بازدید سایت : ۵۱۰۷۱
| کد خبر ۲۹۸۲۹۷
کپی شد

سوخت، بیمه و تأخیر در پرداخت کرایه؛ مثلث مطالبه کامیون داران

کامیون داران کشور این روزها تحت تأثیر مشکلات مالی و ساختاری از جمله تأخیر در پرداخت کرایه ها، افزایش هزینه های بیمه و تعمیرات و کمبود بار قرار دارند؛ چالشی که نیازمند توجه و اقدام جدی مسئولان برای پیدا کردن راه حل های پایدار است.

سوخت، بیمه و تأخیر در پرداخت کرایه؛ مثلث مطالبه کامیون داران
تین نیوز |

کامیون داران کشور این روزها تحت تأثیر مشکلات مالی و ساختاری از جمله تأخیر در پرداخت کرایه ها، افزایش هزینه های بیمه و تعمیرات و کمبود بار قرار دارند؛ چالشی که نیازمند توجه و اقدام جدی مسئولان برای پیدا کردن راه حل های پایدار است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در هفته های اخیر، نارضایتی در میان کامیون داران کشور، بار دیگر توجه افکار عمومی و مسئولان را به چالش های عمیق این بخش حیاتی از اقتصاد کشور جلب کرده است. از مشکلات تأمین سوخت و افزایش هزینه های بیمه گرفته تا پرداخت نشدن به موقع کرایه ها و کمبود بار، مجموعه ای از فشارهای معیشتی و ساختاری، کامیون داران را با مشکلاتی مواجه کرده است. این موضوع منجر به برگزاری جلسات فشرده با مسئولان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای شد و نتیجه آن توافقی یک ماهه برای حل بخشی از مطالبات این قشر زحمت کش، از جمله سوخت، بیمه و بارنامه بود.

اکنون نگاه ها به تحقق وعده های داده شده دوخته شده است تا مشخص شود آیا این توافق ها راه حلی پایدار برای چالش مزمن ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور خواهد بود یا تنها مُسکن موقتی برای زخمی قدیمی است.

رضا بابایی پور، رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان با اشاره به مشکلات کامیون داران به ایسنا می گوید: یکی از مسائل فوری و جدی این قشر، تأخیر در پرداخت کرایه هاست که دریافت آن ها بعضاً بین سه تا چهار ماه زمان می برد.

وی با توجه به اینکه از دیگر مشکلات، افزایش حق بیمه رانندگان است، می افزاید: سال جاری حق بیمه ها حدود یک میلیون تومان و سال گذشته نیز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته است، در حالی که پرداخت چنین مبالغی برای رانندگان با توجه به توان مالی محدود آن ها دشوار است؛ چراکه حداقل درآمد ماهانه یک راننده حدود ۲۰ میلیون تومان است و این چنین پرداختی ها برای آنان مقرون به صرفه نیست.

رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان ادامه می دهد: در این خصوص نامه های متعددی نوشته شده، اما متأسفانه تاکنون هیچ گونه اقدامی در جهت افزایش حقوق رانندگان انجام نشده است، درحالی که راننده ای با حقوق ماهیانه تنها ۲۰ میلیون تومان، در دهک دهم درآمدی جامعه قرار می گیرد و نه تنها از هیچ گونه حمایت یا مزایایی بهره مند نمی شود، بلکه از دریافت یارانه ها نیز محروم است.

بابایی پور با اشاره به جلسه ای که در خصوص کرایه ها با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در پی تصویب مصوبه ای برگزار شد، بیان می کند: در این جلسه مصوب شد که ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از تخلیه بار، کرایه رانندگان باید پرداخت شود و در صورت پرداخت نشدن آن، شرکت حمل ونقل موظف به پرداخت و تسویه کرایه است.

وی در خصوص تصمیات اتخاذ شده در سال ۹۷ برای کرایه ها ادامه می دهد: در آن سال مصوبه ای با عنوان «تن بر کیلومتر» اجرایی شد، که این موضوع به حوزه تنظیم بازار سپرده شده و این حوزه تصمیم گیرنده است که کرایه ها ۲۵ الی ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان با اشاره ورود ناوگان کاموین های وارداتی و مونتاژی که از دیگر چالش های این حوزه است، اظهار می کند: در حالی که همچنان کامیون های فرسوده از چرخه حمل ونقل کشور خارج نشده اند، تنها تعداد محدودی ماشین های اروپایی سه سال کار کرده و مونتاژی از حدود ۱۰ کارخانه مونتاژی کِشَنده وارد کشور شده اند. این در حالی است که بار برای کامیون های مونتاژی و وارداتی وجود ندارد و همچنان ماشینی (ماشین های فرسوده) از رده خارج نمی شود؛ درحال حاضر کامیون هایی با عمر ۵۰ ساله همچنان در حال فعالیت هستند.

بابایی پور با تأکید براینکه مسئله اصلی افزایش نرخ کرایه نیست، بلکه کمبود بار است، اظهار می کند: اگر راننده ای بتواند در ماه پنج تا شش سرویس بار حمل کند، نیازی به افزایش کرایه نخواهد داشت. مشکل زمانی بروز می کند که یک راننده ناچار است تا ۱۰ روز برای پیدا کردن بار منتظر بماند. در چنین شرایطی که بار در دسترس نیست، کامیون ها متوقف می شوند و این توقف ناگزیر منجر به افزایش کرایه می شود که خود تبعات و مشکلات متعدد دیگری را در پی دارد.

وی با اشاره به  هزینه های تعمیرات و قطعات یدکی کامیون ها می گوید: حلقه لاستیکی که دو سال پیش با قیمت یارانه ای  چهار میلیون تومان عرضه می شد، امروز حداقل ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد. تعمیر یک موتور ماشین چینی که سال های قبل حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان تمام می شد، حالا به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده، آن هم در حالی که عمر مفید این موتورها تنها سه سال است. این گونه هزینه ها موجب ناراحتی و نارضایتی رانندگان شده است.

رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان با تأکید بر اینکه هزینه های سنگین تعمیرات یکی دیگر از چالش های اساسی فعالان این حوزه است، اظهار می کند: رانندگان نه رویکردی سیاسی دارند و نه مطالبه ای فراتر از حق خود؛ آنان سرمایه، جان و وقت خود را صرف این شغل کرده اند تا در خدمت جامعه باشند، در کشور و دنیا به طور تقریبی هیچ شغلی بدون وابستگی به حمل ونقل قابل تصور نیست.

بابایی پور تصریح می کند: از دولت و مسئولان انتظار داریم که به مشکلات رانندگان رسیدگی کنند، چرا که رانندگان قشری زحمتکش و مظلوم هستند. در شرایطی که قیمت یک جفت لاستیک بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و هزینه تعمیر موتور حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان می رسد، تحمل این فشارهای مالی واقعاً از توان بسیاری از رانندگان خارج است. این گونه چالش ها موجب عاصی شدن رانندگان می شود، در حالی که هیچ کدام از آنان حاضر نیستند حتی برای مدت کوتاهی(حتی یک ساعت)، کامیون خود را از کار متوقف کنند.

وی می افزاید: رانندگان درحال حاضر چند روزی است که با این مشکلات دست وپنجه نرم می کنند و حتی به صورت حضوری نزد بنده مراجعه کرده اند تا از وضعیت دشوار خود بگویند؛ بسیاری از آنان تنها چهار روز تا موعد پرداخت اقساط شان فرصت دارند و در تأمین هزینه های روزمره زندگی خود درمانده شده اند، درست است که می گویند یک تریلی  ۱۸ چرخ دارد، ولی واقعاً در حد یک کارگر صفر برای آنان مزایا لحاظ می شود.

رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان در ادامه با اشاره به مصوبات جلسه ۴ خرداد در تهران که با حضور هیئت مدیره های کشوری کامیون داران، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و سرپرست معاونت حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برگزار شد، می افزاید: در این جلسه به پرداخت کرایه ها، هزینه های سوخت و بیمه بحث، اعتراضات رانندگان در خصوص مصوبه سال ۹۷ با عنوان «تن بر کیلومتر» اجرایی شد، اما چرا ادامه دار نشد که درحال حاضر با چنین مشکلاتی مواجه نشویم؟ در پاسخ به آن گفتند، بحث تنظیم بازار است و سالی ۲۰ تا ۳۰ به نرخ کرایه ها اضافه شد، اما این روند جوابگو نبوده و نیست. قرار بر پیگیری و حل این موارد شده و معاون وزیر نیز وعده هایی در حوزه های چالشی همچون سوخت و غیره داده اند.

بابایی پور با توجه به اهمیت سوخت  ادامه می دهد: مصرف سوخت کامیون ها به دقت رصد می شود، اما راننده ای که گاهی ناچار می شود سهمیه خود را بفروشد، از سر اجبار است و این به معنای  قاچاقچی بودن آن نیست، بلکه تنها به دلیل مشکلات کاری  است، اگر در آمد رانندگان درحد تأمین رفاه زندگی شان باشد به هیچ عنوان سمت فروش سوخت خود نمی رود.

وی با بیان اینکه رانندگان هیچ تمایلی به حاشیه سازی ندارند، می افزاید: ما نه می خواهیم برای رسانه های بیگانه خوراک تولید کنیم که  علیه کشور شعار دهند. ما همچنان شرمنده مردم شهیدپرور کشورمان هستیم و تنها خواسته ما رسیدگی به مشکلات مان است. راننده ای که مال و جان خود را در اختیار این جامعه گذاشته است، آیا نباید انتظار کمک داشته باشد؟ ما هیچگاه نمی خواهیم اقتصاد کشور دچار مشکل شود و بخوابد، همچنین نمی خواهیم نان مردم قطع شود.

رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت استان از لحاظ تردد و بارگیری کامیون داران می گوید: درحال حاضر تردد کامیون ها در استان به صورت ۵۰ درصدی انجام می شود و با همراهی رانندگان تلاش داریم این بحران را پشت سر بگذاریم و امیدواریم روند به حالت عادی بازگردد.

به گزارش ایسنا، در وضعیت کنونی، کامیون داران کشور با مجموعه ای از مشکلات مالی و ساختاری روبه رو هستند که از تأخیر در پرداخت کرایه ها، افزایش بی رویه هزینه های بیمه و تعمیرات، تا کمبود بار و وجود ناوگان فرسوده را شامل می شود. این شرایط موجب بروز برخی مشکلات اقتصادی برای رانندگان شده است. پیگیری جدی و مستمر برای تحقق وعده ها و اصلاح ساختارها ضروری است تا ضمن بهبود شرایط معیشتی کامیون داران، امنیت و پایداری سیستم حمل ونقل جاده ای کشور تضمین شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد پاسخ

    سلام
    لطفا نا عدالتی در توضیع بار رو هم به مشکلا اضافه کنید
    یه سر به بندر نوشهر امیر آباد یا انزلی بزنید
    یا فولاد قائن
    پایانه نوشهر در هر نوبت سه اعلام بار جدا داره
    اولی واسه بومیها
    دوم ماشینهای استانی
    تازه اگه باری اضافه باشه راننده های غریبه میتونن بگیرن

  • ناشناس پاسخ

    یزد مشکل کامیون ها مقصر اقای، زارع ریس انجمن است