| کد خبر: 191510 |

حذف دلار به بریکس رسید

در حالی که روسیه و چین سعی دارند نقش دلار آمریکا را در تجارت کاهش دهند، انتظار ندارند واشنگتن سلطه اقتصادی خود را بدون هیچ جنگی از دست بدهد.

تین نیوز

 روسیه به تازگی از متحدانش در اقتصادهای نوظهور - برزیل ، هند، چین و آفریقای جنوبی (بریکس)- خواسته ابزارهای پرداخت خودشان را با ارزهای ملی بسازند، آمریکا نسبت به این تلاش برای کنار گذاشتن دلار بی‌تفاوت نخواهد بود و آن را پاسخ خواهد داد.

 به گزارش تیننیوز به نقل از راشاتودی، در حالی که روسیه و چین سعی دارند نقش دلار آمریکا را در تجارت کاهش دهند، انتظار ندارند واشنگتن سلطه اقتصادی خود را بدون هیچ جنگی از دست بدهد.

 ولادیمیر پوتین و شی‌جین‌پینگ، روسای جمهور دو کشور اخیرا اعلام کردند قصد دارند استفاده از ارزهای ملی خود را در معاملات دوجانبه افزایش دهند. این دو کشور توافق کردند ابزارهای مالی برای این هدف ایجاد کنند و قرار دادی برای تقویت پرداخت‌ها با یوآن و روبل امضا کردند. هر دوی این کشورها  بر روی جایگزین‌های خودشان برای سیستم پرداخت جهانی سوئیفت کار می‌کنند.

 جک راسموس، استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه سنت مری کالیفرنیا گفت:« این تنها آغاز راه است و ما داریم فقط در مورد دو کشور صحبت می کنیم. این دو کشور کشورهای بزرگی هستند بنابراین میزان این تجارت بدون دلار بسیار زیاد خواهد بود.»

 در حالی که روسیه به تازگی از متحدانش در اقتصادهای نوظهور - برزیل ، هند ، چین و آفریقای جنوبی ( بریکس ) - خواسته ابزارهای پرداخت خودشان را با ارزهای ملی بسازند، آمریکا نسبت به این تلاش برای کنار گذاشتن دلار بی‌تفاوت نخواهد بود و آن را پاسخ خواهد داد.

 راسموس  گفت:« دلار هنوز هم ارز جهانیست. به نظر من یک جنگ با بریکس در راه است. اگر بریکس به سیستم پرداخت چین-روسیه بپیوندد آمریکا ساکت نخواهد ماند». وی اضافه کرد اگر کشورهای بریکس بالاخره به چین و روسیه بپیوندند، واشنگتن قطعاً اقداماتی آشکار و پنهان برای جلوگیری از آن انجام می‌دهد.»

 این تحلیل‌گر همچنین عقیده دارد آمریکا با تحریم‌های مختلف در هر زمان دلخواه  کشور ها را از خود بی‌زار می‌کند.  اگر آمریکا هم‌چنان از تحریم‌ها به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده کند، به راحتی می‌توانند نتیجه عکس دهند.

 راسموس اشاره کرد:«استفاده از تحریم ها یک سلاح کوتاه مدت است ولی در بلند مدت به خود آمریکا ضربه میزند .اگر آمریکا به همین روند ادامه دهد و  هر زمان که خواسته ای از کشوری داشت، آن را تحریم کند، کشورهای دیگر از آن دور می شوند.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.