| کد خبر: 201345 |

◄ بی نظمی و گرانی مشکل بزرگ فعالان حمل‌ونقلی است

تاجر هندی وچینی ترجیح می دهد که یک دلار بیشتر بپردازد، اما بارش به طور مرتب و منظم به دست خریدار روس برسد. در کشور ما اینگونه است که وعده می دهند که 15 روزه بار به دست خریدار برسد. اما به دلیل بی نظمی به جای 15 روز 45 روز طول می کشد که دست خریدار برسد

تین نیوز

فرهاد فزونی مشاور حوزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی اتاق تهران در گفتگویی که چندی پیش با خبرنگار ما داشت به  مواردی در خصوص صنعت حمل و نقل اشاره کرد. بخش دوم این گفتگو را  می‌خوانید.

به گزارش تین نیوز، فرهاد فزونی با بیان اینکه در کشور ایران متولی برای صنعت حمل و نقل وجود ندارد گفت: وظیفه متولی حمل و نقل این است که به نیازها و مشکلات صنعت حمل و نقل و مشکلات رسیدگی کند و پاسخگو باشد.

وی افزود: برای مثال سوال این است که چرا کامیون‌های ایرانی نصف کامیون های خارجی پیمایش دارند و بار حمل می کنند؟ چرا حمل و نقل در ایران گران است؟ چرا تاجر هندی یا چینی ترجیح می دهد بارش را با کشتی از طریق ترکیه به روسیه بفرستد و یا کل اروپا را دور بزند و سپس به سن‌پترزبورگ برود و از آنجا با قطار به داخل روسیه برود اما از مسیر میانبر ایران استفاده نکند؟

فزونی در خصوص این مشکلات می گوید: می توانیم بگویم که مهم ترین مشکل ما در صنعت حمل نقل که باعث شده نتوانیم با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم گرانی حمل و نقل در کشور و بی‌نظمی در آن  است.

فزونی افزود: تاجر هندی وچینی ترجیح می دهد که یک دلار بیشتر بپردازد، اما بارش به طور مرتب و منظم به دست خریدار روس برسد. در کشور ما اینگونه است که وعده می دهند که 15 روزه بار به دست خریدار برسد. اما به دلیل بی نظمی به جای 15 روز 45 روز طول می کشد که دست خریدار برسد. در بعضی مواقع هم ممکن است به دلایل مشکلات گمرگی بار به دست خریدار نرسد که هم صدای فروشنده در می آید و هم خریدار. این مشکلات باعث شده است که آنطور که باید و شاید صنعت حمل و نقل ایران نتواند با کشورهای دیگر قرارداد ببندد.

مشاور حوزه حمل‌و‌نقل بین‌المللی اتاق تهران با اشاره به اینکه حمل و نقل در ایران در دست بخش خصوصی است گفت: حمل و نقل نیاز به متولی دارد که هم ذی نفعان را در نظر بگیرد و هم کمیته ها را و هم دولت را در نظر داشته باشه و هم ملت. متاسفانه چون بخش عمده این صنعت در دست بخش خصوصی است و با دولت به طور مستقیم ارتباط ندارد، ضرر و زیانش به دولت بر نمی‌گردد و بیشتر متوجه بخش خصوصی می شود.

وی افزود: دولت هیچ علاقه ای برای ورود به بحث حمل ونقل ندارد و ما نیز هیچ علاقه ای نداریم که وارد شود زیرا هر جا که دولت وارد شده است کار درست را انجام نمی دهد. ولی مجلس باید ورود کند. مجلس که نماینده مردم و بخش خصوصی است باید وارد شود و فکری برای حمل و نقل کنند.

فزونی با بیان اینکه مشکل دیگری نیز در صنعت حمل و نقل وجود دارد گفت: اغلب مشکلات نیازمند سرمایه‌گذاری‌هایی است که متاسفانه در حال حاضر در کشور ما انجام نمی شود.  در ایران نیاز به زیرساخت توسعه صنعت حمل و نقل احساس می‌شود.  این کار نیز که نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد.برای مثال  بسیاری از بنادر بزرگ دنیا که مبدا ورود کالا است و کالا از آنجا با ریل به جای دیگه می رود توسط سرمایه گذار خارجی ساخته شده است. این سرمایه گذاران هم مشکل خود را حل کرده اند و هم مشکل کشور همکار را.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.