| کد خبر: 196184 |

قرارداد نیم میلیارد دلاری داخلی‌ها برای توسعه میدان گازی بلال

زنگنه: آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت را به صفر برساند

روز گذشته مراسم «امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال با دو شرکت ایرانی» با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و سایر مدیران ارشد این صنعت در ساختمان وزارت نفت برگزار شد.

تین نیوز

روز گذشته مراسم «امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال با دو شرکت ایرانی» با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و سایر مدیران ارشد این صنعت در ساختمان وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، قرار است میدان بلال که سمت شرق میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد با سقف هزینه 440 میلیون دلار طی 34 ماه توسط دو شرکت پتروپارس و شرکت نفت و گاز پارس توسعه داده شود.

هدف از این قرارداد که به قرارداد بیع متقابل طرح توسعه جامع و یکپارچه فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی الحاق می‌شود، دستیابی به تولید روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب طی مدت زمان مشخص شده در قرارداد است.

در آیین امضای این قرارداد بیژن زنگنه، وزیر نفت به ایراد سخنرانی پرداخت. او معتقد است در تمام مدتی که سکان هدایت وزارت نفت را در دست داشته، توانسته به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. یکی از این وعده‌ها نیز تعیین تکلیف تمام میدان‌های مشترک بوده است. زنگنه وعده داد که تا سال 1400 توسعه پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ به پایان برسد. فازی که شرکت فرانسوی توتال و «سی‌ان‌پی‌سی» چین در سال ۹۶ طی قراردادی ۴٫۸ میلیارد دلاری برای رساندن ظرفیت تولید آن به روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز به توافق رسیدند، اما با خروج امریکا از برجام، شرکت توتال از قرارداد کنار کشید و زنگنه نیز دیروز تایید کرد شرکت چینی با وجود خرید سهم توتال از این پروژه، فعلا برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری و توسعه فاز ۱۱ ندارد.

زنگنه در حاشیه این مراسم به مسائل دیگری همچون استفاده از کارت سوخت و مذاکره با چینی‌ها برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی اشاره کرد. او گفت که حضور کنسرسیوم انگلیسی پرگس برای توسعه میدان کرنج در ایران منتفی است و جایگزینی نیز در شرایط فعلی برایش در نظر گرفته نشده است. وزیر نفت همچنین در اظهارنظری جالب گفت: نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم، اما امریکا نمی‌تواند صادرات نفت ما را صفر کند.

بر مشکلات فائق می‌آییم

زنگنه در آیین امضای قرارداد ضمن اشاره به تحریم‌ها و ممانعت امریکا از فروش نفت ایران گفت: نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم و یا بگوییم چه کارهایی انجام داده‌ایم؛ اما ما نشان داده‌ایم که امریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند. تحریم‌ها صنعت نفت ایران را متوقف نکرده است. او در بخش دیگری از سخنان خود به تعهداتی که در زمان صدارتش بر وزارت نفت بر عهده گرفته بود اشاره کرد و گفت: یکی از تعهدهای بنده که به مجلس شورای اسلامی ارایه دادم این بوده که تا پایان دولت تکلیف تمام میدان‌های مشترک مشخص شود؛ یعنی هیچ میدانی نخواهد ماند که پیمانکار و فرآیند انجام کار آن مشخص نشده باشد که میدان بلال نیز جزو همین تعهدات بود که امروز قرارداد توسعه آن توسط دو شرکت ایرانی امضا و تعیین تکلیف شد.

وزیر نفت ضمن اشاره به تعلل در توسعه فرزاد B و فاز 11 پارس جنوبی گفت: تکلیف فرزاد B امسال مشخص خواهد شد. همچنین فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز که به دلیل تحریم‌ها دچار وقفه شده بود، نهایتا تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهد شد.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود به تسریع فعالیت وزارت نفت پرداخت و گفت: هر دو هفته یک قرارداد و افتتاح در شرایط تحریم خواهیم داشت. باید این نکته را مدام خاطرنشان کرد که‌ تحریم‌ها ما را متوقف نخواهد کرد و برای توسعه صنعت نفت و ایجاد اشتغال تلاش‌های بیشتری می‌کنیم. چرا که اگر صنعت نفت حرکت کند، پیمانکاران‌ و سازندگان نیز فعال خواهند شد چرا که سفارش از درون قرارداد به وجود می‌آید.

زنگنه توسعه میادین نفت و گازی را مصداق گزاره خود دانست و گفت: تحریم‌ها نتوانسته کاروان توسعه نفت را متوقف کند به گونه‌ای که عملکرد وزارت نفت از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.او در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات وزارتخانه متبوعش در زمان تحریم اشاره کرد و گفت: تولید در بخش پتروشیمی امسال به بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و قصد داریم که این عدد را به بیش از ۱۴۰ میلیون تن افزایش دهیم.

تا 5 سال آینده افت فشار گاز در پارس جنوبی محسوس خواهد بود

در بخش دیگری از این مراسم، محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن اشاره به افت فشار در آینده‌ای نه چندان دور در میدان پارس جنوبی در خصوص میزان نگهداشت تولید در این میدان نیز توضیحاتی ارایه کرد. او با بیان اینکه تا 5 سال آینده در این میدان گازی افت فشار گاز افزایش می‌یابد، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده سالانه ۲۸ میلیون مترمکعب‌ برداشت گاز از این میدان کاهش یابد.

او با اشاره به اینکه برای نگهداشت تولید دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت مدنظر است‌، گفت: حفر چاه‌های جدید، احداث خطوط لوله جدید بین سکوها و... از جمله راهکارهای کوتاه‌مدت هستند. راهکارهای دیگر این شرکت برای جلوگیری از کاهش تولید گاز، احداث خطوط لوله بین سکوهای دریایی که منجر به کاهش ۵۰ درصدی افت فشار گاز می‌شود، است.

کانال 15 میلیون دلاری اروپایی‌ها به معنی کاهش تحریم‌ها نیست

پس از اتمام مراسم زنگنه و مشکین‌فام در میان خبرنگاران حاضر شدند و به بیان برخی موضوعات پرداختند. اولین موضوعی که زنگنه نسبت به آن واکنش نشان داد، پیشنهاد کاهش بیشتر تولید توسط برخی از اعضای اوپک بود. او در این خصوص گفت: اگر کشوری می‌خواهد تولیدش را کاهش دهد، این کار را بکند. آنهایی که بازار را خراب کردند، خودشان هم آن را درست کنند.او درباره اینکه آیا بازارهای جهانی نفت خام با کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای درست می‌شود نیز گفت: باید بازار را امتحان و واکنش آن را بررسی کرد.

نکته بعدی که زنگنه به آن پرداخت، نبود شرکت چینی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی بود که توضیح داد: ما با شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌آی در حال مذاکره هستیم تا نبودشان در توسعه این فاز از پارس جنوبی را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل کنیم. این شرکت به صورت رسمی از این فاز کناره‌گیری نکرده اما در عمل اقدامی نیز انجام نمی‌دهد.

وزیر نفت در خصوص حضور کنسرسیوم انگلیسی پرگس در ایران نیز توضیحاتی ارایه داد. بهار سال جاری احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص حضور این شرکت انگلیسی در ایران گفته بود: مذاکرات با کنسرسیوم پرگس برای توسعه میدان کرنج همچنان ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم این توافقنامه را به قرارداد رسانده و اجرایی کنیم. البته این میدان در حال حاضر تولید خود را انجام می‌دهد و حتی طرح تزریق گاز روی آن در حال اجرا است که در نتیجه حضور کنسرسیوم پرگس، این توسعه سرعت می‌یابد. با این وجود زنگنه روز گذشته بیان کرد که پرگس در ایران فعال نیست اما عدم فعالیتش به دلیل ناتوانی در حل و فصل مسائل مالی‌اش است و کوتاهی تلقی نمی‌شود.

وزیر نفت در خصوص اینکه آیا جایگزینی برای پرگس در نظر گرفته شده یا خیر، گفت: فعلا جایگزینی برای آن وجود ندارد و باید منتظر مناطق نفتخیز جنوب ماند. اما به طور کلی اگر بخواهیم چنین پروژه‌هایی را اجرا کنیم باید از بازار سرمایه داخلی استفاده کنیم.

ضرورت استفاده از کارت سوخت برای تمام وسایل نقلیه کشور نیز بخش دیگری از سخنان زنگنه بود. او هر گونه سهمیه‌بندی برای بنزین را رد کرد و گفت: برداشت اشتباهی در زمینه محدودیت سوخت‌گیری با کارت‌ سوخت جایگاه‌ها ایجاد شده است. برخی می‌گویند چرا سهمیه‌ها را کم کردید. سهمیه‌ای به افراد ندادیم که آن را کم کنیم، هر فردی با کارت هوشمند سوخت خود هر میزان که بخواهد می‌تواند سوخت‌گیری کند، اما قرار است مردم از کارت هوشمند سوخت خود استفاده کنند، نه اینکه ۹۵ درصد مردم از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.

زنگنه با بیان اینکه ظرف چند روز آینده همه صاحبان خودرو در کلانشهرها صاحب‌کارت سوخت می‌شوند، بر ضرورت استفاده از کارت سوخت از سوی صاحبان خودرو تاکید کرد و گفت: ناچار شدیم مقدار سوخت‌گیری با کارت جایگاه را محدود کنیم تا مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند.بخش دیگری از سخنان زنگنه به خط اعتباری 15 میلیارد دلاری اروپا اختصاص داشت. وزیر نفت معتقد است تخصیص پول به معنی کاهش تحریم نیست بلکه تنها پولی تخصیص داده می‌شود. او در ادامه گفت: فکر می‌کنم اساس این موضوع این بوده است که تحریم‌های نفتی برداشته شود تا بتوانیم نفت بفروشیم، وگرنه در آینده بدهکار می‌شویم. زنگنه در پایان بر این موضوع تاکید کرد که در صورت بهبود شرایط سیاست وزارت نفت در زمینه نفت قطعا تولید حداکثری خواهد بود.

شانتاژ برخی رسانه‌ها همچنان ادامه دارد

اما صحبت‌های مشکین‌فام، نکاتی را در خصوص انتشار اسناد محرمانه توسط برخی رسانه‌ها در بر داشت. به گفته او اسناد یک مناقصه محرمانه نفتی توسط یک رسانه منتشر شده که این امر نه تنها بر صنعت نفت که بر آینده سرمایه‌گذاری در ایران تاثیرگذار خواهد بود.

چندی پیش اخباری دال بر اجاره یک هتل بارج مسکونی اسقاطی به مبلغ 65 میلیون یورو توسط شرکت نفت و گاز پارس منتشر شد که بازتاب‌های بسیاری داشت. در این راستا امیر خجسته، رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس ضمن موضع‌گیری در این خصوص گفته بود: مستنداتی دال بر تخلف در قرارداد اجاره بارج مسکونی تحت نام آتلانتیک لندن توسط شرکت نفت و گاز پارس به فراکسیون رسیده است. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص اظهارات نماینده مجلس در خصوص بارج مسکونی نیز گفت: توقع ما این بود که اگر شبهه و ابهامی در این مناقصه وجود دارد با شرکت نفت و گاز مذاکره شود و یا با واحدهای نظارتی تماس می‌گرفتند. مشکین فام معتقد است فعالیت‌های شرکت نفت و گاز پارس به صورت کامل توسط واحدهای نظارتی رصد می‌شود و گفته نماینده مجلس بدون اینکه اصل جریان محرز شده باشد، جای تعجب دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس معتقد است اینکه برنده مناقصات از شرکت‌های داخلی باشد یا خارجی برای برخی هیچ تفاوتی ندارد. تنها چیزی که برخی رسانه‌ها به دنبال آن هستند، شانتاژ رسانه‌ای است. این کار بارها اتفاق افتاده و باعث شده شرکت‌ها به بهانه‌های مختلفی از جمله اینکه اسناد محرمانه منتشر می‌شوند، برای به سرانجام رساندن کار اقدامی نکنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.