| کد خبر: 19540 |

اتصال ریلی ایران به اروپای شرقی؛ اولویتی که ۱۰ ساله شد

تین نیوز |   ساخت اولویت اصلی خط ریلی کشور بیش از 10 سال طول کشیده و در حال حاضر نیز در مرحله زیرسازی است؛ این یعنی راه‌آهن میانه – تبریز هنوز تا آماده‌سازی راهی طولانی در پیش دارد.
 
محسن پورسیدآقایی - مدیر عامل راه‌آهن - در نشست اخیر خود از اولویت‌بندی پروژه‌های خطوط ریلی گفت.
 
به گفته وی از آنجاکه بودجه عمرانی دولت کفاف تمام 9000 کیلومتر راه‌آهن کلنگ‌زده را نمی‌دهد، راه‌آهن مجبور شده چند مسیر دارای اولویت را برای تسریع در آماده‌سازی به شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل معرفی کند.
 
در این میان، راه‌آهن میانه - تبریز در صدر اولویت‌ها قرار دارد؛ مسیری که در صورت تکمیل، زمان اتصال تهران به تبریز را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد و از آن مهم‌تر دروازه‌ای برای ورود ایران به خطوط ریلی ترانزیت اروپای شرقی می‌شود.
 
راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز که در 200 کیلومتر ساخته خواهد شد در حال حاضر 180 کیلومتر از این مسیر در مرحله زیرسازی قرار دارد و 20 کیلومتر باقی مانده نیز به زودی وارد این مرحله خواهد شد.
 
طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در صورت احداث نهایی این خط، زمان سفر از تهران به تبریز به پنج و نیم ساعت کاهش می‌یابد و با توجه به امکان برقی‌سازی، زمان سفر پتانسیل کاهش بیشتر نیز دارد.
 
بناست با احداث هفت تونل و 21 پل بزرگ این دو ایستگاه به یکدیگر متصل شوند و در خطوط ریلی آن قطارهای مسافرتی با 160 کیلومتر و قطارهای باری با 100 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.
 
اما با وجود تمام این ظرفیت‌ها، این خط سال‌هاست در مراحل عمرانی باقی مانده و تا احداث نهایی فاصله دارد؛ فاصله‌ای که حتی اعتراض تلویحی مدیر عامل راه آهن را نیز برانگیخته و پورسیدآقایی نسبت به طولانی شدن زمان تکمیل طرح معترض است.
 
در مسیر تهران – تبریز سالانه بیش از 14 میلیون سفر انجام می‌شود و از این میان 94 درصد به جاده، چهار درصد به سفرهای هوایی و تنها دو درصد به ریل اختصاص دارد.
 
آغاز به کار راه آهن تبریز - میانه شاید نقش راه آهن را در سفرهای شمال غرب افزایش دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.