| کد خبر: 252938 |

قدیمی ترین فرودگاه های جهان با بیش از ۱۰۰ سال قدمت که هنوز فعال هستند؛ از اسخیپول تا کالج پارک

صنعت هوانوردی امروز احساس بسیار مدرنی دارد اما تاریخچه طولانی پشت این صنعت نسبتاً جوان وجود دارد. هوانوردی، اعم از تجاری و نظامی، بیش از یک قرن قدمت دارد.

تین نیوز

صنعت هوانوردی امروز احساس بسیار مدرنی دارد اما تاریخچه طولانی پشت این صنعت نسبتاً جوان وجود دارد. هوانوردی، اعم از تجاری و نظامی، بیش از یک قرن قدمت دارد. اگر چه سوار بر هواپیماهایی پرواز نمی کنیم که یکصد سال عمر دارند اما برخی از فرودگاه های جهان تاریخچه بسیار طولانی و جالبی دارند. آیا قدیمی ترین فرودگاه های جهان را می شناسید؟

برادران رایت

به گزارش تین نیوز به نقل از روزایتو، وقتی هواپیما برای اولین بار در سال ۱۹۰۳ توسط برادران رایت ساخته شد، تنها چند سال طول کشید تا دیگر افراد نیز بخواهند به آسمان پرواز کنند. در ابتدا، هوانوردی تنها مختص تعدادی انسان ماجراجو و از جان گذشته بود. خیلی زود، ارتش آن را برای جنگ به کار گرفته و رفته رفته غیرنظامیان هنگام سفر کردن به هواپیما اقبال نشان دادند. در عرض یک دهه یا همین حوالی، فرودگاه هایی در سراسر جهان برای خدمت به صنعت به سرعت رو به رشد هوانوردی ساخته شدند.

هواپیما

اگر چه هواپیماها اولین بار در ایالات متحده ساخته شدند اما علاقه دیوانه وار به این پیشرفت جدید تکنولوژی اروپا را نیز به سرعت درنوردید. اکثر قدیمی ترین فرودگاه های این فهرست در ایالات متحده و اروپا هستند زیرا این قاره ها جایی هستند که صنعت هوانوردی برای اولین بار و بیشتر از هر جایی دیگر در آن ها توسعه یافت.

فرودگاه قدیمی

این فهرست روی فرودگاه هایی تمرکز دارد که هنوز در حال فعالیت بوده یا در شرایطی قرار دارند که هنوز زیرساختی قابل استفاده به شمار می آیند. شوربختانه بسیاری از فرودگاه های اولیه ماند فرودگاه Roosevelt Field  در لانگ آیلند، تغییر کاربری یافته و اکنون برای اهداف دیگری به کار می روند.

۱۶- فرودگاه کپنهاگن، دانمارک (۱۹۲۵)

فرودگاه کپنهاگن

اولین چیزی که بسیاری از بازدید کنندگان از پایتخت دانمارک می بینند، بخشی از صنعت هوانوردی اروپاست، حتی بدون اینکه خود از آن خبر داشته باشند. این بدان خاطر است که فرودگاه کپنهاگن که در سال ۱۹۲۵ رونمایی شد هنوز هم در پایتخت این کشور فعال است. اگر چه فرودگاه کپنهاگن (یا نام قدیمی آن که فرودگاه کاستروپ Kastrup بود)، اولین فرودگاه جهان یا حتی اروپا نبود، اما در زمان افتتاح خود فرودگاهی بسیار خلاقانه و پیشرفته به شمار می آمد. این بدان خاطر بود که فرودگاه کپنهاگن اولین فرودگاه در جهان به شمار می آمد که تماماً برای ترافیک هوایی غیرنظامی اختصاص یافته بود.

فرودگاه های قبلی به عنوان پایگاه های هوایی نظامی یا باندهای هوایی برای علاقمندان به بدلکاران و ورزشکاران کارشان را آغاز کردند. فرودگاه کپنهاگن اولین فرودگاهی بود که به نیاز برای سفرهای غیرنظامی کاری یا سرگرمی پاسخ داد. امروزه، فرودگاه کپنهاگن شلوغ ترین فرودگاه منطقه اسکاندیناوی است و هر روز جت های بزرگی در آن فرود می آیند. این فرودگاه اکنون تفاوت های بسیاری با روزهای اولیه خود دارد، زمانی که پرواز در روزهای برفی سال در آن غیرممکن بود.

۱۵- فرودگاه بین المللی مینیاپولیس-سنت پل، ایالات متحده (۱۹۲۰)

فرودگاه بین المللی مینیاپولیس

دومین فرودگاه قدیمی در ایالات متحده که هنوز هم فعال است، ممکن است بسیاری از مراجعان خود را حیرت زده کند. وقتی به مهد هوانوردی فکر می کنیم کمتر کسی اسم مینه سوتا را به خاطر می آورد. اما اکثر افراد اشتباه می کنند و فرودگاه بین المللی مینیاپولیس- سنت پل یکی از اولین فرودگاه های ایالات متحده بود که در سال ۱۹۲۰ افتتاح شد. در ابتدا، این فرودگاه تنها یک باند فرود برای سرویس پست هوایی موسوم به Speedway Field بود. در سال ۱۹۲۹، این فرودگاه به سرویس مسافربری نیز روی آورد و حمل و نقل مسافر به سرعت به اصلی ترین عملیات این فرودگاه تبدیل شد. فرودگاه بین المللی مینیاپولیس-سنت پل بارها تغییر نام داد تا به نام امروزی رسید. این فرودگاه با نام Speedway Field کارش را آغاز کرد و بعدها نامش را به Wold-Chamberlain Field تغییر داد اما در پایان نام کنونی برای آن تثبیت شد.

۱۴- فرودگاه کینگزفورد-اسمیت سیدنی، استرالیا (۱۹۲۰)

فرودگاه کینگزفورد-اسمیت سیدنی

فرودگاه سیدنی به عنوان یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان و شلوغ ترین فرودگاه استرالیا، یکی از قدیمی ترین فرودگاه های جهان هم هست. آغاز رسمی عملیات این فرودگاه در سال ۱۹۲۰ بود اما اولین پرواز فرودگاه سیدنی در نوامبر ۱۹۱۹ انجام شد. نام رسمی این فرودگاه، سیدنی کینگزفورد-اسمیت است که به داستان هیجان انگیز دیگری در تاریخچه هوانوردی کشور استرالیا اشاره دارد. این فرودگاه به افتخار سِر چارلز ادوارد کینگزفورد-اسمیت نامگذاری شده که از پیشگامان صنعت هوانوردی در استرالیا بود. او اولین کسی بود که از طریق هوا از روی اقیانوس آرام گذشت و اولین کسی بود که همراه با خدمه بر فرار اقیانوس اطلس به پرواز درآمد. فرودگاه سیدنی با دنیای مدرن پیش رفته و اکنون سه ترمینال مسافری و هفت ترمینال باربری دارد که آن را به نقطه ورود مهمی از ترافیک بین المللی برای استرالیا تبدیل می کند. زیرساخت بی نقص این فرودگاه باعث شده بود که ملکه الیزابت در سفرهای مشهور خود به استرالیا همیشه از این فرودگاه استفاده نماید.

۱۳- فرودگاه ژنو، سوییس (۱۹۱۹)

فرودگاه ژنو، سوییس

یکی از قدیمی ترین فرودگه های اروپا که دائماً و بدون وقفه در صنعت هوانوردی فعال بوده فرودگاه ژنو در سوییس است. این فرودگاه که در نزد مردم محلی محبوب بوده و با نام فروداگاه کوینترین (Cointrin) شناخته می شود، در ۱۱ اکتبر ۱۹۱۹ افتتاح شد اما اولین پرواز آن در سال ۱۹۲۰ اتفاق افتاد. در ابتدا، فرودگاه ژنو یک هاب منطقه ای کوچک با ترافیک مسافری بسیار اندک بود که عموماً هواپیمایی لوفتانزا از آن استفاده می کرد. اما در عرض یک دهه، به یکی از شلوغ ترین فرودگاه های اروپا برای پروازهای مسافری تبدیل شد. در دهه های بعدی نیز بر ترافیک این فردوگاه افزوده شده و در سال ۱۹۶۰، دولت سوییس مجبور شد برای ساخت یک باند فرود بلندتر، بخشی از قلمرو خود را با فرانسه معاوضه کند.

فرودگاه ژنو درست در مرز سوییس با فرانسه قرار داشته که بر منحصربفرد بودن آن می افزاید. مسافران می توانند از فرانسه یا سوییس بدون نیاز به عبور از مرز به این فرودگاه دسترسی داشته باشند. موقعیت مکانی این فرودگاه باعث شده که به یک نقطه مهم در ترابری هوایی (باری) در اروپا و برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود، اگر چه خود سوییس از کشورهای این اتحادیه نیست.

۱۲- فرودگاه پاریس- لو بورژه، فرانسه (۱۹۱۹)

فرودگاه پاریس- لو بورژه

فرودگاه پاریس- لو بروژه (Paris-Le Bourget) قدیمی ترین فرودگاه فرانسه است که به طور رسمی در سال ۱۹۱۹ افتتاح شد. اما صنعت هوانوردی این فرودگاه به مدت ها قبل باز می گردد. در سال ۱۹۱۴، این فرودگاه توسط نیروی هوایی فرانسه و در دوران جنگ جهانی اول برای دفاع از پاریس به کار گرفته شد. اما در سال ۱۹۱۹ بود که به طور رسمی کار خود را به عنوان یک فرودگاه آغاز کرد زیرا این اولین باری بود که درهای آن به روی ترافیک غیرنظامی باز شد. فرودگاه پاریس- لو بروژه برای تاریخ هوانوردی اهمیت ویژه ای دارد. در سال ۱۹۲۷، چارلز لیندبرگ بعد از پرواز با هواپیمای موسوم به Spirit of Saint Louis (به معنای روح سنت لوییس) بر فراز اقیانوس اطلس، در این فرودگاه فرود آمد، تجربه ای که او را به اولین کسی تبدیل می کرد که بدون توقف از نیویورک سیتی تا پاریس پرواز می کرد.

اما بعد از این که سفرهای هوایی بین المللی بیشتر شد و هواپیماها بزرگ تر شدند، مسافران شروع به استفاده از فرودگاه های دیگر و دور زدن فرودگاه پاریس- لو بروژه کردند. اگر چه این فرودگاه اکنون به روی پروازهای بین المللی و تجاری بسته است اما هنوز هم مقصد مهمی برای سفرهای تجاری و هواپیماهای شخصی است که به پاریس پرواز می کنند.

۱۱- فرودگاه لاپینرانتا، فنلاند (۱۹۱۸)

فرودگاه لاپینرانتا، فنلاند

یازدهمین فرودگاه قدیمی جهان که از زمان تاسیس بی وقفه در فعالیت بوده، یکی از آن فرودگاه هایی است که احتمالاً اسم را نشنیده اید. فرودگاه لاپینرانتا (Lappeenranta) در فنلاند در سال ۱۹۱۸ ساخته شده است. این فرودگاه مقصدی برای مسافران بین المللی نیست. فرودگاه لاپینرانتا در نزدیکی شهر مرزی به همین نام واقع شده و حتی از ۱۰ فرودگاه اصلی فنلاند نیز به شمار نمی آید. اما این فرودگاه کوچک ارزش بازدید دارد اگر علاقمند به صنعت هوانوردی و تاریخ آن باشد. این فرودگاه کارش را به عنوان یک پایگاه نیروی هوایی شروع کرد و در ادامه درهایش را به روی ترافیک غیرنظامی نیز باز کرد.

۱۰- فرودگاه اسخیپول آمستردام، هلند (۱۹۱۶)

فرودگاه اسخیپول آمستردام، هلند

هر ساله، ده ها میلیون مسافر از فرودگاه اسخیپول می گذرند، چه به خاطر اینکه به دنبال تماشای جاذبه های گردشگری آمستردام هسند و چه به خاطر اینکه قصد سوار شدن به پروازهای متفاوتی را دارند. برخی از این مسافران نمی دانند که قدم در یکی از قدیمی ترین فرودگاه های جهان گذاشته اند. فرودگاه اسخیپول آمستردام در سال ۱۹۱۶ به عنوان یک فروداگه نظامی در یک زمین قبلاً باتلاقی ساخته شد و در سال های اول برای هواپیماها دردسرساز می شد زیرا بارها هواپیماها در گل و لای گیر می کردند. اما زمانی که هلند در سال ۱۹۲۸ میزبان بازی های المپیک شد، شهر آمستردام تغییرات بسیاری در این فرودگاه ایجاد کرد. اسخیپول در طول جنگ جهانی دوم ویران شد اما به سرعت به عنوان یک هاب مسافربری و یک جاذبه گردشگری مهم برای هلند بازسازی گردید.

۹- فرودگاه چیامپینو رُم، ایتالیا (۱۹۱۶)

فرودگاه چیامپینو رُم، ایتالیا

فرودگاه چیامپینو (Ciampino) شهر رُم یکی از قدیمی ترین فرودگاه های جهان است که در سال ۱۹۱۶ به عنوان یک فرودگاه نظامی ساخته شده و در سال ۱۹۴۷ به جابجایی مسافران غیرنظامی روی آورد. تا سال ۱۹۶۱، فرودگاه چیامپینو تنها فرودگاهی بود که در شهر بزرگ و پرجمعیت رم وجود داشت اما آمادگی پذیرایی از جت های بین المللی را نداشت. بدین ترتیب فرودگاه مدرن تر لئوناردو داوینچی ساخته شده و بدین ترتیب بود که فرودگاه چیامپینو به حاشیه رفت. داستان این فرودگاه برای فرودگاه های تاریخی بسیار عجیب است زیرا در سال های اخیر با افزایش توجه و محبوبیت مواجه شده است. این فرودگاه که عمدتاً به خاطر تاریخچه و ترافیک تجاری مورد استفاده قرار گرفته، اکنون یک هاب مهم برای ایرلاین های ارزان قیمتی است که به شهر رُم پرواز می کنند.

۸- فرودگاه بین المللی دون میوینگ بانکوک، تایلند (۱۹۱۴)

فرودگاه بین المللی دون  میوینگ بانکوک، تایلند

تاریخچه قدیمی ترین فرودگاه های جهان در تسلط پایگاه های هوایی ایالات متحده و اروپاست. اما فرودگاهی که متمایز به نظر می رسد فرودگاه بین المللی دون میوینگ (Don Mueang) در بانکوک، تایلند است که در سال ۱۹۱۴ تاسیس شد. همانند بسیاری از دیگر فرودگاه های این فهرست، دون میوینگ نیز به عنوان یک پایگاه هوایی نظامی کارش را آغاز کرد و متعلق به نیروی هوایی تایلند بود اما در سال ۱۹۲۴ درهایش را به روی پروازهای تجاری باز کرد. این فرودگاه تاریخی با گذشت زمان توسعه یافته و یکی از اصلی ترین فرودگاه های تایلند بود تا اینکه فرودگاه سووارنابهومی بانکوک در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد. میوینگ هنوز هم دومین فرودگاه شلوغ تایلند و انتخاب اول برای ایرلاین های ارزان قیمت است.

۷- فرودگاه پوژنان-لاویکا  هنریک وینیافسکی، لهستان (۱۹۱۳)

فرودگاه پوژنان-لاویکا هنریک وینیافسکی، لهستان

لهستان اغلب از فهرست تاثیرگذاران صنعت هوانوردی کنار گذاشته می شود اما فرودگاه فرودگاه پوژنان-لاویکا هنریک وینیافسکی (Poznan-Lawica Henryk Wieniawski) در نزدیکی شهر پوژنان که در سال ۱۹۱۳ توسط دولت آلمان ساخته و افتتاح شد یکی از قدیمی ترین فرودگاه های همچنان فعال جهان است. بسیاری از افراد فرودگاه پوژنان را به این خاطر فراموش می کنند که تا همین اواخر به روی ترافیک غیرنظامی بسته بود. از زمان افتتاح در سال ۱۹۱۳ تا سال ۲۰۰۹، این فرودگاه تنها برای پروازهای نظامی به کار گرفته می شد. اکنون فرودگاه پوژنان لاویکا سالانه پذیرای چندین میلیون مسافر است و همچنان بخشی از آن به عملیات های نظامی اختصاص دارد.

۶- فرودگاه برمن، آلمان (۱۹۱۳)

فرودگاه برمن، آلمان

فرودگاه برمن یکی از قدیمی ترین فرودگاه اروپا و آلمان است. این فرودگاه در سال ۱۹۱۳ جایگاه رسمی یک فرودگاه را به دست آورد، اگر چه علاقمندان محلی به صنعت هوانوردی آن را به عنوان یک ایستگاه پراز بالن در سال ۱۹۰۹ ساختند. سال های اول این فرودگاه مملو از تغییرات آشفته و مداوم بود. در ابتدا، این فرودگاه به عنوان ایستگاهی برای به پرواز درآوردن بالن ها طراحی شده و سپس به یک فرودگاه تبدیل شد. سپس در جریان جنگ جهانی اول، فرودگاه برمن برای اهداف نظامی به کار گرفته شد. و در سال ۱۹۲۰ بود که این فرودگاه پذیرای پروازهای غیرنظامی شد. امروزه نیز همچنان می توان به فرودگاه برمن پرواز کرد، اگر چه این فرودگاه کوچک تنها یک ترمینال دارد که سالانه تنها چند میلیون مسافر به خود می بیند.

۵- فرودگاه آورل ولایسو بخارست، رومانی (۱۹۱۲)

فرودگاه آورل ولایسو بخارست، رومانی

در تاریخ صنعت هوانوردی اروپا، افراد عموماً روی اروپای غربی تمرکز دارند اما یکی از قدیمی ترین فرودگاه های این قاره در رومانی در شرق این قاره واقع شده است. فرودگاه آورل ولایسو (Aurel Vlaicu) در شهر بخارست در سال ۱۹۱۲ به طور رسمی به یک فرودگاه تبدیل شد. اما هواپیماها از سال ۱۹۰۹ از این فرودگاه بلند شده و در آن می نشستند، وقتی خلبانی فرانسوی به نام لویی بلیریو یک مکان فرود کوچک خصوصی را در این نقطه ایجاد کرد. در سال ۱۹۱۲، این فرودگاه اولین مدرسه پرواز رومانی را در داخل فضای خود تاسیس کرد. فرودگاه آورل ولایسو اصلی ترین فرودگاه بین المللی رومانی تا سال ۱۹۶۸ بود. اکنون ترافیک هوایی به فرودگاه بین المللی و جدیدتر هنری کواندا (Henri Coanda) می رود زیرا آورل ولایسو برای دریافت پروازهای بین المللی بزرگ بسیار کوچک بوده اما هنوز هم در بخش هوانوردی تجاری فعالیت دارد.

۴- فرودگاه هامبورگ، آلمان (۱۹۱۱)

فرودگاه هامبورگ، آلمان

فرودگاه هامبورگ قدیمی ترین فرودگاه آلمان و قدیمی ترین فرودگاه قاره اروپاست که از زمان تاسیس به طور مداوم به خدمت رسانی ادامه داده است. این فرودگاه در سال ۱۹۱۱ افتتاح شد. فرودگاه هامبورگ به عنوان فرودگاهی برای زپلین های آلمانی کارش را آغاز کرد و سپس به مکانی برای فرود و بلند شدن هواپیماهای مدرن تر تبدیل شد. علیرغم تاریخچه طولانی اش، فرودگاه هامبورگ یکی از مدرن ترین فرودگاه های آلمان به شمار می آید. به لطف برنامه بازسازی گسترده این فرودگاه بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹، فرودگاه هامبورگ اکنون یک فرودگاه بسیار زیبا با ترمینال های مدرن و ارتباط ریلی با مرکز شهر است.

۳- فرودگاه مادرید- کواترو وینتوس، اسپانیا (۱۹۱۱)

فرودگاه مادرید- کواترو وینتوس، اسپانیا

در کنار اینکه یکی از سه فرودگاه قدیمی جهان است، فرودگاه مادرید کواترو وینتوس (به معنای چهار باد)، قدیمی ترین فرودگاه اسپانیا و یکی از سه فرودگاه غیرنظامی شهر مادرید نیز هست. این فرودگاه در فاصله ۸ کیلومتری جنوب غرب مرکز شهر واقع شده و سالانه ۳۵,۰۰۰ پرواز دارد که عمدتاً پروازهای غیرنظامی هستند. در ابتدا این فرودگاه به عنوان یک پایگاه هوایی ساخته شده اما بعدها به عنوان یک هواپیمای غیرنظامی نیز به کار گرفته شد. به خاطر طول محدود باند پرواز، این فرودگاه مناسب هواپیماهای مسافربری بزرگ نیست و عمدتاً برای هواپیماهای پیستونی، هواپیماهای توربوپراپ متوسط و جت های شخصی و البته هلیکوپترها به کارمی رود. بخشی از این فرودگاه هنوز هم در اختیار ارتش است و یک بخش برای هواپیماهای پلیس اسپانیا و هلیکوپترهای نظارت بر ترافیک جاده ای نیز در نظر گرفته شده است. یک موزه هوایی و فضایی نیز در زمین های این فرودگاه با نام Museo del Aire ساخته شده است.

۲- فرودگاه شورهام، بریتانیا (۱۹۱۰)

فرودگاه شورهام، بریتانیا

فرودگاه شورهام (Shoreham) در سال ۱۹۱۰ تاسیس شد، اگر چه اولین پروازها در این فرودگاه در سال ۱۹۱۱ انجام شد. این فرودگاه کارش را به عنوان یک مرکز آموزشی برای غیرنظامیانی که به دنبال خلبان شدن بودند آغاز کرد اما با شروع جنگ جهانی اول به یک پایگاه نظامی تبدیل شد. عملیات های غیرنظامی بعد از پایان جنگ دوباره از سر گرفته شد هر چند استفاده غیرنظامی از فرودگاه شورهام در طول جنگ جهانی دوم نیز برای مدت کوتاهی متوقف شد. مسافران هنوز هم می توانند از فرودگاه شورهام دیدن کنند که اکنون با نام فرودگاه برایتون سیتی شناخته می شود.

۱- فرودگاه کالج پارک، مریلند، ایالات متحده (۱۹۰۹)

فرودگاه کالج پارک، مریلند، ایالات متحده باند پرواز

یکی از مهم ترین فرودگاه های قدیمی در جهان در مریلند واقع شده است. فرودگاه کالج پارک (College Park) در سال ۱۹۰۹ توسط برادران رایت تاسیس شد که اولین مخترعان هواپیما بودند. برادران رایت از فرودگاه کوچک کالج پارک برای آزمایش اولین هواپیماهای خود استفاده کردند، از جمله اولین هواپیمایی که برای ارتش ایالات متحده ساختند. این فرودگاه میزبان برخی از مهم ترین اول های صنعت هوانوردی بوده است،از جمله اولین مدرسه هوانوردی نظامی، اولین پرواز به ارتفاع یک مایل و بسیاری دیگر. پروازهای تجاری به خاطر کوچک بودن فرودگاه کالج پارک به این فرودگاه نمی روند اما هنوز هم فرودگاهی فعال برای پروازهای خصوصی به شمار می آید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.