| کد خبر: 237140 |

◄ چند پیشنهاد برای ارتقای بهره وری ریلی

با وجود سرمایه گذاری در توسعه خط و ناوگان ریلی اما شاخص ها نشان می دهد به دلیل محدودیت در ظرفیت زیرساخت های موجود و خارج از رده بودن فن آوری های مدیریت سیر و حرکت، اغلب محورهای موجود راه آهن با بهره وری کمی در حال بهره برداری است.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا معتقد است با وجود سرمایه گذاری در توسعه خط و ناوگان ریلی اما شاخص ها نشان می دهد به دلیل محدودیت در ظرفیت زیرساخت های موجود و خارج از رده بودن فن آوری های مدیریت سیر و حرکت، اغلب محورهای موجود راه آهن با بهره وری کمی در حال بهره برداری است. 

به گزارش تین نیوز، رضا جواهری در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: امروزه راه آهن سراسری ایران بیش از 11.700 کیلومتر خط اصلی و 6.300 کیلومتر خط فرعی، صنعتی و مانوری دارد.

وی افزود: بررسی های کارشناسی و ارزیابی حوادث راه آهن نشان می دهد بیش از نیمی از خطوط ریلی دچار فرسودگی هستند و حتی برخی خطوط احداث شده طی 25 سال اخیر نیز نیازمند بازسازی و تعمیرات اساسی می باشند.

او خاطرنشان کرد: آمار پروژه هایی که تاکنون برای بازسازی خطوط اجرا شده، مشخص می کند که صرفا 4 هزار کیلومتر از راه آهن 18 هزار کیلومتری ایران، طی 25 سال گذشته بهسازی شده و همین امر موجب کاهش چشمگیر ایمنی حمل بار و مسافر شده است. 

او تاکید کرد: از سوی دیگر استفاده از فن آوری‌های قدیمی در سامانه‌ های علائم و ارتباطات که ناشی از قدمت خطوط و عدم همگام سازی با تکنولوژی روز می باشد، ظرفیت راه آهن را به شدت تحت تاثیر قرار داده و برای درک بهتر این موضوع کافی است نگاهی به نرخ توسعه خطوط و تعداد ناوگان به کار گرفته شده در راه آهن بیندازیم.

جواهری اظهار کرد: مقایسه آمارهای چهار دهه گذشته نشان می دهد در این بازه زمانی طول خطوط اصلی حدودا 2 برابر و تعداد ناوگان ریلی حدوداً 1.7 برابر شده است.

او گفت: با در نظر گرفتن این مقادیر انتظار می رفت رشد شاخص جابجایی بار (در مقیاس تن کیلومتر) و شاخص جابجایی مسافر (با واحد نفر کیلومتر) با حاصلضرب تغییرات طول خط و تعداد ناوگان تناسب داشته و رشد بیش از 3 برابری را تجربه نماید.

وی افزود: در حالی که شاخص های یاد شده در عمل به ترتیب رشد 2.5 برابری (جابجایی بار) و 2.1 برابری (جابجایی مسافر) را طی این سال ها نشان می دهند و گویای این واقعیت هستند که علی رغم سرمایه گذاری در توسعه خط و ناوگان، به دلیل محدودیت در ظرفیت زیرساخت های موجود و خارج از رده بودن فن آوری های مدیریت سیر و حرکت، اغلب محورهای موجود راه آهن با بهره وری کمی در حال بهره برداری است. 

مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا ادامه داد: بررسی وضع موجود راه آهن نشان می دهد که به موازات توسعه خطوط و افزایش ناوگان لازم است اقدامات جدی به منظور افزایش بهره وری راه آهن صورت پذیرد که از اهم این اقدامات می توان به لزوم بازسازی خطوط، رفع گلوگاه ها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و بهره گیری از سامانه دیجیتال کنترل و مدیریت سیر و حرکت نام برد.

وی عنوان کرد: البته برقی سازی برخی محورهای پر تردد نیز می تواند نقش مهمی در ارتقای بهره وری داشته باشد. او تاکید کرد: به عنوان نمونه محور ریلی بافق _ بندر عباس یکی از خطوطی است که در حال حاضر تقاضای بار آن حدود 70 درصد بیش از ظرفیت عملیاتی آن می باشد و با برقی سازی و به روز رسانی سامانه علائم و ارتباطات ، می توان ظرفیت حمل بار در آن را به راحتی به دو برابر میزان فعلی افزایش داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. احسنت.رفع گلوگاه ها و اصلاح شیوه مدیریت سیر و حرکت ( کاهش زمان سیر ) تاثیر خیلی بیشتری بر ارتقاء بهره وری دارد تا افزایش سرعت فیزیکی قطارها