاهای چین، هند و جنوب شرق آسیا: بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار در سال به سمت اروپا.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • بهروز رحمانی پاسخ

    از رسانه تخصصی تین نیوز انتظار می رود هر مطلبی که درج می کنند کارشناسی شده باشد . هر نوشته ای که به دستتان می رسد را درج نکنید . اگر فرض کنیم که رقم غیر واقعی 30 میلیون تن درست است و اگر این 30 میلیون تن نفت باشد ارزش کل بار آن 15 میلیارد دلار است چطور 20 میلیارد دلار نصیب ایران می شود ؟!