| کد خبر: 226934 |

انجام ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه در پایانه‌های مرزی در ۴ سال گذشته

وزیر راه‌وشهرسازی روز شنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور در اتاق بازرگانی ایران با بخش خصوصی و اعضای این اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد.

تین نیوز

وزیر راه‌ و شهرسازی روز شنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور در اتاق بازرگانی ایران با بخش خصوصی و اعضای این اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز شنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور در اتاق بازرگانی ایران با بخش خصوصی و اعضای این اتاق دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسلامی در این جلسه با تبریک ایام فرخنده پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و میلاد امام محمد باقر گفت: مسائل مختلفی وجود دارد که ما باید با اتاق بازرگانی ایران این تنظیمات سیاستی و کارکردی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم در بستر زمان نتیجه نتایج قابل انتظار را دریافت کنیم.

وی افزود: ما در بحث مربوط به حمل و نقل با یک عارضه مواجه بودیم که دو بخش داشت. یک بخش این بود که هر چقدر راه‌ها به مرز نزدیک می‌شد به دلایلی که نیازی به ذکر ندارد ما متوقف شده بودیم. بنابراین ما تمرکز ویژه‌ای را گذاشتیم تا راه‌های منتهی به مرز و پایانه‌ها را بتوانیم تقویت و استاندارد کنیم و ظرفیت آن‌ها را گسترش دهیم. این کار شروع شده و با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. در بخش‌هایی کار را به ثمر رساندیم و در بخش‌های نیز هنوز در حال انجام کار هستیم.

وی در ادامه به نابسامانی پایانه‌های مرزی در گذشته اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی در ۴ سال گذشته در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی هزینه کرده است و تقریبا می‌توان گفت نیمی از پایانه‌های مرزی با طراحی جدید احداث شده‌اند و حداقل ۱۰ پایانه در ۴ سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و چند مورد هم نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسلامی ادامه داد: نابسامانی موجود در این پایانه‌ها جای دفاع نگذاشته و غیرقابل قبول بود و به همین خاطر این موضوع پیگیری شد و با مصوبه رئیس جمهور در ستاد اقتصادی هماهنگی دولت در ماه گذشته، جلسات شورای پایانه‌های مرزی تشکیل شد که نمایندگان اتاق بازرگانی نیز در این جلسات حضور دارند.

وی تاکید کرد:‌ تلاش داریم تا با سازماندهی یک سامانه مدیریت یکپارچه در پایانه‌های مرزی که اولین آن در مرز بازرگان به کار گرفته خواهد شد، مشکلات موجود در این پایانه‌ها را مرتفع شود. به نحوی که تشریفات عبور از مرز و اقداماتی که دستگاه‌ها نیازمند انجام آن هستند در پسکرانه انجام و پایانه‌ها محل تجمع، توقف و رسوب کالا نباشد.

اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع ترانزیت ادامه داد: آمریکایی‌ها با تمام قوا برای تحریم ما به شکل مویرگی بر روی همه شریان‌ها خیمه زده‌اند و تلاش کرده‌اند که این حوزه را مسدود کنند. در مقابل ما به رغم همه محدودیت‌هایی که داشتیم تلاش گسترده‌ای داشتیم تا بتوانیم روی راه‌های جایگزین کار کنیم و با تعاملات دو و چندجانبه مسیر هایی را باز کرده و اجازه ندهیم که ترانزیت کشور از بین برود و آسیب ببیند. بنابراین سعی کردیم با وسایل مکمل و شیوه‌های متنوع، ترانزیت را از آسیبی که بیشتر و بیشتر این حوزه را متاثر می کرد مصون نگاه داریم که نتایج خوبی نیز در این حوزه گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع که اکنون برای ما حائز اهمیت است تا شکوفایی اقتصادی را در کشور دنبال کنیم، این است که ما مومن و پایبند به دو اصل هستیم. نخست اصل حاکمیت برند است تا برندهای معتبر ایرانی قدرتمند بتوانند فعالیت کنند و پشتیبانی شوند تا هر کسی نتواند وارد این عرصه شود و آبروی تجارت کشور را ببرد. موضوع دوم نیز ایجاد قدرت لجستیک است و ما به دنبال تحقق این امر هستیم و به این منظور در حال توسعه زیرساخت‌ها و گسترش ظرفیت ها هستیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته‌ حائز اهمیت در این زمینه این است که بتوانیم تسهیلگر، تسریع کننده و پشتیبان بخش تجارت بین المللی و خارجی کشور باشیم. به نحوی که صادرات و واردات کشور بتواند بدون وقفه در اقصی نقاط عالم وظایف خود را انجام و اهداف برنامه‌‌ای خود را محقق کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.