| کد خبر: 180132 |

◄ بیش از 22درصد پایانه‌های مرزی در استان آذر بایجان‌غربی است

تین نیوز

مدیرکل این استان در نشست مطبوعاتی به مناسب فرارسیدن هفته حمل‌ونقل، راهداری و رانندگان گفت: هشت شهر مرزی در سطح استان با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی و ۵ پایانه از ۲۳ پایانه فعال در سطح کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد که ۲۲.۷ درصد پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد و بالغ‌بر ۷۰ درصد واردات کشور از پایانه‌های مرزی استان صورت می‌گیرد که ۶۲ درصد آن به مرز بازرگان اختصاص دارد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی افزود: حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه پایدار اقتصادی به شمار می‌رود که در کشور ۹۵‌درصد حمل‌ونقل به‌صورت زمینی و ریلی صورت می‌گیرد که از این میزان بیش از ۹۰ درصد به حمل‌ونقل زمینی از طریق جاده‌ها اختصاص دارد.

 ارسلان شکری توسعه ناوگان موردنیاز در استان ازجمله ناوگان یخچال‌دار برای حمل‌ونقل محصولات کشاورزی منطقه، توسعه پایانه‌های مرزی، راه‌سازی و ارتقای محورها، ارتقای درجه راه‌ها و ایمن‌سازی محورها و… را ازجمله اولویت‌ها مطرح کرد و افزود: در بحث‌های زیرساختی توسعه راه‌ها و پایانه‌ها بیشتر مدنظر است و در ارتقای محورها موضوع باندهای دوم مطرح است که جزو سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی به جایگاه استان ازلحاظ گردشگری با توجه به مرزی بودن منطقه اشاره کرد و متذکر شد: آذربایجان‌غربی به لحاظ گردشگری در نوع خود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به‌گونه‌ای که آثار گردشگری جهانی و ملی را در خود جای‌داده که نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی برای جذب سرمایه‌گذار است.

وی از وجود ۱۸ هزار کیلومتر راه همسنگ در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی با احتساب راه‌های روستایی ۱۲‌هزار کیلومتر راه خام دارد که هشت هزار کیلومتر آن روستایی است و از مجموع راه‌های روستایی ۵۰‌درصد آن با بهره‌مندی ۸۰ درصدی خانوارهای روستایی استان آسفالت شده و مابقی راه‌های روستایی خاکی است.

شکری از استقرار ۶۸ اکیپ راهداری در آذربایجان‌غربی خبر داد و اعلام کرد: ۳۰ راهدارخانه ثابت در استان وجود دارد که بیش از ۴۵ هزار تن ماسه و نمک در این راهداری‌ها برای پاک‌سازی راه‌های استان و استفاده در ایام بارش ذخیره‌شده است و نیز تعداد ۵۲۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین با حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر کارکنان که ۷۰۰ نفر به‌صورت رسمی، ۲۰۰ نفر به‌صورت شرکتی و مابقی به‌صورت کارگران نمک‌پاش با ۲۲ دستگاه نمک‌پاش آماده ارائه خدمات به مردم استان هستند.

 وی از فعالیت ۳۶‌هزار راننده ناوگان باری و مسافری دارای کارت هوشمند در استان خبر داد و اضافه کرد: بیش از ۱۷ هزار کامیون دارای کارت هوشمند در بخش باری استان، ۶۵۰ اتوبوس، یک هزار و ۱۰۰ مینی‌بوس و یک هزار دستگاه سواری در حال خدمات‌رسانی در ناوگان حمل‌ونقل استان هستند.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: حدود ده هزار حلقه لاستیک بین رانندگان آذربایجان‌غربی تقسیم‌شده است و درمجموع ۴.۶ درصد کامیون‌های باری کشور در آذربایجان در حال فعالیت هستند.

وی هم‌چنین از فعالیت ۱۷ مجتمع خدمات رفاهی، پنج مرکز معاینه فنی، ۱۴۱ شرکت داخلی باری، ۳۲ شرکت بین‌المللی مسافری و باری و بیش از ۱۳۰ شرکت مسافربری در آذربایجان خبر داد و افزود: آذربایجان ازلحاظ تعداد شرکت‌های بین‌المللی رتبه نخست رادار است.

شکری سن ناوگان اتوبوسی استان را ۹.۲۳ سال، کامیون باری ۱۶ سال و عمر ناوگان راهداری استان بالای ۲۵ سال عنوان کرد و یادآور شد: عمر ناوگان مینی‌بوسی آذربایجان‌غربی سه سال فرسوده‌تر از میانگین کشوری است.

 شکری با اعلام این‌که در حال حاضر ساخت پایانه بازرگان در حال تکمیل است که ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای اقدامات زیرساختی این پایانه و ۱۰ میلیارد تومان برای ورودی آن هزینه شده و آماده افتتاح است، ادامه داد: درمجموع برای توسعه زیرساخت‌های پایانه‌های مرزی استان بیش از ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده که عملیات اجرایی در حال انجام است.

 وی ابراز کرد: مدیریت راه‌های آذربایجان‌غربی با ۴۰ دوربین تصویری و نظارتی در نقاط حساس و پرحادثه استان قرارگرفته است که ۱۲ ارگان دیگر از محتوای این دوربین‌ها استفاده می‌کنند و تعداد ۸۸ تردد شمار در محورهای مواصلاتی استان وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.