| کد خبر ۳۰۴۰۵۲
کپی شد

راه آهن قارص نخجوان؛ غفلت پرهزینه/ چرا در تکمیل راه آهن رشت به آستارا درجا می زنیم؟

در سال های گذشته، حدود ۲ تا ۳ میلیون تن بار از مسیر راه آهن جلفا عبور می کرد و منبع درآمدی مهم بود. اما حالا این ظرفیت به سمت ترکیه می رود، چون ما همچنان در تکمیل پروژه هایی مثل راه آهن رشت به آستارا درجا می زنیم.

راه آهن قارص نخجوان؛ غفلت پرهزینه/ چرا در تکمیل راه آهن رشت به آستارا درجا می زنیم؟
تین نیوز |

حسین سلاح ورزی:  ترکیه و آذربایجان با ساخت خط آهن ۲۲۴ کیلومتری قارص نخجوان، مسیر تازه ای را کلید زده اند که سالانه ۱۵ میلیون تن بار و ۵.۵ میلیون مسافر را بدون عبور از ایران جابه جا می کند.

معنای این پروژه روشن است: ایران دیگر در اتصال نخجوان به باکو نقشی نخواهد داشت.

در سال های گذشته، حدود ۲ تا ۳ میلیون تن بار از مسیر راه آهن جلفا عبور می کرد و منبع درآمدی مهم بود. اما حالا این ظرفیت به سمت ترکیه می رود، چون ما همچنان در تکمیل پروژه هایی مثل راه آهن رشت به آستارا درجا می زنیم. نتیجه آن شده که سهم واقعی ایران از ترانزیت کمتر از ۱۰ میلیون تن است؛ در حالی که ظرفیت بالقوه کشور بالای ۵۰ میلیون تُن برآورد شده.

پرسش ساده است: تا کی باید با بی عملی مسئولان، برگ های ژئوپلیتیک ایران یکی یکی به رقبا واگذار شود؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی نویسنده
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.