کارشناس ژئوپولتیک: کریدور شمال–جنوب ایران را به محور تبادلات منطقه ای بدل می کند
کریدور شمال–جنوب نه تنها یک مسیر ترانزیتی، بلکه ابزاری راهبردی برای اقتدار دیپلماتیک و اقتصادی ایران در منطقه است. تکمیل این پروژه می تواند وابستگی کشور به نفت را کاهش دهد، جایگاه ایران را در تجارت جهانی ارتقا بخشد و آن را به شاهراه اصلی اتصال آسیا به اروپا بدل کند.
فرشاد به آبادی، کارشناس ژئوپولتیک، در یادداشتی تأکید کرد که کریدور شمال–جنوب نه تنها از منظر اقتصادی بلکه از منظر ژئوپولتیک برای ایران اهمیت حیاتی دارد و می تواند کشورمان را به محور اصلی تبادلات منطقه ای و بین المللی تبدیل کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مارین نیوز، فرشاد به آبادی کارشناس ژئوپولتیک نوشت: طی یک سال اخیر عزم دستگاه های اجرایی کشور برای تحقق اهداف توسعه ای کریدور شمال–جنوب با جدیت در دستور کار قرار گرفته و انتظار می رود با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه، در آینده نزدیک شاهد تحولات عمده ای در این بخش باشیم.
وی افزود: تکمیل این کریدور علاوه بر توسعه ترانزیت ملی و بین المللی، یک منبع درآمد پایدار برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد و گامی مهم در مسیر تحقق اقتصاد بدون نفت خواهد بود.
به آبادی با اشاره به بهره مندی کشورهای هند، آذربایجان، روسیه و دیگر کشورهای حاشیه ای این مسیر از مزایای کریدور، گفت: موقعیت جغرافیایی ایران فرصت ویژه ای برای این کشورها فراهم کرده است و همین امر جایگاه ایران را در سیاست بین الملل ارتقا خواهد داد.
او بنادر چابهار، شهید رجایی و سواحل مکران در جنوب و بنادر انزلی، آستارا و امیرآباد در شمال را نقاط کلیدی این شاهراه حیاتی دانست و تأکید کرد که توسعه حمل ونقل ریلی و جاده ای نیز باید همزمان دنبال شود.
این کارشناس ژئوپولتیک خاطرنشان کرد: مذاکرات مثبت با کشورهای هدف و توافقنامه های ارزشمند در سال های اخیر نشان دهنده جدیت ایران در تکمیل این کریدور است. علاوه بر روسیه، کشورهای آسیای مرکزی مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان نیز برای اتصال به دریا نیازمند تعامل بیشتر با ایران هستند.
ظرفیت ها و برآوردها
- ظرفیت ترانزیت کالا در کریدور شمال–جنوب: ۳۰ میلیون تن در سال .
- بهره برداری فعلی ایران: تنها ۲ میلیون تن .
- درآمد پیش بینی شده برای ایران پس از تکمیل: حدود ۲۰ میلیارد دلار سالانه .
- ظرفیت بالقوه صادرات و ترانزیت کالاهای چین، هند و جنوب شرق آسیا: بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار در سال به سمت اروپا.
از رسانه تخصصی تین نیوز انتظار می رود هر مطلبی که درج می کنند کارشناسی شده باشد . هر نوشته ای که به دستتان می رسد را درج نکنید . اگر فرض کنیم که رقم غیر واقعی 30 میلیون تن درست است و اگر این 30 میلیون تن نفت باشد ارزش کل بار آن 15 میلیارد دلار است چطور 20 میلیارد دلار نصیب ایران می شود ؟!