| کد خبر: 254442 |

◄ تصویر واقعی رئیسعلی دلواری

رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶1 خورشیدی در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد.

تین نیوز

رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶1 خورشیدی در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد، دلوار امروز شهری در شهرستان تنگستان از توابع استان بوشهر و منطقه ای کوهستانی در جنوب شرقی بوشهر  و از جنوب دشتستان تا ساحل دریا امتداد دارد. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، طبق گفته نوادگان رئیسعلی دلواری، پدر رهبر قیام مردم جنوب زائر محمد کدخدای دلوار از دشت مغان بود و با قشون شاه اسماعیل صفوی ابتدا به شیراز و از آنجا به اصفهان و دلوار سفر کرده و بعدها به عنوان معین الاسلام لقب گرفته بود.

دوران جوانی رئیسعلی همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود و با شروع نهضت مشروطیت در حالی که ۲۵ سال بیشتر نداشت به یکی از پیشگامان مشروطه خواهی که نقشی کلیدی در قیام مردم جنوب داشت تبدیل شد.

قیام مردم تنگستان به رهبری رئیسعلی دلواری هفت سال به طول انجامید و در این مدت دلیران تنگستانی 2 هدف عمده شامل پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن را دنبال می کردند.

رهبر قیام مردم جنوب با همراهی دیگر مشروطه خواهان در دوران دیکتاتوری محمد علی شاه قاجار علیه حکومت وی دست به اسلحه برد و در سال 1287 خورشیدی به درخواست ملا علی تنگستانی و سید مرتضی مجتهد اهرمی که مخالف استبداد شاه قاجار بودند؛ بوشهر را از حاکمیت و سلطه استبداد قاجاریه خارج کرد و حدود 9 ماه شهر را در کنترل داشت.

رئیسعلی دلواری
عکس واقعی رئیسعلی دلواری

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.