| کد خبر: 170612 |

◄ تشریح دستاوردها و راهبردها در مجمع سالانه گروه مپنا

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گروه مپنا، عصر روز ‌شنبه سی‌ام تیر با حضور 93.9 درصدی صاحبان سهام در سالن همایش هتل المپیک برگزار شد و تقسیم سود 1800 میلیارد ریالی به سهام‌داران به تصویب رسید.

تین نیوز

در مجمع‌عمومی سالانه شرکت مپنا، سود خالص تلفیقی گروه مپنا در سال 1396 معادل 19 هزار و 680 میلیارد و 752 میلیون ریال اعلام شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از مپنا، آنچه در گزارش فعالیت هیات‌مدیره به مجمع‌عمومی ارائه شد، سود شرکت اصلی مپنا در سال 1396 به هفت‌هزار و 581 میلیارد و 748 میلیون ریال بالغ شده است که نسبت به سال قبل، شش درصد رشد نشان می‌دهد.

 گزارش عملکرد سال 1396

مجمع‌عمومی عادی سالانه صاحبان‌سهام گروه مپنا با حضور آقایان عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه به‌عنوان ریاست مجمع، مهندس علاقه‌مندان به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا به عنوان ناظر اول، احمدرضا فراست به نمایندگی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا به عنوان ناظر دوم، محسن میرزایی معاون اقتصادی مالی گروه مپنا به عنوان دبیر جلسه، همچنین نماینده حسابرس و بازرس قانونی، سازمان بورس و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا و سهام‌داران و غیره برگزار شد.

ابتدا مستندی تصویری از دستاوردهای گروه مپنا در سال 1396 در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار به نمایش درآمد و گزارشی از فعالیت‌های هیات مدیره برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 ارائه شد. در این مستند، علی‌آبادی به تفصیل، «چالش‌های پیشه ‌روی مپنا را در شرایط بین‌المللی، دشواری تامین مالی، استراتژی‌های گروه جهت صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی و غیره» برشمرد و به تشریح راهبردهای گروه جهت فایق آمدن بر این چالش‌ها پرداخت.

 مرور اهم دستاوردها و راهبردها

علی‌آبادی، موضوعات اقتصادی کشور در سال 1396 را مورد توجه قرار داد و از تداوم تلاش‌های مدیریت این گروه جهت دریافت مطالبات مپنا از کارفرمایان سخن گفت.

وی همچنین با اشاره به حمایت‌های قاطعانه مقام‌های ارشد کشور از مجموعه مپنا به عنوان نهادی مبتنی بر اقتصادمقاومتی، از استراتژی‌های چندگانه مپنا در طول سال 1396 در حوزه نیروگاهی برای رقابت با شرکت‌های بین‌المللی در بازارهای جهانی باوجود معضل دمپینگ، تمرکز بر حوزه بازار، مشکلات تامین‌مالی پروژه‌ها، برنامه‌ریزی جهت تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی، مراحل انتقال تکنولوژی توربین کلاس F در شراکت با زیمنس، عقد قراردادهای همکاری و شراکت با شرکت‌های معتبر جهانی، بهره‌برداری بهینه از نیروگاه‌های مپنا در سطح کشور، استفاده از سیستم ACC جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و برنامه‌ریزی جهت اضافه شدن توربین MGT - 40‌ و MGT – 75 به سبد محصولات مپنا در آینده خبر داد و تصریح کرد: باوجود همه مشکلات، مپنا روی پای خود ایستاده است و توانسته در صحنه‌های جهانی بدرخشد و در رتبه‌های ممتاز بین‌المللی خود را نشان دهد.

وی تصریح کرد: باوجود محروم ماندن گروه مپنا از دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی، ما ناامید نشدیم و به‌عنوان مثال به صندوق پروژه برای پروژه عظیم سیکل ترکیبی نیروگاه پرند و تامین منابع‌داخلی برای پروژه‌های عسلویه و توس روی آوردیم، به عبارت دیگر، بسیاری از چالش‌ها با این نوآوری‌ها در گروه مپنا به فرصت تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: ما امروز از توان ساخت هر نوع توربین بادی موردنیاز در سطح کشور برخورداریم و براین اساس توربین بادی چهار مگاوات را ارائه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تولید و ساخت فهرست بلندی از تجهیزات موردنیاز در صنایع نیروگاهی، نفت و گاز، حمل‌ونقل ریلی و حوزه جدید سلامت، افتخار بزرگی برای مپناست که در سال‌های اخیر با بومی‌سازی و تامین نیازهای کشور محقق شده و تجارت بسیار خوبی در مپنا شکل داده است.

علی‌آبادی در توضیح عملکرد گروه مپنا در بخش نفت و گاز در سال 1396 به ارائه خدمات مپنا در فازهای 13، 14، 19، 20، 21، 22، 23 و 24 پارس جنوبی و استقرار توربوکمپرسورهای موردنیاز در ایستگاه‌های تقویت فشار سراسر، انجام عملیات حفاری دریایی و خشکی اشاره کرد و از اخذ مدارک مربوط به تایید رضایت‌مندی کارفرما در همۀ پروژه‌ها خبر داد.

وی افزود: گروه مپنا در صنعت‌نفت کشور عراق نیز با اخذ تاییدیه صلاحیت، موفق به ثبت‌نام خود در لیست پیمانکاران اصلی برای فعالیت حفاری و توسعه میادین به طور هم‌زمان از شرکت حفاری آن کشور شده است.

وی درباره عملکرد مپنا در بخش حمل‌ونقل ریلی خاطرنشان کرد: با پایان قرارداد یک‌صد و پنجاه دستگاه لوکوموتیو ایران سفیر، در حال اجرای قرارداد جدید جهت تولید 50 دستگاه دیگر از این نوع لوکوموتیو و نیز قراردادهای محصولات جدید در حوزه ساخت یا بازسازی ناوگان ریلی هستیم. در حال طراحی لکوموتیو برقی هستیم، ضمن آن‌که برای نخستین بار لکوموتیو باری مپنا عرضه‌شده و لکوموتیوهای تونلی نیز در سبد محصولات مپنا قرار دارند.

وی گفت: کار مهم دیگر مپنا، تجهیز شهرهای کشور به مترو است. در خط ششم مترو نیز پیشنهاد کردیم که ناوگان خط شش را مپنا تامین کند و به نظر می‌رسد مورد استقبال کارفرما نیز قرار می‌گیرد.

علی‌آبادی با اشاره به فعالیت‌های گروه مپنا در حوزه سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: در سال 1396، گروه مپنا در پروژه‌هایی از جمله قشم، رودشور، سبلان، ارومیه، ارس و زنجان با بخش خصوصی و یا دولتی طرف قرارداد شد و LC بسیاری از این پروژه‌ها گشایش شده و یا در مراحل انجام است. همچنین مپنا مدتی است که به حوزه آب ورود کرده که پروژه تولید همزمان برق و آب قشم مپنا تجربه بسیار موفقی در این عرصه بوده است، به‌گونه‌ای که آب قشم بانام مپنا عجین شده است، ضمن آنکه LC قرارداد جدید 500 مگاواتی دیگری را نیز دریافت کردیم و پروژه مشابهی نیز با همین تکنولوژی در بوشهر احداث خواهیم کرد.

مدیر عامل گروه مپنا با اشاره به اقدامات شرکت‌های بین‌المللی رقیب در ایجاد زیرساخت‌های فعالیت در حوزه پزشکی و سلامت، از اقدامات راهبردی مپنا در ساخت تجهیزات تصویربرداری و تامین نیازهای مرتبط با دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: حضور مپنا در عرصه سلامت به اندازه‌ای ارزشمند بوده که با ورود مپنا به این حوزه، بسیاری از کالاهای مشابه با افت قیمت مواجه شده است. در حوزه ICT نیز با وجود سرعت تحولات روزافزون، گروه مپنا اولین مرکز پایش وضعیت نیروگاه (CM) را ایجادکرده که به‌عنوان خدمات پس از فروش اقدام بسیار ارزشمندی است و نرم‌افزار و سخت‌افزار آن تهیه‌شده است. وی برقی‌سازی را در دوران جدید بسیار مهم دانست و گفت: ما در سمت و سویی قرارگرفته‌ایم که بسیاری از شهرهای بزرگ به سمت خودروهای برقی حرکت می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم این مهم در کشورمان با محصول بومی و مپنا محقق شود.

 مصوبات مجمع

پس از ارائه گزارش عملکرد هیات‌مدیره، حسابرس مستقل و بازرس قانونی به تشریح گزارش خود درباره صورت‌های مالی شرکت مپنا پرداخت و رییس‌مجمع و دبیر جلسه و نظار مجمع در خصوص موارد مطرح توضیحات لازم را بیان کردند.

 تقسیم سود 180میلیارد تومانی، انتخاب مجدد موسسه‌حسابرسی «مفید راهبر» به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی و «موسسه خدمات رهبین» به عنوان بازرس علی‌البدل، انتخاب «روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد» به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت مپنا و «تعیین پاداش اعضای هیات‌ مدیره و تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره و اعضای کمیته حسابرسی» دستورهای کاری بعدی این رویداد بود که با تایید اکثریت سهام‌داران همراه شد.

مجمع‌عمومی عادی سالیانه صاحبان‌سهام گروه مپنا پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی، صورت‌های مالی تلفیقی گروه مپنا و صورت‌های مالی شرکت اصلی برای سال مالی منتهی به پایان اسفند 1396 را به تصویب رساند. آقایان علی‌آبادی و میرزایی پس از پایان رسمی این نشست، به گفت‌وگو با سهام‌داران و شفاف‌سازی موضوعات طرح شده ادامه دادند و زمان قابل‌ توجهی را به پاسخگویی به پرسش‌های سهام‌داران در زمینه‌های گوناگون اختصاص دادند.

علی‌آبادی در پایان با بیان خبری خوش به سهام‌داران، از برنامه‌ریزی جهت افزایش مجدد سرمایه مپنا از محل سود انباشته و عرضه بخشی از سهام نیروگاه‌ها پس از طی تشریفات قانونی در بورس خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا این مهم با رعایت تشریفات قانونی اجرایی شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.